جلب مشارکت و موافقت مردم برای اجرای پروژه‌ها

پایگاه خبری ارک خبر-اصفهان:                                                                          

جلب مشارکت و موافقت مردم برای اجرای  پروژه‌ها

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان گفت: یکی از اهداف و اقدامات اداره کل منابع طبیعی استان اصفهان، جلب مشارکت و موافقت مردم برای اجرای  پروژه‌هاست .

محمد حسین شاملی در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت هفته منابع طبیعی و با اشاره به نامگذاری  شعار امسال با عنوان”منابع طبیعی بزرگترین سرمایه ملی” اظهارکرد: اگر ما  بخواهیم در آینده وضعیتی بهتر از امروز یا حداقل وضعیت فعلی را حفظ کنیم با وجود چالش‌های قرن ۲۱ در حوزه منابع طبیعی باید از منابع طبیعی حفاظت کنیم.

وی خاطر نشان کرد: حفاظت از عرصه‌های ملی طبیعی توسط یک دستگاه دولتی امکان‌پذیر نخواهد بود، مگر اینکه همه به صورت مشارکتی از منابع طبیعی حفاظت کنند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان تصریح کرد: بارندگی بسیار خوبی امسال  در مناطق عشایر نشین استان داشتیم و از پوشش گیاهی بسیار خوبی برخوردار شدیم و در صورت استمرار بارندگی، وضعیت مراتع بهتر می‌شود.

وی با بیان اینکه  استان اصفهان برای اولین بار در سال ۹۷ از محل صندوق توسعه ملی با دستور مقام معظم رهبری اعتباری بالغ بر ۲۰۰ میلیون دلار  برای ایجاد بخش طبیعی در سطح کشور گذاشته شده است افزود: این تخصیص اعتبار تحولی در سطح کشور ایجاد کرد به گونه‌ای که در سال جاری ۳۲۱ پروژه در سطح استان اصفهان با اعتبار حدود ۵۰ میلیارد تومان اجرا شده است.

شاملی ادامه داد: خوشبختانه برای تخصیص اعتبارات در حوزه‌های مختلف منابع طبیعی استان از جمله آبخیزداری، عرصه‌های منابع طبیعی و حفظ مناطق جنگلی تمام نیازها بررسی و در اجرای طرح ها به گونه‌ای عمل شد که خود مردم نیز در عملیاتی شدن طرح‌ها مشارکت داشته باشند.

وی با اشاره به مشارکت مردم در اجرای برخی از طرح‌های منابع طبیعی، ابراز کرد: در سال گذشته خیران کاشانی ۵۰ درصد از اعتبارات مورد نیاز اجرای پروژه‌های عمرانی منابع طبیعی را تامین کردند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان  با اشاره  به رفع اختلافات مالکیتی برخی عرصه‌ها و اراضی استان در سال ۹۷ ،گفت: از سال ۴۱ قوانین و مقرارت بسیاری اجرایی شده است که منجر به ایجاد اختلافاتی میان منابع طبیعی و مالکان برخی اراضی شده بود، اما خوشبختانه امروز با صدور سند برای حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار اراضی بخش زیادی از این اختلافات رفع شده است.

وی با اشاره به ایجاد ۳۰۰ هزار هکتار جنگل برای جلوگیری از بیابان‌زایی افزود:  متاسفانه در سنوات گذشته برخی افراد سودجو با قطع این درختان موجب خسارت به پوشش گیاهی و  منابع طبیعی استان می‌شدند که با پیگیری‌ها در مراجع قضایی احکام سنگینی برای افراد متخلف در نظر گرفته شد و بر همین اساس خوشبختانه در سال جاری قطع درخت در مناطق بیابانی به ۱۰ درصد کاهش یافته است.

شاملی  در ادامه گفت: در سال‌های گذشته به منظور تامین سوخت درختان را قطع می‌کردند، اما در سال جاری با جایگزینی آبگرمکن‌های خورشیدی و کپسول گاز، نیاز ساکنان این مناطق را برطرف کردیم و از سوی دیگر توزیع کپسول گاز و خدمات آن رایگان است.

وی با بیان اینکه در سال ۹۵ حدود ۸۹ مورد آتش‌سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی به مساحت دو هزار و ۱۳۳ هکتار گزارش شده بود، مطرح کرد: این آمار با مشارکت مردم و تشکل‌های علاقه مند به منابع طبیعی در سال ۹۶ به ۶۳ مورد و در ۴۰۰ هکتار و در سال ۹۷ به ۳۶ مورد و ۱۷۰ هکتار کاهش یافت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا