صادرات کالا از گمرکات آذربایجان شرقی ۲۷ درصد افزایش یافت

ارک خبر- ناظر گمرکات آذربایجان شرقی از رشد ۲۷ درصدی صادرات کالا از گمرکات آذربایجان شرقی در هشت ماهه سالجاری خبر داد.

به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، لیلی اورنگی با اشاره به آمار صادرات استان طی هشت ماه سال‌جاری، اظهار کرد: یک میلیون و۴۵۲ هزار و ۴۹۹ تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۷۶۴ هزارو ۵۰۵ دلار از گمرکات استان صادر شده که از لحاظ ارزش دلاری ۲۷ درصد و از حیث وزن ۴۳ درصد افزایش نشان می دهد.

وی افزود: عمده گروه کالاهای صادره شامل مواد پلاستیکی و اشیای ساخته شده از این مواد، سوخت‌ها و روغن‌های معدنی و محصولات حاصل از تقطیر آن‌ها، چدن آهن و فولاد، میوه های خوراکی پوست مرکبات، ماشین آلات و وسایل مکانیکی اجزاء و قطعات آن‌ها، فرآورده‌های غلات آرد نشاسته، فکول یا شیر و نان‌های شیرینی، شکلات و شیرینی، شیشه و مصنوعات شیشه‌ای، مصنوعات از چدن آهن یا فولاد و کاکائو و فرآورده‌های آن هستند.

وی با اشاره به رونق صادرات به عراق در کنار ۹۶ کشور دنیا، عنوان کرد: این محصولات به ۹۶ کشور دنیا صادر شده که عمده مقاصد کالاهای صادراتی از گمرکات استان به ترتیب به کشورهای عراق، ترکیه، آذربایجان، افغانستان، گرجستان، ارمنستان، پاکستان، چین، بلغارستان و ایتالیا بوده است.

اورنگی همچنین با اشاره به کاهش ۱۴ درصدی واردات به آذربایجان شرقی نسبت به سال گذشته، خاطرنشان کرد: در این مدت همچنین ۲۰۵ هزار و ۵۲۷ تن کالا به ارزش ۶۰۱ میلیون و ۱۳۲ هزار و ۹۳۶ دلار از طریق گمرکات استان وارد کشور شده که از لحاظ وزن ۳۷ درصد و از حیث ارزش دلاری ۱۴ درصد کاهش یافته است.

وی افزود: عمده کالاهای وارده شامل ماشین آلات و وسایل مکانیکی اجزاء و قطعات آن‌ها، توتون و تنباکو، چوب و اشیاء چوبی و زغال چوب، قطعات منفصله ماشین آلات راهسازی، خودرو و سایر ماشین آلات، کاغذ و مقوا و اشیای ساخته شده از خمیر کاغذ یا مقوا، ماشین آلات و دستگاه‌های برقی، گوشت و احشای خوراکی، فرآورده‌های خوراکی گوناگون، چدن آهن و فولاد و مواد پلاستیکی و اشیای ساخته شده از این مواد هستند.

ناظر گمرکات آذربایجان شرقی اضافه کرد: این کالاها از ۵۴ کشور مختلف دنیا و بطور عمده ازکشورهای ترکیه، آلمان، امارات متحده عربی، چین، ایتالیا، ژاپن، ارمنستان، جمهوری کره، هلند و اسپانیا از طریق گمرکات استان وارد کشور شده است.

وی خاطر نشان کرد: همچنین در همین مدت، بیش از یک میلیون و ۶۳ هزار و۴۸۷ مسافر از مبادی مرزی گمرکات استان تردد کرده‌اند که نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل مسافرین خروجی ۲۶ درصد و مسافرین ورودی ۲۰ درصد افزایش داشته است.

اورنگی با اشاره به افزایش شش درصدی درآمدهای وصولی گمرکات آذربایجان شرقی نسبت به سال گذشته، اعلام کرد: درآمدهای وصولی گمرکات استان در هشت ماهه سالجاری بالغ بر سه هزار و ۳۴۳ میلیارد و۷۶۸ میلیون و۶۳۲ هزار و ۳۲۱ ریال است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا