توسعه پایدار باید با توجه به منافع نسل‌های آینده صورت گیرد

پایگاه خبری ارک خبر-اصفهان:

 

سلطانی:

توسعه پایدار باید با توجه به منافع نسل‌های آینده صورت گیرد

عضو هیئت مدیره جمعیت حمایت از منابع طبیعی و محیط زیست پیام سبز گفت: فعالان محیط زیست مخالف توسعه بی‌رویه، تخریب و آلودگی منابع حیاتی محیط زیست هستند و در هر پروژه‌ای باید جنبه‌های زیست محیطی آن قبل از شروع سنجیده شود و توسعه پایدار باید با توجه به منافع نسل‌های آینده صورت گیرد.

محمود سلطانی در نشست خبری  بااصحاب رسانه وبرپایی بیست و پنجمین سالگرد جمعیت حمایت از منابع طبیعی و محیط زیست (پیام سبز)  اظهار کرد: هر ساله موضوعات جدیدی باعث به حاشیه رانده شدن مسائل محیط زیستی می‌شود، بعد از جنگ مباحثی مانند بازسازی، مبارزه با اعتیاد، اشتغال، توسعه و تحریم‌ها همگی از دلایل غفلت از منابع طبیعی و محیط زیست شد در حالی که منابع طبیعی ما در حال تخریب بودند حال آنکه بسیاری از آنها تجدیدپذیر نیستند اما روند تخریبی سریعی را طی می‌کنند.

وی با انتقاد از بارگذاری بیش از حد صنعت در اصفهان اظهار کرد: اصفهان شهری تاریخی و فرهنگی است اما به قدری نگاه مدرن به آن شده است که صنایع بسیار راه عبور هوای پاک را بسته‌اند و در هر دوره‌ای این شهر تحت تاثیر سیاست‌های درست یا نادرستی قرار گرفته که تنها تخریب‌ها را افزایش داده است.

عضو هیئت مدیره جمعیت پیام سبز هدف این جمعیت را ایجاد احساس مسئولیت در مردم دانست و افزود: جمعیت حمایت از منابع طبیعی و محیط زیست پیام سبز دومین جمعیت در کشور است که با حضور فعالان و اساتید دانشگاه بعد از گذشت ۲۵ سال تا به حال توانسته به فعالیت خود ادامه دهد و دیگر تشکل‌ها همگی یا پراکنده و یا تعطیل شدند.

سلطانی در خصوص اقدامات این جمعیت گفت: جمعیت پیام سبز اصفهان تا به حال در زمینه‌های مختلف محیط زیستی فعالیت‌های بسیاری داشته همچنین مخالفت خود را با چیدمان غیراصولی صنایع در شهر اصفهان بارها اعلام داشته و نسبت به مسائل مختلف در نقاط شهر حتی برخوردها و شفاف سازی‌هایی هم داشته است.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان افزود: شرایطی که امروز بر منابع طبیعی و محیط زیست حاکم است در گذشته قابل پیش بینی بود.
وی شخم زدن مراتع و کشت گندم در آن ها برای خودکفایی در تولید گندم، صدور پروانه حفر چاه های متعدد، صدور بی رویه چرای دام به بهره برداران و بهره برداری بی رویه از جنگل ها سبب شده است تا امروز منابع طبیعی و محیط زیست دچار مشکلات متعددی شود.

در ادامه این نشست  مهدی بصیری  افزود : شرایطی که امروز بر منابع طبیعی و محیط زیست حاکم است در گذشته قابل پیش بینی بود.
وی شخم زدن مراتع و کشت گندم در آن ها برای خودکفایی در تولید گندم، صدور پروانه حفر چاه های متعدد، صدور بی رویه چرای دام به بهره برداران و بهره برداری بی رویه از جنگل ها سبب شده است تا امروز منابع طبیعی و محیط زیست دچار مشکلات متعددی شود.
وی اظهارداشت : در رابطه با توسعه هنوز یک اتاق فکر هم نداریم و اصول توسعه پایدار را زیر پا گذاشته ایم و بسیاری از زمین های حاصلخیز کشاورزی به ساختمان سازی ها تبدیل شده است در حالی که توسعه فقط ساختمان سازی نیست.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان افزود : میزان بارندگی ها در سه سال قبل بیش از طبیعی بود اما زاینده رود هشت ماه و تیم خشک بود زیرا بیش از ظرفیت زاینده رود بارگذاری شده است و حقابه، حقابه داران داده نشد.

وی بر حمایت از تشکل های محیط زیستی تاکید کرد و گفت : اگر مسوولان در رابطه با محیط زیست آموزش دیده باشند، تصمیم های غلط نمی گیرند.
جمعیت حمایت از منابع طبیعی و محیط زیست(پیام سبز)، اولین سازمان مردم نهاد محیط‌ زیستی در استان اصفهان و یکی از باسابقه‌ ترین‌ها در کشور است که در سال ۱۳۷۲ به همت گروهی از دانشگاهیان و کارشناسان منابع طبیعی و محیط زیست شکل گرفت.

 

 

 

 

دکمه بازگشت به بالا