ایران با ساخت جاروی صنعتی توربووکیوم انحصار جهانی را شکست

ارک خبر-دو برادر پژوهشگر ایرانی با معرفی یک روش ایجاد فشار منفی که عملکرد آن مشابه گردباد است، دستگاهی ساخته اند که در صنایع مختلف از جمله فولاد و نفت، کاربرد زیادی دارد تا در نتیجه آن، ایران بتواند انحصار برخی کشورها را در این حوزه بشکند.
ایران با ساخت جاروی صنعتی توربووکیوم انحصار جهانی را شکست
«رضا بیژن زاده» رتبه سوم پژوهش‌های کاربردی سی و دومین جشنواره بین‌المللی خوارزمی در گروه تخصصی مکانیک روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگار علمی ایرنا با اشاره به اینکه این طرح، یک پمپ تولید خلا که با هوا کار می‌کند و یک سیستم های‌تک (High Tech) است، افزود: در این دستگاه، سیال با سرعت زیاد در یک محفظه چرخانده می‌شود و نیروی گریز از مرکز حاصل از آن هوای درون این محفظه را به جداره آن منتقل کرده و در مرکز آن فشار منفی ایجاد می‌شود.
وی افزود: با این روش دستگاه‌هایی با فشار منفی ۸۰۰ میلی‌بار و دبی مکش ۶۰۰۰ متر مکعب در ساعت ساخته شده است که این مقادیر به سادگی قابل افزایش است و افزایش مکش به ‌طوری که در هزینه آن تاثیری نداشته باشد با کنار هم قرار دادن چند دستگاه به سادگی امکانپذیر است.
بیژن زاده ادامه داد: فناوری ساخت و مواد مورد نیاز دستگاه به راحتی در دسترس است و می‌توان آن را در کشور تولید کرد، از نظر هزینه‌های ساخت بسیار مقرون به صرفه و به دلیل تجهیزات گران رقبا، مزیت رقابتی بالایی دارد، از آنجا که در این دستگاه هیچ گونه تجهیزات دوار استفاده نشده طول عمر بالایی دارد.
وی گفت: این دستگاه قادر است هم‌زمان هم مواد را جمع‌آوری کند و هم با همان فشار سیال تزریقی مواد را به نقطه دلخواه منتقل کند، اگر چه دستگاه‌هایی نظیر اجکتورها و ونتوری‌ها با سیال تزریقی فشار منفی تولید می‌کنند، اما به دلیل تفاوت در ساختار و قوانین سیالاتی متفاوت به‌کار رفته در آنها فشار و دبی تولیدی بسیار کمی دارند به طوریکه در صنایع بسیار محدودی کاربرد پیدا کرده‌اند.
وی یادآور شد: این دستگاه در سال ۱۳۸۹ با عنوان «سامانه جمع آوری و انتقال مواد بر پایه هوای فشرده به جای مکش» در سازمان مالکیت معنوی ایران به ثبت رسیده است، همچنین این دستگاه در اوایل سال ۲۰۱۶ میلادی در سازمان ثبت اختراعات آمریکا نیز ثبت شده است.
وی گفت: استفاده نکردن از نیروی الکتریسیته باعث تبدیل این دستگاه به یک دستگاه ضد انفجاری برای کارخانجات نفتی و پتروشیمی و نظایر آن می‌شود.
وی بیان کرد: انحصار تولید مکنده‌های وکیوم کار در اختیار چند کشور است که با این سیستم نیز تولید نمی‌شوند، ما این کار را ارتقا بخشیدیم و اولین و تنها تولید کننده وکیوم‌کار در ایران هستیم، دستگاه‌ها پیش از مشکلات نوسانات ارزی در کشور،۲ تا ۳ میلیارد تومان قیمت داشته و وارد می‌شدند اما الان در داخل می‌تواند تولید شود و شاید تا ۶۰ درصد از خروج ارز جلوگیری می‌کند و از طراحی تا اجرای این کار در داخل کشور انجام می‌شود.
وی یادآور شد: سیستم دیگری که با این موتوراجرا کرده‌ایم، جاروی مرکزی است که علاوه بر مزایای دیگری که نسبت به جاروهای دیگر دارد از سبکی، راندمان بالا در بخش هزینه‌ای نیز متفاوت است، یک محصول دیگری که با آن تولید شده، یک لای‌روب اختصاصی برای بخشی از صنایع فولاد است که تا الان انجام نمی‌شده است.
بیژن زاده گفت: دستگاه‌هایی هستند که با هوا کار و تولید مکش کنند اما راندمان پایینی داشته و مورد استقبال قرار نمی‌گرفتند، الان ما توانستیم با تغییر سیستمی که به وجود بیاوریم تولید خلا از طریق هوای فشرده را کاملا بهینه کنیم، کارخانجات فولاد چاهک‌هایی دارند برای کارخانجات احیاء نصب می‌شوند هیچ دستگاهی برای لای‌روبی این چاهک‌ها با دهانه کوچک و عمق بالا وجود ندارد بنابراین این دستگاه با توجه به حجم کوچکی دارد پس از ورود به چاهک، شروع به پاک‌سازی چاهک می‌کند، قبل از تولید این دستگاه (قبل از سال ۹۰) هیچ یک از کارخانجات بزرگ فولاد این کار را نکرده و قادر به انجام آن نبودند.
وی توضیح داد: این چاهک‌ها مربوط به جدایش آب از گاز است و بعد از مدتی، دچار گرفتگی می‌شوند و راهی برای دسترسی و پاک‌سازی آنها وجود ندارد، این پاک‌سازی از طریق این دستگاه انجام می‌شود و خطرات محیط زیست از قبیل آلودگی محیط زیست را پایین آورده و راندمان و بهره‌وری تولید را بالا می‌برد.
وی یادآور شد: طرح ارائه شده، یک موتور است که اکنون برای جابجایی مواد و پاک‌سازی به کار می‌بریم اما در بسیاری از موارد از قبیل آب شیرین‌کن و لای‌روبی مخازن سد کاربرد دارد.
طرح جاروی صنعتی توروبو وکیوم، کار اجرایی رضا بیژن زاده و سعید بیژن زاده است که برنده جایزه سی و دومین جشنواره بین‌المللی خوارزمی شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا