هنرمندان تبریز بیشترین خدمات رفوگری عتبات را انجام می دهند

ارک خبر-مدیر ستاد عتبات عالیات در آذربایجان شرقی گفت: هنرمندان آذربایجانی و تبریزی بیشترین و بهترین خدمات مربوط به رفوگری فرش های عتبات عالیات را انجام می دهند.
هنرمندان تبریز بیشترین خدمات رفوگری عتبات را انجام می دهند
علی داداش زاده روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، با بیان اینکه از ابتدای فعالیت رسمی ستاد عتبات در استان گروه های رفوگری فرش به طور مرتب به عتبات اعزام می شوند، افزود: این گروه ها با هماهنگی های انجام شده از حدود ۱۵ سال قبل برای ترمیم فرش های موجود در عتبات به ویژه حرم مطهر امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل (ع) در کربلا به این مکان مقدس اعزام می شوند.
وی، بیشترین ترمیم و رفوگری فرش در کربلای معلی را مربوط به هنرمندان آذربایجان و تبریزی دانست و اظهار کرد: طی چهار سال اخیر افزون بر یکهزار و ۳۰۰ نفر از رفوگران استان به عتبات عالیات اعزام شده اند.
داداش زاده با اشاره به فعالیت های گسترده ستاد عتبات عالیات آذربایجان شرقی، اعزام گروه های مختلف کاری و هنری را از رئوس مهم این فعالیت ها بیان کرد و گفت: اعزام های این ستاد در قالب گروه های داوطلبانه و پیمانکاری انجام می گیرد که اغلب آنها را نیروهای داوطلب تشکیل می دهند که بدون کارمزد، خدمات خود را ارایه می دهند و تنها محل اسکان و تغذیه آنها بر عهده ستاد است.
به گفته وی طی دو سال اخیر ۴۷۰ نفر نیروی متخصص از آذربایجان شرقی به عتبات عالیات اعزام شده است.
مدیر ستاد عتبات عالیات در استان با بیان اینکه این ستاد نهادی غیردولتی و مردمی بدون ردیف بودجه خاص است، افزود: تمامی درآمدها و هزینه های این ستاد از طریق کمک های مردمی تامین می شود و بر اساس برآوردهای صورت گرفته سرانه هر ایرانی جهت کمک به این ستاد سالانه حدود ۸۰۰ تومان می باشد که رقمی بسیار اندک و پایینی به شمار می رود.
وی با رد برخی شائبه ها درباره هزینه های ستاد عتبات، یادآور شد: تمامی این هزینه ها به وسیله رایزنی و عقد تفاهم نامه های مختلف با سازمان ها و نهادهای مردمی همچون هیات های مذهبی، مساجد، تکایا، اصناف و اتحادیه های صنفی جمع آوری می شود و با توجه به عشق و ارادت قلبی آحاد مردم به ائمه اطهار (ع) کمک های نقدی و غیرنقدی بدون هیچ چشم داشتی به ستاد ارسال می شود.
داداش زاده با بیان اینکه آذربایجان شرقی به عنوان اولین استان در ایران به عرصه بازسازی عتبات عالیات در سال ۱۳۸۲وارد و ستاد خودجوش مردمی در تبریز راه اندازی شد، گفت: مردم ولایی و متدین آذربایجان شرقی حتی در دوران جنگ داخلی عراق و حضور گروه های تکفیری در عتبات نیز فعالیت هایی را انجام دادند.
داداش زاده اضافه کرد: با تاسیس ستاد بازسازی عتبات عالیات در سال ۱۳۸۴ و ابلاغ آن به استان های مختلف کشور، دفتر این ستاد در تبریز نیز راه اندازی و فعالیت های خود در حوزه های خدماتی و عمرانی را به طور رسمی آغاز کرد.
داداش زاده، فعالیت اصلی ستاد در سال های اولیه تشکیل را جمع آوری نذورات مردمی بیان و اظهار کرد: با فعال شدن دفتر ستاد در تبریز، این نذورات با چاپ قبوض همراه شد و فعالیت های ستاد سایر حوزه های خدماتی از قبیل پذیرایی از زائران ایرانی و خارجی و نیز فعالیت های عمرانی در عتبات را شامل شد.

دکمه بازگشت به بالا