نخستین جشنواره بین المللی تئاتر «الف» درتبریز

ارک خبر- نخستین جشنواره بین المللی تئاتر «الف» با رویکرد صلح جهانی توسط بخش خصوصی از ۲۷ آبان تا ۴ آذر در تبریز برگزار می‌شود.
پیام صلح ایران به جهانیان، با تکیه بر پتانسیل تئاتربه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ فراخوان این جشنواره بین المللی که به همت موسسه الف برگزار می‌شود- پیش از این منتشر شده و علاقه‌مندان می‌توانند تا ۳۰ مهر آثار خود را در سه بخش مسابقه صحنه‌ای، مسابقه نمایش‌نامه نویسی و برنامه‌های جنبی به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

«هومن بیگ‌نژاد» رئیس جشنواره بین المللی تئاتر «الف» در نشست خبری با اشاره به حمایت امام جمعه تبریز و سایر مسئولان استانی از تئاتر، گفت: حمایت‌ معاون سیاسی استاندار آذربایجان شرقی باعث شد که خیلی سریع به ایده‌ی برگزاری جشنواره‌ی بین المللی تئاتر جامعه عمل بپوشانیم و در ادامه مدیرکل میراث فرهنگی و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نیز ما را همراهی کردند.

وی با اشاره به برگزاری این جشنواره با رویکرد صلح جهانی، گفت: باتوجه به اینکه حضرت محمد (ص) پیام آور صلح و دوستی بود، روز اختتامیه جشنواره تئاتر الف با روز میلاد پیامبر اکرم اسلام تقارن دارد، همچنین به دنبال اجرای نمایش «پیامبر صلح آفرین» در آخرین روز جشنواره هستیم.

بیگ‌نژاد با بیان اینکه به منظور رفع مشکلات بخش بین المللی جشنواره با وزارت خارجه مکاتبه شده است، ادامه داد: سه نمایش‌نامه برگزیده جشنواره بین المللی تئاتر الف به دو زبان فارسی و انگلیسی چاپ می‌شود تا به عنوان بخشی از هدایای وزارت امورخارجه در اختیار کشورهای دیگر قرار گیرد. امیدواریم روزی این نمایش‌نامه‌های نویسندگان ایرانی در کشورهای خارجی اجرا شود.

وی در خصوص انتخاب داوران جشنواره، گفت: بحث و گفت‌وگو پیرامون انتخاب داوران انجام شده و به جمع بندی هم رسیده‌ایم، همچنین جوایز در نظر گرفته شده برای نفرات برتر این جشنواره به مراتب بالاتر از جوایز مرسوم در جشنواره‌های مختلف است.

«نادر برهانی مرند» – دبیر جشنواره بین المللی تئاتر الف نیز در این نشست با بیان اینکه خطه‌ی آذربایجان دروازه‌ی تمدن و فرهنگ است، اظهار کرد: علی‌رغم اینکه مرکز نشین هستم، می‌خواستم برای هنرهای نمایشی آذربایجان شرقی کاری انجام دهم که برای خودم هم رضایت بخش باشد؛ از این رو بدون تعلل پیشنهاد آقای بیگ‌نژاد را پذیرفتم و اکنون می‌خواهیم با استفاده از ظرفیت‌های آشکار و پنهان تبریز جشنواره‌ای برگزار کرده و برای کشور الگو شویم.

وی با اشاره به مشکلات اقتصادی کشور و افزایش نرخ ارز، گفت: علی‌رغم مشکلات، اجازه ندادیم به وجه «بین المللی» جشنواره لطمه وارد شود و به نوعی دل به دریا زده‌ایم. از مسئولان و اهالی تئاتر تبریز درخواست دارم دست در دست هم داده و برای برگزاری هر چه بهتر این جشنواره همت کنند.

برهانی مرند برگزاری جشنواره‌ی بین المللی تئاتر با همت بخش خصوصی را اقدام ارزنده‌ای دانست و افزود: می‌خواهیم جشنواره‌ای هم سطح با سایر رویدادهای بین المللی تئاتر برگزار کنیم.

وی با بیان اینکه حدود ۴۰ اثر در بخش نمایشنامه و کمتر از ۴۰ اثر در بخش صحنه‌ای به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است، گفت: باتوجه به تجربه بنده از جشنواره فجر، معمولاً در روزهای پایانی ارسال آثار چشمگیرتر می‌شود.

برهانی مرند ادامه داد: رویکرد جشنواره «صلح» است، اما منظورمان صرفاً پایان کابوس جنگ نیست، بلکه خیلی بسیط به واژه صلح نگاه شده و معتقدیم دوستی با طبیعت، گفت‌و‌گوی ادیان و اقوام با یکدیگر هم به معنای صلح است.

وی تصریح کرد: امروز در شرایطی به برگزاری این جشنواره اقدام شده که وضعیت اقتصادی مناسب رویکرد فرهنگی نیست، با برگزاری این جشنواره در شرایط کنونی، می‌خواهیم برای سایر شهرهای کشور الگو باشیم، به تعبیر دیگر با زبان فرهنگ و هنر و با پیام صلح در سطح بین الملل به کارزار این نبرد ناجوانمردانه می‌رویم.

برهانی مرند خاطرنشان کرد: متأسفانه از گذشته تاکنون، فرهنگ اولویت اول مسئولان سیاسی نبوده و شاید اگر فرهنگ اولویت اول بود، امروز شرایط‌مان خیلی بهتر می‌شد.

«رحیم شهرتی‌فر» – معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی و دبیر شورای سیاست‌گذاری این جشنواره در نشست خبری اظهار کرد: بعد از انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در سال ۲۰۱۸، علاقه‌مندان به تبریز این فرصت را مغتنم شمرده و برای معرفی ظرفیت‌های تبریز دست به کار شدند، جشنواره بین المللی تئاتر الف نیز یکی از برنامه‌های این رویداد گردشگری است که توسط بخش خصوصی برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه دستگاه‌های دولتی به وظایف خود در قبال معرفی ظرفیت‌های تبریز در بخش‌های مختلف نظیر آثار تاریخی، فرهنگ و … عمل می‌کنند، بیان کرد: در کنار مسئولان استانی، خود اصحاب فرهنگ و هنر باید برای معرفی داشته‌های فرهنگی تبریز آستین بالا بزنند.

شهرتی‌فر با بیان اینکه نخستین نمایش نامه در تبریز نوشته شده و اولین نمایش به سبک مدرن در تبریز روی صحنه رفته است، گفت: باتوجه به سابقه درخشان هنرهای نمایشی در تبریز، برگزاری جشنواره بین المللی تئاتر با رویکرد صلح جهانی قدم بزرگ و منطقی در راستای اهداف رویداد تبریز ۲۰۱۸ است و امیدوارم این جشنواره سالانه به میزبانی تبریز و با همت بخش خصوصی برگزار شود.

معاون استاندار آذربایجان شرقی با تأکید بر اینکه تمامی مدیران استانی حامی برگزاری این جشنواره هستند، افزود: این آمادگی را داریم در طول برگزاری جشنواره و در صورت بروز مشکل احتمالی، آن را رفع کنیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا