پروتئین عامل رشد مغز شناسایی شد

ارک خبر- محققان دانشگاه کوماموتو ژاپن توانستند مکانیزم عصبی جدیدی را شناسایی کنند که عامل رشد مغز است.
پروتئین عامل رشد مغز شناسایی شد
به گزارش روز شنبه گروه اخبار علمی ایرنا از پایگاه خبری اسوشیتدپرس، محققان از طریق ردگیری پروتئین ها در بدن موجودات زنده، پروتئین جدیدی موسوم به Matrin-3 را شناسایی کردند که سرنوشت سلول های بنیادی عصبی را مشخص می کند.
بر اساس این تحقیقات، کمبود پروتئین Matrin-3 موجب اختلال در تبدیل سلول های بنیادی به سلول های عصبی و در نتیجه تخریب ساختار لایه ای مغز می شود. کاملا واضح است که وجود این پروتئین برای حفظ سلول های بنیادی موردنیاز برای رشد مغز نقش بسیار مهمی دارد. سلول های بنیادی عصبی پستانداران در دوره جنینی به سلول های عصبی بالغ مانند نورون ها و آستروسیت ها تبدیل شده و مغز را می سازند.
این سلول ها توسط ترکیبی از ژن ها، فاکتورهای استنساخ و مسیرهای چندگانه انتقال سیگنال، هدایت می شوند. اما تاکنون در مورد مکانیزم های مولکولی موثر بر سرنوشت این سلول ها اطلاعات چندانی به دست نیامده است.
درک چگونگی حفظ سلول های بنیادی در حالت نابالغ یا نحوه تشخیص نوع سلول های بالغی که قرار است این سلول های بنیادی به آن ها تبدیل شوند، دارای اهمیت بسیاری است.
در این تحقیقات مشخص شد بخشی از دنباله اسید آمینه پروتئین Matrin-3 وظیفه حفظ سلول های بنیادی عصبی را در حالت نابالغ بر عهده دارد.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Scientific Reports منتشر شده است.

نوشته های مشابه