استان اصفهان می تواند صادرکننده برتر ماهی های زینتی و قزل آلا پرورشی باشد

پایگاه خبری ارک خبر-اصفهان:

در یک دوره هفت روزه

در سومین جلسه کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان:

استان اصفهان می تواند صادرکننده برتر ماهی های زینتی و قزل آلا پرورشی باشد

سومین جلسه کمیسیون کشاورزی ،آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان با موضوع بررسی وضعیت آبزی پروری در استان اصفهان،فرصتها و چالشها در تالار هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد
مجید جبل عاملی نایب رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان گفت:کمیسیون در راستای تقویت و توسعه بخش های مختلف کشاورزی به بررسی مسایل و مشکلات پیش روی آبزی پروری در استان می پردازد.
تولید آبزیان بین سالهای ۷۵ تا ۹۶در استان  اصفهان ۸/۸ برابر افزایش داشته است
مجتبی فوقی مدیر شیلات و امور آبزیان استان اصفهان در این جلسه گفت:میزان  صید آبزیان در سال ۱۳۷۵ ،۳۳۵ هزار تن بوده و این در حالیست در سال ۹۶ به ۷۲۴ هزار تن رسیده است.
مدیر شیلات  استان با ارایه گزارشی از تاریخچه فعالیتهای آبزی پروری در استان اصفهان گفت:تولید آبزیان از طریق فعالیتهای آبزی پروری بین سالهای ۷۵ تا ۹۶در استان حدود۸/۸ برابر افزایش داشته و این در حالیست که در استان تولید ماهیان سردآبی ( قزل آلا)طی سالهای مذکور بیش از ۱۲۳ ( یکصد و بیست و سه )برابر شده است .
وی به اهداف آبزی پروری در استان که مهمترین آن  تولید پروتیین مطلوب، بهره برداری بهینه از منابع آبی، بازسازی ذخایر اکوسیستمهای آبی ، ترویج مصرف ماهی ، و اشتغال زایی و در آمد زایی می باشد اشاره  کرد و گفت: جایگاه تولید ماهیان زینتی در استان که رتبه اول کشور را دارا بوده و حدود ۲۷ درصد کل تولید ماهیان زینتی کشور را شامل می گردد و گردش مالی حدود یکصد میلیارد تومان در سطح استان اصفهان است.
وی افزود: استان اصفهان با تولید ۶۵ میلیون قطعه ماهی زینتی در قالب ۷۶۱ واحد تولیدی و تولید ۵۵ میلیون بچه ماهی قزل آلا  در قالب ۲۸ واحد  جایگاه ویژه ای در کشور دارد .
وی سرانه مصرف ماهی در ایران را ۵/۸ کیلوگرم است در حالی که سرانه مصرف جهانی ۱۹ کیلوگرم است و این در حالیست سرانه مصرف روغن  ۱۷کیلو و سرانه جهانی ۵/۱۲ کیلوگرم است .
فوقی افزود:در سال گذشته  ۴۰۲۰ نفر در بخش پرورش و تولید آبزیان استان اصفهان مشغول به کار بودند که این رقم قابل افزایش است .
پرویز دانشمندی مسوول کارگاه پرورش ماهی فریدون شهر در این جلسه با اشاره به افزایش هزینه های تولید و کمبود منابع آبی شهرستان های اصفهان گفت:حمل و نقل سریع ماهی به بازارهای مصرف و ارایه محصولات تازه می تواند نقش مهمی در توسعه تولید پرورش ماهی داشته باشد.
وی خواستار برگزاری همایش آبزیان با محوریت افزایش سرانه مصرف شد و گفت: ایجاد میزهای توسعه صادرات ماهیان زینتی در استان اصفهان می تواند به صادرات این بخش کمک کند.
صادرات ماهی های زینتی استان اصفهان از سایر استان ها  انجام می شود
یک تولید کننده ماهی های زینتی استان اصفهان خواستار ایجاد تشکل صادراتی برای صادرکردن این قبیل ماهی ها شد و گفت:اغلب صادرات ماهی های زیینتی استان اصفهان از سایر استان ها انجام می گیرد.
وی برگزاری همایش ها و جشنواره های ماهی های زینتی را در توسعه این بخش مهم و اثرگذار برشمرد و گفت:تولید ۶۵ میلیون قطعه ماهی زینتی در استان اصفهان می تواند افزایش یابد

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا