استقلال کانون وکلا مورد تهدید است

پایگاه خبری ارک خبر-اصفهان:

رئیسی:

استقلال کانون وکلا مورد تهدید است

رییس کانون وکلای دادگستری استان اصفهان گفت: با وجود اینکه وکلا از اساسی‌ترین نهادهای جامعه هستند اما چالش‌های بسیاری برای آن‌ها بوجود آمده از آن جمله می‌توان تهدیدات نسبت به استقلال کانون‌ها را نام برد.

 لیلا رئیسی پیش از ظهرامروز  در نشست خبری دفاع از موکل را رسالت اصلی یک وکیل دانست و افزود: وکلا ارتباط مستقیم با حقوق بنیادی یک انسان دارند و هیچ تردیدی در نقش مؤثر وکلا در جامعه وجود ندارد.

وی اظهار کرد:مهمترین ارکان این نهاد را کارآموزی با هدف تربیت کارآموزان و کالت برای نائل شدن به درجه وکالت پایه یک اعلام کرد که در این راستا، جلسات علمی و آموزش های حرفه ای مطابق با نیاز علمی روز برگزار می شود. ضمن آنکه، آموزش اخلاق حرفه ای به عنوان رکن اساسی در حرفه وکالت از رسالت هایس مهم کانون است.

دانشیار حقوق بین‌الملل دانشگاه آزاد اصفهان وظیفه کانون  وکلا را به عنوان یک نهاد مدنی تربیت وکیل دانست و تصریح کرد: استقلال کانون‌های وکلا در تمام اسناد بین‌المللی ذکر شده است که قوانین مفصلی در این زمینه وجود دارد و کانون وکلای اصفهان از زمان تأسیس تا کنون تمام تلاش خود را برای انجام وظایفش داشته است.

وی در خصوص نظارت بر فعالیت وکلای جامعه اظهار کرد: در کنار کمیسیون کارآموزی رکن دادسرا و دادگاه‌های کانون وکلا که نماد سلامت فعالیت وکلا است وجود دارد تا چنانچه وکیلی از وظایف خود تخطی کند در دادسرا و سپس دادگاه کانون وکلا مورد رسیدگی و محاکمه قرار بگیرد.

رییس کانون وکلای دادگستری اصفهان در خصوص تبلیغات سوء برعلیه کانون وکلا تصریح کرد: برخی تبلیغات سوء حکایت از بی‌توجهی کانون به وکلا دارد که این موضوع را به عنوان رییس کانون وکلای اصفهان شدیداً تکذیب می‌کنم و کانون وکلای اصفهان بر سلامت فعالیت وکلا نظارتی شدید دارد و بهترین شاهد برای این ادعا، وجود دادسرا و دادگاه کانون وکلا است که به موارد تخلف وکلا رسیدگی و در صورت احراز تخلف برخورد شدیدی با این موضوع خواهد داشت.

رئیسی در خصوص موسسه معاضدت قضایی تصریح کرد: سالن‌های وکلا رسالت‌های اجتماعی بسیاری دارند که شعبه معاضدت برای ایفای این رسالت در نظر گرفته شده و وظیفه آن ارائه خدمات وکالتی و حقوقی به افراد نیازمند جامعه است که توان مالی برای گرفتن وکیل ندارند و این موسسه خدمات خود را به طور رایگان ارائه می‌دهد.

رئیسی از فعالیت موسسه معاضدت در راستای رسالت اجتماعی وکلا نام برد و گفت:بدلیل ارتباط مستقیم کانون های مدنی با حقوق مردم، کانون وکلا، فعالیت شعبه معاضدت را رسیدگی بصورت رایگان به مشکلات و پرونده های افراد بی بضاعتی که محتاج خدمات وکالت هستند، تعیین نموده و حدود ۶۰ نفر از وکلا بطور کاملا رایگان در شعبه معاضدت فعالیت می کنند.

همچنین، در سال جاری به حدود ۳۰۰ پرونده در شعبه معاضدت رسیدگی شده است. وی از وکالت در پرونده های تسخیری یا کیفری که در روند رسیدگی دادگاه، متهم نیازمند وکیل است و توان مالی ندارد، خبر داد  و اظهار کرد: تکلیف قانونی وکیل در سال، رسیدگی به سه پرونده تسخیری است ولی معمولا بین ۷ تا۸ پرونده تسخیری به وکیل ارجاع می گردد. از طرفی از سال ۸۴ تاکنون، اعتباری برای وکلا پرداخت نشده است.

وی تعداد پرونده های تسخیری در سال جاری را یک هزارو۸۳ پرونده اعلام کرد و رسالت سوم شعبه معاضدت را ارائه مشاوره رایگان در شوراهای حل اختلاف عنوان کرد و گفت: وکلا به کانون های اصلاح و تربیت، زندان ها و بهزیستی برای رسیدگی به مشکلات کیفری زندانیان مراجعه می کنند.

وی در اشاره به معضلات و مشکلات روبروی کانون‌های وکلا گفت: با وجود اینکه وکلا از اساسی‌ترین نهادهای جامعه هستند اما چالش‌های بسیاری برای آن‌ها بوجود آمده از آن جمله می‌توان تهدیدات نسبت به استقلال کانون‌ها را نام برد.

رئیس کانون وکلای اصفهان بیان کرد: استقلال یک وکیل به معنای بی‌قیدی و بی‌قانونی نیست اما اولین شرط برای وکیل بودن، استقلال است که در سال‌های اخیر مغرضانه و با شناخت این حدود و یا سهوی صحبت از لوایح و قوانینی شده که از استقلال وکلا کاسته است.  البته دستگاه قضایی و مسئولین مرتبط به این مسئله اشراف دارند و تا کنون همه تلاش خود را برای ممانعت از این رخداد کرده‌اند.

رئیسی ادامه داد: وکیل برابر است با عدالت در جامعه. مادامی که چهره شریف وکلا در جامعه مخدوش شود چطور انتظار می‌رود که عدالت محقق و جاری شود. در هر حرفه دیگری امکان حضور متخلف هست، اما تخلف یک یا چند نفر نباید به دیگران هم گسترش داده شود.

رئیس کانون وکلای اصفهان ضمن اشاره به قابل پیگیری بودن تخطی وکلا گفت: حق‌الوکاله قانون دارد و قانون‌گذار در این خصوص تعرفه تعیین کرده، هرچند در کنار بحث تعرفه‌ها دست آن‌ها رادر تعامل میان وکیل و موکل باز گذاشته است اما نمی‌توان بی‌قانونی‌ها را به کل تعمیم داد. بعضا شاهد نذر پرونده، یکی از انواع نذوراتی که وکلا در صنف خود انجام می‌دهند، هستیم، اما مورد دید عموم قرار نمی‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه تضمین نتیجه وکالت در هرپرونده‌ای تخلف است، گفت: بسیاری از مؤسسات زیرزمینی و غیرمجاز از تضمین وکالت صحبت می‌کنند که تمام شکایات رسید در این خصوص مورد پیگیری کانون وکلا و دادگستری استان واقع می‌شود و دادگستری اصفهان به شدت به موضوع مؤسسات غیرمجاز وکالت حساس بوده و آن‌ها را مورد پیگیرد قانون قرار می‌دهد.

دانشیار حقوق بین‌الملل دانشگاه آزاد اصفهان با انتقاد از پویش حذف آزمون وکالت گفت: آیا می‌شود در امری که کاملاً تخصصی است، تخصص را نادیده گرفت، همانطور که به هرکسی نمی‌توان اجازه طبابت داد نمی‌توانیم به افراد بی صلاحیت علمی و حرفه‌ای اجازه ورود به این حرفه را بدهیم و آیا تنها ۱۸ماه دوره کارآموزی می‌تواند افراد با صلاحیت علمی و حرفه‌ای را تربیت کند.

وی با اشاره به اینکه وکلا امانت‌دار و پاسدار حقوق موکل هستند، افزود: نمی‌توان تنها با یک مدرک کارشناسی حقوق اجازه وکالت به افراد بدهیم و هیچ کشوری این گونه عمل نمی‌کند که آزمون‌های تخصصی را حذف کند و کانون وکلای اصفهان این پویش را به شدت رد می‌کند.

دکمه بازگشت به بالا