۲٫۷ تن مواد مخدر در آذربایجان شرقی کشف شد

ارک خبر- رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر آذربایجان‌شرقی گفت: در ۹ ماهه نخست سال ‌جاری بیش از ۲٫۷ تن انواع موادمخدر در استان کشف‌ شده است.
۲٫۷ تن مواد مخدر در آذربایجان شرقی کشف شد
سرهنگ قاسم دهقانی روز سه شنبه در نشستی با اصحاب رسانه با بیان اینکه مبارزه با موادمخدر همانند مبارزه با بیماری سرطان است، اعلام کرد: بیشتر کشفیات مربوط به گروه موادمخدر سنتی از نوع تریاک به میزان ۱٫۵ تن بوده که نسبت به سال گذشته سه درصد افزایش دارد.
وی همچنین گفت: از مجموع کشفیات ۳۸ کیلوگرم مربوط به ماده مخدر هروئین بوده که نسبت به سال گذشته ۱٫۴۰ برابر افزایش داشته است.
وی ادامه داد: در ۹ ماهه نخست سال‌جاری ۱۸ باند تهیه و توزیع موادمخدر در استان شناسایی، دستگیر و منهدم شده که در این خصوص ۱۰۶ نفر قاچاقچی اصلی و حمل و نگهداری‌کننده دستگیر شدند.
سرهنگ دهقانی اعلام کرد: در سال‌جاری هیچ‌گونه کارگاه ساخت شیشه در استان شناسایی نشده است.
وی گفت: در ۹ ماهه نخست سال، ۴ هزار و ۱۵۰ نفر خرده فروش شناسایی و دستگیر شده و پس از تشکیل پرونده قضایی به مراجع قانونی تحویل داده‌ شدند.
رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر آذربایجان‌شرقی اضافه کرد: در راستای جمع‌آوری معتادان متجاهر نیز در این مدت بیش از ۱۵ هزار نفر معتاد شناسایی و دستگیر شده که نسبت به سال گذشته حدود ۳۵ درصد افزایش داشته است.
وی تأکید کرد: یکی از اولویت‌ها در مبارز با موادمخدر ضربه زدن به بنیان تیم‌های قاچاقچی موادمخدر است و در این راستا در ۹ ماهه نخست سال ۳۳۱ دستگاه خودرو مربوط به قاچاقچیان با نظر مقامات قضایی توقیف و به نفع دولت ضبط‌ شده همچنین ۱۵ قبضه سلاح کمری کشف‌ شده است.
سرهنگ دهقانی ادامه داد: ۳ هزار و ۷۵۰ فقره پرونده قضایی برای قاچاقچیان در استان تشکیل‌ شده و یک‌هزار و ۳۰۰ طرح در راستای جمع‌آوری و دستگیری خرده‌فروشان اجرا شده است.
وی ادامه داد: از مجموع دستگیرشده ها ۱۳۹ نفر افراد زیر ۲۰ سال ( ۲٫۶ درصد دستگیرشده ها)، یک هزار و ۲۰ نفر بین سنین ۲۰ تا ۳۰ سال ( ۱۹٫۱۱ درصد از مجموع دستگیرشده‌ها) همچنین ۲ هزار و ۲ نفر از دستگیرشدگان افراد بین سنین ۳۰ تا ۴۰ سال ( ۳۷٫۵ درصد افراد دستگیر شده) ، یک‌هزار و ۴۹۰ نفر بین سنین ۴۰ تا ۵۰ سال ( ۲۸ درصد دستگیرشده ها) و ۵۰۰ نفر بین ۵۰ تا ۶۰ نفر ( ۹ درصد دستگیرشده ها) هستند.
رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر آذربایجان‌شرقی افزود: ۶۸درصد افراد دستگیرشده ها به‌عنوان معتاد متجاهر، مصرف‌کننده موادمخدر سنتی شامل تریاک و هروئین بودند و ۲۰ درصد مصرف‌کننده شیشه و ۴ درصد مصرف‌کننده حشیش و مابقی مصرف‌کننده سایر مواد هستند.
وی خاطرنشان کرد: کمتر از یک درصد افراد دستگیر شده یعنی ۴۲ نفر را بانوان تشکیل می‌دهند.
سرهنگ دهقانی اعلام کرد: در کنار مواد مخدری همچون گل، گراس و دستمال، ماده مخدر جدیدی به نام کمیکال که بسیار خطرناک و توهم زاست در قالب اسپری در حال شیوع است که جامعه هدف آن افراد ۱۸ تا ۲۵ سال است.
رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر فرمانده انتظامی استان ادامه داد : ماده مخدر کمیکال به علت ارزان بودن و مصرف راحت آن به صورت سیگار یا اسپری مورد استفاده جوانان قرار می گیرد و به علت بالا بودن ماده توهم زا ، ورود اندازه کوچکی از آن به بدن باعث مرگ مصرف کننده می شود.
سرهنگ دهقانی افزود: بیشتر این مواد مخدر در قالب قرص ها ، شربت ها و مکمل های تقویتی، لاغری و پرورش اندام، تقویت حافظه و قرص شب امتحان، نشاط آور و انرژی زا عرضه می شود که برای مصرف کنندگان بسیار خطرناک است.
رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان توصیه کرد: خانواده ها باید با مشاهده علایم رفتاری مانند پرخاشگری، وضع نامناسب بهداشتی، نوع تغذیه و افت تحصیلی به سلامت فرزندان خود حساس شوند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا