حل معضل زاینده رود نیازمند اجرای مصوبات قانونی است

پایگاه خبری ارک خبر-اصفهان:

عابدی:حل معضل زاینده رود نیازمند اجرای مصوبات قانونی است

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: آنچه همه نمایندگان اصفهان با هم توافق دارند در این است که به مصوبات قانون جمهوری اسلامی احترام گذاشته شود و قانون توزیع عادلانه آب، مصوبه مجلس شورای اسلامی یا مصوبات شورای عالی آب، اجرا شود.

حیدرعلی عابدی در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: استان اصفهان در نقطه‌ای قرار گرفته است و چندین راه‌حل برای حل آب خود دارد، یکی استفاده از آب خلیج‌فارس و تبدیل به آب شرب و شیرین است، راه دوم صرفه‌جویی و عدم مصرف است، راه سوم انتقال صنایع آب‌بر از استان و راه آخر کوچ مردم از اصفهان است و باید دید کدام راه‌حل برای استان عملی است.

عابدی اذعان داشت: انتقال از خلیج‌فارس به اصفهان به خاطر مشکلات زیادی که انتقال آب دارد یک سراب و آرزو است، انتقال صنایع آب‌بر از اصفهان هم در عمل امکان‌پذیر نیست زیرا این صنایع با زندگی بسیاری از افرادی که در استان زندگی می‌کنند پیوند خورده که برخی شاید به خاطر اشتغال حتی در اصفهان زندگی می‌کنند و در کل عملی نیست.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: راه‌حل سوم مبنی بر کوچ مردم اصفهان هم امکان‌پذیر نیست و راه‌حل نهایی در این است که در کنار صرفه‌جویی‌ها، کمبود آب استان به نحوی همان‌طور که در بند دو سیزدهمین شورای آب آمده است جبران شود.

وی خاطرنشان کرد: نماینده‌های اصفهان تاکنون طرح‌های غیرفنی و کارشناسی نشده ارائه نداده‌اند و همیشه حرف این بوده به سمتی حرکت کنند که نظرات کارشناسی اعمال شود، بر همین اساس تنها انتقال آب شرب از حوزه به حوزه‌ای به لحاظ فنی آزاد است و باید طبق قوانین یونسکو مسائل زیست‌محیطی رودخانه‌ها یا سرچشمه‌ها درنظرگرفته شود که در مورد اصفهان این مسأله مورد قبول است.

عابدی یادآور شد: آن مقدار آبی که انتقال پیدا می‌کند مازاد نیاز زیست‌محیطی و مصرف منطقه است، در استان خوزستان که بیش از چندین میلیارد آب وارد خلیج‌فارس یا در کشاورزی مصرف می‌شود، مقیاس میلیاردی است درحالی‌که در اصفهان بحث آب بحث مترمکعبی و برای یزد و چهارمحال هم همین است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: شاید این سه استان در فلات مرکزی ایران نیازمند برنامه‌ریزی و توجه خاصی هستند که از قبل هم اتفاق افتاده ولی اجرا نشده است، تکلیف آب اصفهان در شورای عالی آب مشخص شده که از آن به رژیم حقوقی زاینده‌رود می‌شود اسم برد و در مصوبات هم آمده است.

وی ابراز داشت: در سیزدهمین مصوبه شورای عالی آب تونل اول کوهرنگ متعلق به کشاورزان حق آبه بر و زیست‌محیطی (تالاب گاوخونی) است و تونل دوم و سوم، چشمه لنگان و بهشت‌آباد بعد از به بهره‌برداری قرار است آب شرب و صنعت چهارمحال بختیاری، اصفهان، کاشان و یزد تأمین کند.

عابدی مطرح کرد: نماینده‌های اصفهان تا اینجا با مصوبات مخالفت ندارند و راه‌حل را همین می‌دانند اگرچه این مصوبات از قبل پیش‌بینی شده و اگر این اتفاق بیفتد، استفاده از پساب برای صنعت و صرفه‌جویی هم در اصفهان جواب می‌دهد، بنابراین اگر قرار باشد شیرین سازی دریا انجام شود این کار برای شهرهای نزدیک دریا خوب است ولی برای شرب این‌قدر قابل‌اعتماد نیست.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آنچه همه نمایندگان اصفهان با هم توافق دارند در این است که به مصوبات قانون جمهوری اسلامی احترام گذاشته شود و قانون توزیع عادلانه آب، مصوبه مجلس شورای اسلامی یا مصوبات شورای عالی آب  اجرا شود.

عابدی با اشاره به مسأله انتقال آب از سمیرم به رفسنجان توضیح داد: اولویت اول استان استفاده از منابع آبی داخل استان است و سرمایه‌گذاری اولیه هم برای چگونگی انتقال آب در استان خواهد بود و نماینده سمیرم این موضوع را پیگیری خواهد کرد.

عابدی درخصوص علت تغییر مسیر سامانه دوم گفت: برای برداشت آب در سامانه دوم قصد دارند مسیر را عوض کند، به دلیل اینکه در تابستان ۹۷ به دلیل این‌که آب محدودی در سد بود و تصفیه‌خانه بابا شیخ‌علی از مسیر سامان می‌گذرد هرچقدر آب را باز می‌کردند آب شرب کافی به اصفهان نمی‌رسید و هرچقدر آب بیشتر باز می‌شد با برق رایگان آب بیشتری برداشت می‌شد که با تغییر مسیر سامانه دوم این مشکل حل می‌شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: طرح گلاب ۱ برای کاشان و گلاب دو برای باقی شهرستان‌ها و از ظرفیت سهمیه اصفهان است، این‌طور نیست که هرچقدر می‌خواهند آب برداشت کنند، همچنین با پیگیری‌های فراوان از سال ۹۶ برای میزان آب انتقالی به یزد کنتور نصب شد که پیش از این کنتور نداشت.

دکمه بازگشت به بالا