برنامه پاسخگویی به سوانح اجرایی شد

ارک خبر- رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر از اجرایی شدن جدیدترین برنامه پاسخگویی به سوانح (EOP) در کشور خبر داد و گفت: هدف ازعملیاتی شدن این برنامه ارایه کارکردهای مناسب، موثر و به موقع هلال احمر در مرحله پاسخگویی است.
برنامه پاسخگویی به سوانح اجرایی شد
مرتضی سلیمی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا، افزود: در این برنامه راهبردی، تعاریف جدیدی از مفاهیم و واژه های کلیدی مخاطره، خطر پذیری، حادثه، سانحه، شرایط اضطراری، بحران، مدیریت بحران، تاب آوری، پیشگیری، کاهش اثرات، آمادگی، پاسخ، بازیابی، برنامه عملیات اضطراری، برنامه عملیاتی پاسخ، سامانه فرماندهی، مرکز کنترل و هماهنگی عملیات، پست فرماندهی سانحه، ارزیابی، جستجو، نجات، امداد، اسکان اضطراری، تغذیه اضطراری، حمایت روانی و اجتماعی، باز پیوند خانواده، داوطلب، امدادگر، نجاتگر و تیم های عملیاتی ارایه شده است.
وی ادامه داد: یکی از مهم ترین الزامات ارتقای کمی و کیفی خدمات در حوادث و سوانح هماهنگی درون و برون سازمان واحدهای ارایه دهنده خدمات به آسیب دیدگان است که نظر به مسئولیت تخصصی سازمان ها و مراکز مختلف جمعیت هلال احمر در ارایه خدمات متنوع به آسیب دیدگان سوانح، نیاز به شفاف سازی وظایف و نقش این حوزه ها به عنوان گام نخست در ایجاد هماهنگی و کنترل فعالیت های ضروری به نظر می رسید و تحقق این امر با توجه به پیچیدگی و وسعت سوانح امروزی و افزایش مطالبات جامعه بیش از پیش احساس می شد.
رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر اضافه کرد: در این برنامه جدید پاسخگویی به سوانح که منطبق با چارچوب مورد استناد در مجامع علمی حوزه مدیریت بحران و با بهره مندی از درس های آموخته شده از مواجهه با سوانح عملیاتی شده، کارکردهای کلیدی مورد انتظار از جمعیت هلال احمر برای پاسخ مناسب به خسارات ناشی از سوانح و نیز دستورالعمل های مورد نیاز تبیین و ارایه شده اند.
سلیمی توضیح داد: جمعیت هلال احمر در راستای ایفای نقش موثر خود در مقابله با حوادث و سوانح در کشور نیازمند تدوین برنامه های متعددی در سطوح «راهبردی»، «تاکتیکی» و «عملیاتی» است که موفقیت و ارتقای کیفی عملیات آن در مواجهه با سوانحی که در آنها وظیفه و نقش دارد، مستلزم تحقق شرایط مختلفی است که تدوین و عملیاتی شدن برنامه های منسجم در سطوح یادشده از جمله این شرایط است.
مقام مسئول در جمعیت هلال احمر در ادامه اظهار داشت: برنامه پاسخگویی به سوانح یا به تعریف بین المللی عملیات اضطراری (Emergency operation plan) در حقیقت، یک سند راهبردی مکتوب است که با عنایت به وظایف جمعیت هلال احمر در پاسخ به سوانح، به تبیین کارکرد و وظیفه بخش‌های مختلف این جمعیت در فاز پاسخگویی می ‌پردازد؛ به تعبیر ساده می ‌توان برنامه پاسخ اضطراری سازمان را تصویری در نظر گرفت که نقش سازمان در پاسخ به سوانح را نشان می‌ دهد و این تصویر از پازل‌های مختلفی تشکیل شده است که هر پازل کارکردی از وظایف سازمان است. پرواضح است که تصویر (نقش سازمان) زمانی تکمیل خواهد بود که تمام قطعات پازل وجود داشته و در جای صحیح خود قرار گیرند. نگارش این برنامه راهبردی، مستلزم شناسایی و ارزیابی خطرات و تبیین نقش جمعیت هلال‌احمر در مدیریت سوانح کشور است که در اسناد بالادستی تعیین شده است.
وی یادآور شد: در این سند که به‌ عنوان برنامه پاسخگویی جمعیت در سوانح از آن نام برده می ‌شود، فعالیت‌های اصلی تخصصی (کارکرد) فاز پاسخگویی جمعیت با تعیین واحدهای مسئول، همکار و پشتیبان برای ارایه یک پاسخ مناسب تشریح شده و اجرای موثر و به موقع هر کارکرد مستلزم تدوین و اجرای دستورالعمل ‌ها و شیوه‌ نامه‌های مرتبط است که نیاز به تدوین و ابلاغ آنها در این سند پیش‌بینی شده است و درواقع برنامه پاسخگویی با تدوین آنها تکمیل می‌شود.
رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر تاکید کرد: این برنامه برای مدیران ستادی یک راهنمای عملیاتی است به این ترتیب که در زمان بروز سوانح با رجوع به آن می‌تواند ضمن ترسیم نمای کلی عملیات مروری بر شرح وظایف خود و اجرایی گام به گام و صحیح داشته باشند و از سوی دیگر برای مدیران منطقه‌ای یک راهنمای ترسیم نقشه عملیاتی است.
وی اهداف اختصاصی این برنامه عملیاتی را تعیین ساختار فرماندهی سانحه در جمعیت هلال احمر، تبیین کارکردهای هلال احمر در پاسخ به سوانح، تعیین واحدهای مسئول، همکار و پشتیبان هر کارکرد و تعیین و تدوین دستورالعمل هر کار کرد براساس اسناد بالادستی این جمعیت از جمله اساسنامه، آیین نامه های امداد و نجات، خدمات داوطلبانه، مالی و محاسباتی و بهداشت، درمان و توانبخشی اضطراری عنوان کرد.
سلیمی با بیان سطوح «فوریت و فرماندهی سانحه» در این برنامه پاسخگویی به سوانح اظهار داشت: براساس آیین نامه امداد و نجات کارکردهای پاسخگویی هلال احمر در این برنامه در چهار سطح حادثه محلی، سانحه استانی، سانحه منطقه ای و سانحه ملی فعال می شوند که در سطح ملی، کارکردهای ارایه شده با محوریت سازمان ها، معاونت ها و واحدهای مختلف جمعیت هلال احمر، در سطح منطقه ای، استانی و پایین تر، با توجه به اینکه برای هر حادثه سناریوی ویژه ای تدوین می شود کارکردهای عملیاتی مبتنی بر سناریو و با محوریت واحدهای متناظر استانی سازمان ها، معاونت ها و یا واحدهای مختلف جمعیت هلال احمر به اجرا می رسد.
جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران وظایف عمده ای را در سطح ملی و بین المللی برعهده دارد و می کوشد تا به اهدافی که در اساسنامه این جمعیت آمده است، جامه عمل بپوشاند.
این اهداف عبارت از تلاش برای تسکین آلام بشری، احترام به انسان ها و کوشش در راستای برقراری دوستی و تفاهم و صلح پایدار میان ملت ها و حمایت از زندگی و سلامت انسان ها بدون درنظرگرفتن هرگونه تبعیض میان آنها است.
جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران با سابقه ای بیش از ۹۰ سال در خدمت رسانی به مردم ایران و جهان، از بدو تاسیس خود تا به حال در مسیر اهداف انسان دوستانه و اصول هفتگانه نهضت بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر حرکت کرده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا