تدوین سند اجتماعی شهر بر اساس چشم انداز ۱۰ ساله

پایگاه خبریارک خبر-اصفهان:

 

برنامه های هفته مبارزه با مواد مخدر فقط جنبه نمادین ندارد

تدوین سند اجتماعی شهر بر اساس چشم انداز ۱۰ ساله

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان از تدوین سند اجتماعی شهر بر اساس چشم انداز ۱۰ ساله خبر داد و افزود: برای تدوین این سند از نظرات نخبگان شهر، آسیب دیدگان اجتماعی و بهبود یافتگان استفاده شده است.

به گزارش اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، کوروش محمدی در نشست خبری تشریح برنامه های معاونت اجتماعی و مشارکت های مردمی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در هفته مبارزه با مواد مخدر افزود: توجه و تمرکز بر سازمان های مردم نهاد توانمند با رویکرد پیشگیری از آسیب های اجتماعی در تمام مناطق شهری از سیاست های مهم کمیسیون فرهنگی- اجتماعی شورای پنجم است.

وی با بیان این که برنامه های پیشگیری از آسیب های اجتماعی، تمرکز بر جمعیت انسانی بدون توجه به مرز و جغرافیا را در نظر دارد، اذعان داشت: تاکید بر توانمندسازی افراد و پیشگیری از جمله مهم ترین دغدغه ها است. با این تفکر انتظار می رود دستگاه های مرتبط در این حوزه نیز با شهرداری همکاری داشته باشند.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به این که به همت معاونت اجتماعی و مشارکت های مردمی شهرداری اصفهان، اقدامات خوبی در زمینه مبارزه با مواد مخدر انجام شده است، بیان کرد: انتظار این است که این برنامه ها به هیچ وجه جنبه سمبولیک و نمادین نداشته باشد. بر همین اساس این برنامه ها از ۵ تیرماه به مدت یک ماه در تمام محلات شهر و با هدف ایجاد نشاط اجتماعی برگزار می شود.

احداث مرکز جامع توانمند سازی افراد آسیب دیده در شهر اصفهان 

محمدی به شعار سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر در سال ۲۰۱۸ میلادی تحت عنوان “اول گوش کن” اشاره کرد و افزود: گوش دادن به کودکان و جوانان گام نخست در کمک به رشد سالم و ایمن آن هاست چرا که اکنون به این نتیجه رسیده ایم که ضعف ارتباطات برجسته خانوادگی، نبود مهارت های ارتباط موثر با فرزندان و والدین و اشکال در سبک فرزندپروری از جمله مهم ترین زمینه هایی است که اعتیاد را رقم می زند.

وی همچنین اعلام کرد: مدیریت شهری به زودی کلنگ احداث مرکز جامع توانمندسازی افراد آسیب دیده شهر اصفهان را در منطقه ۷ و با اختصاص بودجه ۵۰ میلیارد ریالی بر زمین خواهد زد تا با احداث این مرکز شاهد هیچ معتاد و متکدی در سطح شهر نباشیم.

عضو شورای اسلامی شهر اضافه کرد: در این مرکز مدیریت شهری نقش مستقیم ندارد بلکه سازمان های متولی و مرتبط از جمله بهزیستی و نیروی انتظامی خدمت رسانی می کنند و افراد آسیب دیده را تا زمانی که دارای مهارت های لازم نشده و به زندگی اجتماعی برنگشته اند، رها نمی کنند.

این عضو شورای شهر از تدوین سند اجتماعی شهر بر اساس چشم انداز ۱۰ ساله خبرداد و افزود: برای تدوین این سند از نظرات نخبگان شهر، آسیب دیدگان اجتماعی و بهبود یافتگان با رویکرد داشتن شهر و جامعه ای عاری از هرگونه آسیب اجتماعی استفاده شده است.

محمدی با بیان این مطلب که جامعه شهری اصفهان، امروز بیش از هر زمان دیگری به نشاط و سرزندگی نیاز دارد، افزود: شورای شهر و مجموعه مدیریت شهری اصفهان در این خصوص وارد میدان شده به طوری که تقویت نشاط اجتماعی سالم و مولفه های آن را در دستور کار خود قرار داده است.

وی با ابراز تأسف از این که جامعه از مهارت های اجتماعی لازم برخوردار نیست، اذعان داشت: لازم است مهارت های حرفه ای در برخورد با چالش های اجتماعی، ارتباطات سالم و موثر به صورت برجسته به خانواده ها آموزش داده شود.

برگزاری یک هزار برنامه پیشگیرانه در تمام محلات شهر

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان از برگزاری یک هزار برنامه در تمام محلات شهر به منظور ایجاد نشاط اجتماعی، پیشگیری و آگاه سازی جامعه در هفته مبارزه با مواد مخدر خبر داد و گفت: سازمان های مردم نهاد، رسانه ها و خبرنگاران، انجمن های خیریه و معتمدین محلی در این برنامه ها مشارکت دارند.

وی با تاکید بر این که اعتیاد یک نوع بیماری اجتماعی است، اذعان داشت: ایجاد پایه های گفتمان در این زمینه منجر می شود افراد آسیب دیده و بهبود یافتگان به زندگی برگردند؛ بنابراین نباید به این افراد، برچسب اجتماعی زد.

شناسایی بیش از ۴۰۰ نقطه بحرانی در سطح شهر

محمدی به شناسایی بیش از ۴۰۰ نقطه بحرانی در زمینه اعتیاد و دیگر بحران های اجتماعی در سطح شهر اشاره و اظهار کرد: مدیریت شهری در نظر دارد با کمترین هزینه بیشترین نتیجه را برای بهبود نقاط بحرانی شهر و کاهش آسیب های اجتماعی به دست آورد؛ از این رو در تلاشیم از طریق فرهنگ سازی، سبک زندگی مصرف گرایانه جامعه را تغییر داده و بر پیشگیری تاکید کنیم.

وی تاکید کرد: شورای پنجم از نهادهای مردمی به عنوان بازوان خود در راستای دستیابی به اهداف و برنامه ها حمایت موثر خواهد کرد و امیدوار است بر اساس برنامه ریزی و سند اجتماعی تدوین شده تا دو سال آینده نقاط بحرانی شهر را ساماندهی کند.

وی با انتقاد از این که سوء مدیریت در شهر اصفهان منجر به توسعه حاشیه نشینی طی چند دهه اخیر شده است، تصریح کرد: ایجاد توازن و تعادل اجتماعی و توزیع خدمات به صورت عادلانه در دستور کار مدیریت شهری به خصوص شورای شهر قرار گرفته است.

این عضو شورا اعلام داشت: شورای شهر با افزایش ۳۰ درصدی بودجه مناطق محروم، در نظر دارد با ایجاد امکانات از جمله احداث مراکز فرهنگی در مناطق کم برخوردار شهر، گستره خدمات را توزیع کرده و تا حد امکان، محرومیت را در این مناطق برطرف کند.

 

 

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا