مالیات تنهاراه برون رفت از مشکلات اقتصادی

پایگاه خبری ارک خبر-اصفهان:

َمدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان خبر داد:

مالیات تنهاراه برون رفت از مشکلات اقتصادی

مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان گفت : نتایج قابل توجه وکارآمدی  در جهت ارتقا دانش و آگاهی مودیان نسبت به انجام وظایف و تکالیف قانونی ایشان در قبال پرداخت صحیح و به هنگام مالیات های ، میسر شده و به تبع آن، بستر لازم به منظور تحقق فرهنگسازی  مالیاتی  در سطح استان فراهم گردیده است

بهروز مهدلو عصر امروز (دوشنبه) در دومین همایش “فرهنگسازی مالیاتی گامی در راستای تحقق اقتصادی مقاومتی” اظهار کرد:

مردم باید به این باور برسند که دولت براساس سیاستهای اقتصادی کارآمد با بهره گیری از نظام آماری علمی، مالیات های جمع آوری شده را بصورت کالاهای عمومی و خدمات رفاهی در اختیار عموم مردم قرار می دهد.فرهنگ سازی هر مقوله ای دارای ابعاد وسیعی است بویژه اگر این موضوع، اقتصادی و از نوع مالیاتی باشد پیچیده تر و گسترده تر خواهد بود. بنابراین، موثر و کارساز بودن آن، مستلزم همکاری همگان و استفاده از تمام ظرفیت ها خواهد بود. کشورهای توسعه یافته به دلیل اتکا به منابع مالیاتی در اقتصادشان از دهه های گذشته، بصورت نظام مند و قانونی از این ظرفیت بهره می برند. در این میان برخی از کشورهای درحال توسعه نیز که از منابع زیرزمینی و طبیعی بی بهره اند، از ظرفیت مالیاتی بخوبی استفاده می نمایند. در کشور ما نیز که مدتی است این موضوع به جد مورد تاکید مسئولان و کارگزاران کشور قرار گرفته است، با توجه به بازدهی آن در اقتصاد تا حدودی مورد توجه برنامه ریزان کشور بوده است که افزایش سهم مالیات در بودجه سنوات اخیر موید این مطلب است. بدون تردید، مالیات یکی از اثرگذارترین مقولات فرهنگی و اقتصادی جوامع توسعه محور است و فرهنگ مالیاتی، مجموعه ای نظام یافته از باورها و مولفه های فرهنگی قلمداد می شود که نقش ویژه ای را در توسعه اقتصادی کشور ایفا می کند. لذا پرداختن به این قبیل موضوعات و تبیین اهمیت وکارکرد آن در جامعه و نظام اقتصادی کشور که با دغدغه ها و شرایط خاصی هم توام است، نیازمند فرهنگ سازی ویژه ای است.
بدیهی است که پرداخت مالیات وظیفه ای است همگانی بر دوش هر یک از افراد جامعه تا دولت بتواند نقش خود را به درستی ایفا کند. لذا مادامی که پرداخت مالیات به یک باور و تکلیف  اجتماعی نهادینه نشده، نمی توان انتظار داشت در آینده به راحتی این نقش را بپذیرند. مدیرکل امورمالیاتی استان در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به این نکته که سلامت اقتصادی کشور منوط به ایجاد ساختار درآمدی و مالیاتی سالم با استقرار نظام مالیاتی قوی و هدفمند است افزودند: از آنجا که یکی از شروط اساسی ایجاد نظام مالیاتی مطلوب، مقبولیت آن از سوی مردم و پرداخت داوطلبانه مالیات است، راهی به جز تقویت فرهنگ مالیاتی نیست چرا که با ایجاد بسترهای فرهنگی مناسب می توان انتظار ترغیب مردم به پرداخت مالیات را داشت.  به هر حال، باید این موضوع جا بیفتد که مالیات از پایه های مهم اقتصاد کشور محسوب می شود به گونه ای که پرداخت آن، موجب پی ریزی و اجرای برنامه های مدون و دقیق دولت برای پیشبرد امور می گردد. با ارتقای آگاهی افراد نسبت به ضرورت پرداخت مالیات و تبعات جبران ناپذیری عدم وصول آن بر اقتصاد کشور، می توان حمایت مردم را در پرداخت مالیات افزایش داد. فرهنگ سازی مالیاتی و ترغیب مودیان،‌ با شفاف سازی مسایل مالیاتی و چگونگی مصرف آن در کشور میسر می شود

مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان تصریح کرد: البته درآمدهای مالیاتی و غیرنفتی بر درآمدهای نفتی پیشی گرفت و ۳۸ درصد از بودجه دولت را تشکیل داد.مهدلو باتقدیر وتشکر از اصناف استان اصفهان دراستفاده از تسهیلات تبصره ۱۰۰ قانون مالیاتهای مستقیم افزود  : در مدت زمانی که در اصفهان حضور داشتم توانستیم با ارتباط با اصناف و کسبه خود اظهارنامه های مالیاتی را ۸۰ درصد افزایش دهیم که این نشان دهنده همراهی خوب کسبه استان اصفهان است.

کارگاه فرهنگسازی مالیاتی

درحاشیه برگزاری همایش فرهنگسازی مالیاتی گامی درراستای تحقق اقتصادی باحضور علیرضا نریمانی  وجمعی  از دانشجویان ،اساتید وروسای اتحادیه های صنفی ،فعالان اقتصادی کارگاه فرهنگسازی مالیاتی درمدت زمانی بیش از یکساعت  برگزار ودرخصوص اصلاحات انجام شده در قانون مالیاتهای مستقیم و همچنین اجرای قانون مالیات برارزش افزوده مطالبی بیان شد نریمانی با اشاره به اینکه رفتار همه فعالان اقتصادی یکسان است افزود: در اکثر کشورهای دنیا ۸۰ الی ۷۰ درصد شرکت‌ها، ۵ درصد مالیات و  ۱۰ الی ۵ درصد شرکت ها ۸۰ درصد مالیات را می‌پردازند. با این حال اگر مالیات مودی کم باشد اما از طریق خوداظهاری باشد بهتر است زیرا برای اخذ مالیات از ۸۰ درصد افراد باید نیروهای زیادی به کار گرفته شود.   نریمانی هم در ادامه این همایش با اشاره به سخت بودن مفهود مالیات ستانی افزود: درآمد هر مودی هزینه مودی دیگر است، یا هزینه هر مودی درآمد مودی دیگر است و یا افزایش هزینه یک مودی افزایش درآمد مودی دیگر است.

وی با اشاره به اصلاح قوانین مالیاتی افزود: تا سال ۹۴ هدف سازمان وصول مالیات بود اما از سال ۹۵ هدف اخذ و مدیریت اطلاعات است، این هدف منجر شد به وصول مالیات هم دست یابیم. با اصلاح قوانین شاهد کاهش مالیات و جرایم بودیم.

این مسئول امورمالیاتی  اضافه کرد: با این روش شاهد کاهش ۷۵ درصدی مالیات تمبر سهام، ۳۸ درصدی درآمد اشخاص حقیقی، ۷۸ درصدی مالیات ارث املاک، ۹۴ درصدی مالیات ارث وسایل نقلیه و … بودیم.

نریمانی با اشاره به اینکه رقتار همه فعالان اقتصادی یکسان است افزود: در اکثر کشورهای دنیا ۸۰ الی ۷۰ درصد شرکت‌ها، ۵ درصد مالیات و  ۱۰ الی ۵ درصد شرکت ها ۸۰ درصد مالیات را می‌پردازند. با این حال اگر مالیات مودی کم باشد اما از طریق خوداظهاری باشد بهتر است زیرا برای اخذ مالیات از ۸۰ درصد افراد باید نیروهای زیادی به کار گرفته شود.

شایان ذکر است دراین جلسه علیخانی رئیس اداره روابط عمومی امورمالیاتی استان اصفهان نیز با اشاره به اقدامات انجام شده در خصوص اطلاع رسانی وفرهنگسازی مالیاتی افزود امسال دومین همایش فرهنگسازی مالیاتی گامی درراستای تحقق اقتصاد مقاومتی با همکاری جهاد دانشگاهی واحد اصفهان در محل تالار دکتر شریعتی اصفهان برگزار شد که استفاده از ظرفیت دانشجویان واساتید گرانقدر درفرهنگسازری مالیاتی میتواند به برگزاری این همایش در سنوات بعد وبرنامه ریزی جهت فرهنگسازی مالیاتی کمک بیشتری نماید ایشان حضور مدیرکل امورمالیاتی استان در برنامه های متعدد صداوسیمای مرکز اصفهان ،توزیع تراکت ها وبروشورهای مالیاتی دربین اصناف محترم ،مجامع حرفه ای ،سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه مدیرکل محترم ،درج گزارش های تحلیلی در روزنامه های سطح اصفهان برکزاری جلسه تخصصی دبیران حقوق شهروندی با رویکرد فرهنگ سازی مالیاتی را ازجمله اقدامات خوب درراستای فرهنگسازی مالیاتی نام بردند

دکمه بازگشت به بالا