جشنواره باید ظرفیت‌های بومی اصفهان را بین‌المللی کند

پایگاه خبری ارک خبر-اصفهان:

مدیر اجرایی سی‌ویکمین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان:

جشنواره باید ظرفیت‌های بومی اصفهان را بین‌المللی کند

مدیر اجرایی سی‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان با بیان اینکه جشنواره باید به صورت هوشمندانه شبکه‌سازی و جریان‌سازی کند، گفت: انتظار می‌رود پس از برگزاری سی و یک دوره این جشنواره، ایران پایتخت تولید فیلم کودک و نوجوان شود.

ارک خبربه نقل ازایمنا:محمد عیدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا ضمن ارایه دیدگاه خود درخصوص سی و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، جشنواره را محصول فرآیند هنری دانست و اظهار کرد: محصول یک فرآیند هنری در جشنواره بروز و ظهور پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه دیدگاهمان از ابتدا این بود که جشنواره نقطه پایان نیست، ادامه داد: جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان پایانی برای آغاز است چرا که پوستر سی و دومین دورۀ این جشنوارۀ بین‌المللی در اختتامیه جشنوارۀ سی و یکم شکل می‌گیرد؛ اگر دیدمان به جشنواره همین باشد و جشنواره به صورت هوشمندانه شبکه‌سازی و جریان‌سازی کند، به هدفی که در نظر داریم دست پیدا می‌کنیم.

جشنواره باید ظرفیت‌های بومی اصفهان را بین‌المللی کند

عیدی با بیان اینکه جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان یک رویکرد بین‌المللی است، افزود: حضور و بروز جشنواره به‌صورت سالیانه باید در اصفهان ثمر نیک را هم به‌دنبال داشته باشد تا ظرفیت‌های بومی اصفهان را در فیلمنامه‌نویسی و به خصوص با موضوع کودک و نوجوان به امر بین‌المللی تبدیل کند و اصفهان به مرکز جریانی در فیلم کودک و نوجوان تبدیل شود چراکه تا کنون این موضوع حتی در کشور هم اتفاق نیفتاده است.

وی تاکید کرد: انتظار می‌رود پس از برگزاری سی و یک دوره جشنواره بین‌المللی فلم‌های کودکان و نوجوانان، ایران پایتخت تولید فیلم کودک و نوجوان شود و تحقق این امر نیازمند برنامه‌ریزی فرآیند محور است، به این معنا که جشنواره از حالت نقطه‌ای خارج و تبدیل به یک فرآیند شود.

استفاده از ظرفیت‌های اصفهان در جهت تقویت جشنواره

مدیر اجرایی سی‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان گفت: به منظور تبدیل جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان به یک فرآیند، نیاز است ظرفیت‌های اصفهان بیش از پیش دیده شود و در صحبت‌هایی که با دبیرخانه جشنواره در تهران نیز در این خصوص انجام دادیم تفاوتی در این زمینه وجود نداشت و فقط بحث بر سر این بود که بتوانیم به سمتی برویم که بیش‌ترین سرمایه اجتماعی را در اصفهان که در بطن و متن جامعه مدنی شکل گرفته برای جشنواره ایجاد کنیم و از طرف دیگر ظرفیت‌هایمان را به گونه‌ای هدفمند به سمت تقویت جشنواره ببریم.

جشنواره باید در طول سال جاری باشد

وی اضافه کرد: مضیقه مالی، دیون سال گذشته و اعتبارات تخصیص یافته به امسال به‌گونه‌ برجسته‌ای ما را دچار مشکل کرد، اما شهردار اصفهان تأکید زیادی بر تقویت ظرفیت‌ها و تبدیل جشنواره به فرآیند دارد، هم‌چنین شورای اسلامی شهر اصفهان نیز لوایحی در جهت صنایع خلاق و به‌خصوص توسعه صنعت سینما با رویکرد کودک و نوجوان ارایه کرده‌اند که تسهیل‌گر موضوع است.

وی ابراز امیدواری کرد که زمینه‌ای فراهم شود تا بتوانیم در آینده جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان را در طول سال تداوم بخشیم.

عیدی گفت: درست است زمان برگزاری جشنواره یک هفته است، اما به نحوی برنامه‌ریزی کنیم که فرآیند جشنواره در طول سال جاری و ساری باشد.

رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان تصریح کرد: زمانی که گفته می‌شود جشنواره محصول یک فرآیند است بنابراین باید به سمتی برویم که در طول سال سینمای کودک داشته باشیم و ایدۀ آن هم خیلی دور و دیر نیست. باید ظرفیتی داشته باشیم تا آثار سینمایی حوزه کودکان را خلق کنیم که همین موضوع بسترساز جشنواره‌های پر محتوای دیگری هم خواهد شد.

انتقال حس جشنواره به مناطق پانزده‌گانه شهر

وی با اشاره به برنامه‌های جانبی سی و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان خاطرنشان کرد: قاعدتاً هر جشنواره‌ای در جهان برنامه‌های جنبی هم دارد. نگاه ما به جشنواره امسال با توجه به این نکته است که یک هسته و ستون فقرات اصلی دارد و چهارباغ مرکز رویدادها است و بخشی هم به صورت کارگاهی در مکانی دیگر  خواهد بود، اما نظرمان این بوده است که به احترام حقوق فرهنگی شهروندان اصفهانی، زمینه حضور مخاطبان را از مناطق ۱۵ گانه شهری در سینماهای محل اکران فیلم‌های کودکان و نوجوانان نیز فراهم کنیم و به‌نوعی حس جشنواره را به مناطق ۱۵ گانه ببریم.

زمینه حضور همه شهروندان در سینماها فراهم است

مشاور شهردار و رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در مورد مکان اکران فیلم‌ها گفت: برنامه‌ها و فیلم‌های کودک حس نوستالژیک دارند و زمینه‌ را برای حضور شهروندان مناطق ۱۵ گانه شهر را در سینماها فراهم کرده‌ایم. حضور شهروندان از مناطق ۱۵ گانه در سینما موجب پر کردن اوقات فراغت خانواده‌ها می‌شود. رفتن به سینما آیتم تفریحی بسیار هنجارمند است و باید در سبد اوقات فراغت خانواده‌ها قرار گیرد.

عیدی در پاسخ به این سوال که در سی و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان چه حمایتی برای فیلمسازان اصفهانی لحاظ شده‌ است، اظهار کرد: شهرداری اصفهان زمینه‌ای را فراهم کرده است تا تعدادی از آثار تولید شده در این زمینه که داوری شده‌اند در فضای رقابتی قرار گیرند. تلاشمان این است زمینه‌ای فراهم کنیم تا فیلم‌های ساخته شده را در ایام جشنواره به نمایش بگذاریم و اگر فرصت نمایش همه فیلم‌ها به وجود نیامد فضایی ایجاد کنیم تا با تفکری فرآیندمحور در امتداد جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان و با حضور داوران اصفهانی، فیلم‌های ساخته شده به نمایش گذاشته شوند.

برنامه‌ریزی سی‌ویکمین جشنواره با مردم

وی در مورد حضور حداکثری کودکان و نوجوانان به عنوان داور و خبرنگار در جشنواره سی و یکم نسبت به سال گذشته، خاطرنشان کرد: زمانی که برنامه‌ریزی با مردم یا برای مردم می‌شود در حقیقت باعث ایجاد دو رفتار می‌شویم. امسال تصمیم گرفته‌ایم برنامه‌ریزی سی و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان ونوجوانان با مردم باشد و زمانی که چنین نگاهی داریم طبیعتاً سطح پوشش ما نسبت به مخاطب کودک و نوجوان که صاحبان و مخاطبان اصلی این جشنواره هستند، رویکرد دیگری به خود می‌گیرد.

مدیر اجرایی سی‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان ابراز امیدواری کرد که در سال‌های آینده با نگاه مشارکت‌جویانه برنامه‌ریزی‌های با مردم را در همه ابعاد و اضلاع تقویت کنیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا