چسب زخم نانو جایگزین واکسن می‌شود

ارک خبر- تزریق واکسن به افراد نیازمند به خصوص در کشورهای کمتر توسعه یافته کار دشواری است، اما یک چسب زخم نانوی مجهز به ریزسوزن های خاص می‌تواند جایگزین واکسن‌های عادی شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیواطلس، تولید واکسن و دسترسی به آن در برخی نقاط جهان کار ساده ای نیست و در برخی موارد نگهداری از واکسن‌ها به شیوه‌ای ایمن و بهداشتی نیز چالشی مهم تلقی می‌شود. از همین رو چسب زخم‌های سوزنی می‌توانند برای کشتن باکتری‌های مضر به کار گرفته شوند.

تولید چسب زخم‌های مجهز به سوزن‌های ریز که با فرو رفتن در بدن برخی داروها را با سرعت بیشتری به نقاط حیاتی منتقل می‌کنند، چند سالی است متداول شده و حالا قرار است از این روش برای تزریق بدون درد، ایمن و کم هزینه واکسن استفاده شود.

این چسب زخم‌ها نباید بر خلاف واکسن‌های حساس در یخچال نگهداری شوند و عوارض جانبی چندانی را نیز به دنبال نمی‌آورند. هر یک از این چسب زخم‌ها حاوی سوزن‌های ریز آغشته به واکسن هستند. سوزن‌های یادشده بعد از چسبانده شدن چسب زخم به پوست تنها در لایه‌های بالایی آن فرو می‌روند و چون به اعصاب زیرپوستی برخورد نمی‌کنند، دردی نیز به وجود نمی‌آورند. مواد موجود در این چسب زخم‌ها هم به سرعت در جریان خون حل می‌شوند.

چسب زخم‌های مذکور که توسط محققان دانشگاه استرالیای جنوبی تولید شده اند علاوه بر واکسن دارای نانوذراتی از جنس نقره نیز هستند که به حفظ استحکام سوزن‌ها کمک می‌کنند. در تولید سوزن‌های یادشده از نوعی پلیمر حل شونده و ضدعفونی شده برای پاکسازی پوست از باکتری‌های خطرناک هم استفاده شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا