۲۱۲ هکتار از حریم رودخانه های آذربایجان شرقی آزاد شد

ارک خبر- معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی اعلام کرد: در سال جاری ۲۱۲ هکتار از حریم رودخانه های استان از تصرف مردم آزاد و ۹۵۰ کیلومتر بستر آنها لایروبی و مسیرگشایی شد.
۲۱۲ هکتار از حریم رودخانه های آذربایجان شرقی آزاد شد
به گزارش پنجشنبه ایرنا، مجتبی جلیل زاده در دومین جلسه‌ کمیته صیانت از منابع آب آذربایجان شرقی، انجام ۷ هزار و ۷۰۰ کیلومتر عملیات نقشه‌برداری از رودخانه‌ها و سواحل و هفت هزار و ۱۰۰ کیلومتر مطالعات تعیین حریم بستر رودخانه و مسیل را از جمله اقدامات این شرکت تا پایان سال ۱۳۹۶ ذکر کرد.
وی ادامه داد: در سال جاری بیش از ۱۲۶ باب ویلا و خانه‌باغ غیرمجاز در حریم بستر رودخانه ها تخریب و ۲۱۲ هکتار از اراضی حریم بستر آزاد شده است.
جلیل زاده، شناسایی یکهزار و ۱۹۹ دستگاه و توقیف ۸۲۲ دستگاه موتور پمپ در حاشیه‌ی رودخانه‌ها را از دیگر اقدامات شرکت آب منطقه‌ای در راستای صیانت و حفاظت از منابع آب عنوان کرد.
وی ادامه داد: نصب ۲ هزار و ۳۴۹ دستگاه کنتور هوشمند و پلمب یکهزار و ۱۳۷ چاه مجاز دارای اضافه برداشت از مهمترین گام‌های صورت گرفته برای احیا و تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی آذربایجان شرقی تا پایان پارسال بوده است.
وی خواستار نصب کنتور هوشمند بر روی چاه‌های موجود در صنایع و کارخانه‌ها شد تا به گفته وی از این طریق آمار مصرف این‌چاه‌ها نیز به دقت رصد و مدیریت شود.
معاون قضایی و سرپرست معاونت پیشگیری از جرم دادگستری استان آذربایجان‌شرقی نیز در این جلسه صیانت از منابع آب را جزو برنامه‌های مستمر این معاونت دانست و گفت: بدون مشارکت و همراهی مردم قادر نخواهیم بود به طور شایسته بحث صیانت از آب را پیش ببریم.
محبوب علیلو با بیان اینکه نسبت به پیگیری مسایل و مشکلات و مصوبات این کمیته بسیار حساس و پیگیر هستیم، افزود: صیانت از منابع آب، جزو برنامه‌های مستمر معاونت پیشگیری از جرم دادگستری کل استان است و از روسای دادگاه‌ها، دادستان‌ها و روسای حوزه‌ی قضایی در تمام شهرستان‌های استان خواسته‌ایم در یاری‌رسانی به مسایل صیانت از آب و برخورد با متخلفان حوزه‌ آب از هیچ تلاشی دریغ نکنند.
وی تاکید کرد: بدون مشارکت و همراهی مردم قادر نخواهیم بود به طور شایسته بحث صیانت از آب را پیش ببریم و برای موفقیت در این زمینه نیاز به همراهی تشکل‌های مردم نهاد فعال در حوزه‌ی آب، منابع طبیعی و زیست‌محیطی داریم و همکاری شوراهای شهر و روستا و دهیاران، بخشداران و فرمانداران بشدت حس می‌شود.
علیلو، دهیاران و شوراهای شهر و روستا را ظرفیت بزرگی برای انتقال خواست‌ها و نیازهای مدیران و مردم دانست و افزود: آموزش این جامعه، می‌تواند گام بزرگی در مسیر اطلاع‌رسانی به روستاییان و کشاورزان بردارد و صداوسیما نیز باید بیش از پیش از طریق تولید و پخش برنامه‌های آموزشی، نقش خود را در اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی اقشار مختلف مردم در راستای صیانت و حفاظت از منابع آب بردارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا