اتمام عملیات مرمت ایوان گنبد خانه مسجد تاریخی امام اصفهان

پایگاه خبری ارک خبر – اصفهان:

اتمام عملیات مرمت ایوان گنبد خانه مسجد تاریخی امام اصفهان

مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان از اتمام عملیات مرمت ایوان بزرگ گنبد خانه مسجد امام اصفهان در بخش جنوبی این مسجد تاریخی خبر داد.
به گزارش ارک خبر به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان؛ فریدون الله یاری مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان، با اعلام این مطلب افزود: با عنایت به اجرای چندین کارگاه مرمتی در مجموعه تاریخی مسجد امام(ره)، عملیات مرمت ایوان عظیم مجموعه گنبد خانه مسجد تاریخی امام (ره) (جامع عباسی) اصفهان واقع در مجموعه جهانی مسجد امام اصفهان از پائیز سال گذشته آغاز شد.
او در ادامه با اشاره به اینکه کاشیهای این ایوان عظیم از چند سال گذشته دچار ریزش شده بود تاکید کرد: با عنایت به سست شدن کاشیهای این ایوان عظیم و خطر ریزش و سقوط آنها، از ۵ سال گذشته بخشهائی از این ایوان با داربست و توری مهار شده بود. با این وصف و پس از تامین اعتبار لازم، عملیات مرمت اساسی این ایوان با اعبتاری بالغ بر ۱ میلیارد ریال از پائیز سال گذشته آغاز گردید.
الله یاری همچنین افزود: در این عملیات که در ارتفاع بیش از ۳۰ متری از سطح صحن اصلی مسجد صورت پذیرفت، مرمتگران ضمن استحکام بخشی کالبد ایوان، عملیات تمیز کاری، استحکام بخشی و مرمت کاشیهای ایوان، به ویژه کاشیهای فرسوده را نیز اعم از نصب مجدد و تزریق ملات در پشت کاشیها را به انجام رسانیدند.
مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان همچنین ادامه داد و گفت: در حال حاضر با اتمام مرمت کاشیهای ایوان گنبد خانه که داربستهای آن به طورکامل امروز جمع آوری شد، دو ایوان از مجموع ۴ ایوان صحن اصلی یعنی ایوان ضلع غربی و جنوبی به طور کامل مرمت شده و هم اینک مرمتگران در حال مرمت بخشهای مختلف ایوان ضلع شمالی این مسجد عظیم تاریخی هستند و این در حالی است که طرحهای مرمتی، مرتگران به صورت موضعی و به صورت چرخشی در همه بخشهای این مسجد تاریخی که دارای میلیونها قطعه کاشی است (که به طرز زیبائی بدنه آین مسجد تاریخی را تزئین نموده اند) در حال اجرا می باشد.
مسجد تاریخی امام اصفهان که در متون تاریخی با نام مسجد جامع عباسی خوانده شده، در جبهه جنوبی مجموعه جهانی میدان امام(ره) (نقش جهان) واقع شده و از جمله بزرگترین و زیباترین مساجد جهان اسلام بشمار می رود.
کار بنای این مسجد تاریخی در سال ۱۰۲۰ هجری قمری به فرمان شاه عباس اول صفوی توسط معمار مشهور صفوی “استاد علی اکبر بنا اصفهانی” آغاز شد و سردر منحصر به فرد ورودی و تزئینات آن در سال ۱۰۲۵ هجری قمری به منظور تکمیل آرایش اطراف میدان به اتمام رسید، با این وصف کار ساخت و ساز در آن با توجه به عظمت بنا در دوران جانشینان شاه عباس اول ادامه یافت بگونه ائی که در کتیبه ائی در بخش جنوب شرقی مسجد سال اتمام این بخش از مسجد را سال ۱۰۷۷ هجری قمری ذکر می کند.
این مسجد تاریخی در حال حاضر روزانه ضمن انجام فرائض دینی در آن، میزبان گردشگران مختلف داخلی و خارجی است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا