خانه تاریخی «مناف زاده» در اردبیل مرمت و احیا می شود

ارک خبر- معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل از مرمت و احیای خانه تاریخی مناف زاده در این استان خبر داد.

به گزارش ایسنا، منطقه اردبیل، منصور عالیقدری با اعلام این خبر تصریح کرد: تاکنون کانال تنفس بنا، آجر فرش کف محوطه حیاط و گچ کاری داخل طاق نماها انجام شده است.

وی افزود: با توجه به اهمیت تاریخی این بنا و رویکرد اداره کل در استفاده بهینه از فضای خانه های تاریخی رنگ آمیزی درب و پنجره های چوبی نیز در دست اقدام است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ادامه داد: این بنا در سال ۱۳۵۰ ه.ق توسط حاج محمد علی معمار ساخته شده است؛ مالک اصلی بنا حاج حسینقلی صادقین بوده است

وی اضافه کرد: در سال ۱۳۵۴ ه.ش بنا توسط خانواده منافزاده خریداری شده و در سال ۱۳۸۰ ه.ش به حوزه هنری اردبیل واگذار شد.

عالیقدری متذکر شد: خانه منافزاده در مرکز محوطه ای باغ مانند به صورت منفرد واقع شده که به دلیل اختلاف سطح حدود دو متر در محوطه، بنا در نمای جنوبی یک طبقه و در نمای شمالی دو طبقه به نظر می آید.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تاکید کرد: اختلاف سطح موجود در محوطه، با پله بین دو بخش حل شده است؛ محوطه دارای باغچه های بزرگی با درختهای قدیمی و یک حوض مستطیلی است.

عالیقدری اضافه کرد: بنای موجود در حال حاضر به عنوان ساختمان اداری در اختیار حوزه هنری استان اردبیل است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا