صادرات آذربایجان شرقی به ۴۰۰ میلیون دلار رسیده است

ارک خبر-وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به این‌که  ۴۰۰ میلیون دلار صادرات در آذربایجان شرقی در سالجاری انجام شده است، گفت: صدور جواز تاسیس ایجادی در آذربایجان شرقی در این مدت ۱۰ درصد افزایش یافته است.به گزارش ایسنا منطقه آذربایجان شرقی رضا رحمانی در دیدار با فعالان اقتصادی در تبریز با اشاره به این‌که باید بپذیریم که اکنون در جنگ اقتصادی قرار گرفته‌ایم، اظهار کرد: یکی از مصادیق جنگ اقتصادی علیه کشورمان تسهیل واردات کالاهای لوکس و غیرمصرفی مانند خودروهای لوکس و گران قیمت است.وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری، عنوان کرد: حیات کارخانه‌های موجود، حفظ آن‌ها و ایجاد اشتغال یک جهاد است؛ یکی از اصلی ترین راهکارهای حل مشکلات  اقتصادی، تورم و بیکاری توجه به این موضوع بوده و ما نیز این  نکته را در وزارتخانه شاه بیت برنامه‌های خود قرار داده‌ایم.وی با بیان این‌که سنگرهای امروز جبهه، واحد‌های تولیدی هستند، گفت: تعطیل شدن این واحدها بدین معنی است که دشمن این سنگرها را تصرف کرده است.
رحمانی افزود:  تامین ارز کالاهای اساسی و مواد اولیه تولید، جزو اولویت‌های اصلی ما بوده و دولت از محل درآمدهای نفتی ارز واردات کالاهای اساسی را تامین می‌کند.
وی ادامه داد: پس از این موضوع، توجه به بخش تولید نیز در اولویت کاری ما بوده و تاکنون منابع ما کافی بوده و مشکلات جدی در این زمینه وجود ندارد.
وزیر صمت با بیان این‌که تامین مواد اولیه واحد‌های تولیدی پتروشیمی، مس و آلومینیوم جزو رسالت‌های وزارت بوده و در تامین آن‌ها مشکلی وجود ندارد، خاطرنشان کرد: میزان تولید ما در صنعت فولاد ۲٫۵ برابر مصرف آن، در مس ۱٫۵ برابر و  میزان تولید پتروشیمی دو برابر مصرف است؛ این درحالیست که طی شش ماهه سال‌جاری درخواست مواد پتروشیمی ۳۳۰ درصد افزایش یافته است.
وی اضافه کرد: در صورتی‌که اختیارات استانی به خود استان‌ها واگذار شود، بخشی از این مشکل برطرف خواهد شد.
رحمانی با اشاره به این‌که بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان برای ایجاد اشتغال در قانون بودجه سال ۹۷ و ۹۸ لحاظ شده است، اظهار کرد: یک سوم این رقم برای تکمیل پروژه‎های نیمه‌تمام و نوسازی صنایع صرف می‎شود؛ البته تاکنون در این زمینه شش هزار طرح در آذربایجان شرقی به بهره‌برداری رسیده است.
وی با اشاره به این‌که یک هزار و ۵۰۰ طرح اشتغال در آذربایجان شرقی اجرا می‌شود، تصریح کرد: از این میزان، ۷۴۰ طرح تا پایان سال جاری در استان  با ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی عملیاتی می‌شود که در صورت تکمیل برای ۲۰ هزار نفر اشتغال ایجاد می‌کند‌‌.
رحمانی متذکر شد: آذربایجان شرقی در این شرایط اقتصادی کشور باید پیشتاز بوده و بتواند ارتباطات اقتصادی خود را افزایش دهد.
وزیر صنعت با بیان این‌که افزایش نرخ ارز علاوه بر ایجاد مشکلات بر تولید، از سویی نیز منجر به کاهش قاچاق شده است، خاطرنشان کرد: بخشی از صنایع ما به علت نبود نقدینگی و تامین مواد اولیه غیر فعال است؛ از این رو باید مسئولان به این موضوع اهتمام جدی داشته و در راستای مرتفع کردن آن اقدامات موثری انجام دهند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا