آبیاری نوین در ۵۶ هزار هکتار اراضی آذربایجان شرقی اجرا شد

ارک خبر- رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به برنامه های صرفه جویی آب در مصارف کشاورزی گفت: سامانه های آبیاری نوین در بیش از ۵۶ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان اجرا شد.
آبیاری نوین در ۵۶ هزار هکتار اراضی آذربایجان شرقی اجرا شد
به گزارش ایرنا، اکبر فتحی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: سامانه های بارانی در ۳۰ هزار و ۸۱۹ هکتار، سامانه های قطره ای در ۲۴ هزار و ۱۷۰ هکتار و سامانه های کم فشار در یک هزار و ۵۵ هکتار اجرا شده است.
وی با اشاره به اینکه اجرای سامانه های آبیاری تحت فشار نیازمند احداث استخر ذخیره آب و انرژی برق مناسب است، اظهار داشت: امکان اجرای سامانه های نوین آبیاری در اراضی دیم وجود ندارد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی یادآوری کرد: در ۶ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان نیز به علت شوری منابع آبی امکان اجرای سامانه های پرفشار آبیاری تحت فشار وجود ندارد و باید از روش های کم فشار و یا ثقلی مدرن استفاده کرد.
فتحی ادامه داد: در اراضی کشاورزی ۱۲ شهرستان واقع در حوضه دریاچه ارومیه نیز
سامانه های آبیاری کم فشار با استفاده از اعتبار ستاد احیای دریاچه اجرا می شود.
وی اظهار داشت: وسعت اراضی آبی و دیم آذربایجان شرقی به ترتیب شامل ۴۱۲ هزار و ۸۰۸ هزار هکتار است و در ۱۵۰ هزار هکتار از اراضی آبی استان قابلیت اجرای سامانه های نوین آبیاری وجود دارد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی از اجرای شبکه های فرعی۳ و ۴ آبیاری و زهکشی مدرن در ۱۸ هزار و ۴۵۹ هکتار از اراضی کشاورزی استان بدون احتساب پایاب سد شهید مدنی تبریز خبرداد و گفت: طرح لوله گذاری و انتقال آب با لوله در ۵ هزار و ۷۲۰ هکتار از اراضی کشاورزی ۱۲ شهرستان واقع در حوضه دریاچه ارومیه اجرا شده است.
فتحی، اجرای ۹۵۴ کیلومتر کانال آبیاری عمومی و اجرای ۳ هزار و ۷۶۸ کیلومتر پوشش انهار سنتی را از دیگر طرح های اجرا شده در استان برای افزایش بهره وری آب اعلام کرد.
وی ایجاد نشدن کامل زیرساخت ها در شبکه های آبیاری و زهکشی حوضه دریاچه ارومیه را از جمله چالش های موجود در کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی اعلام کرد و گفت: طبق مصوبه ستاد احیای دریاچه ارومیه باید هر سال ۸ درصد و در طول ۵ سال ۴۰ درصد از کاهش مصارف آب در بخش کشاورزی تحقق یابد.
فتحی افزود: با وجود مصوبه ستاد احیای دریاچه ارومیه، تعهدات آن به طور کامل تامین اعتبار نشده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا