افتتاح پروژه پخش سیلاب چوپانان

پایگاه خبری ارک خبر-اصفهان:

افتتاح پروژه پخش سیلاب چوپانان

به گزارش روابط عمومی اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان نائین عملیات میخ‌کوبی و تحویل عرصه اجرای پروژه پخش سیلاب چوپانان به شرکت آفتاب چشمه آریانا آغاز شد.
پروژه پخش سیلاب در سه فاز طراحی شده که در فاز اول احداث بند خاکی به طول دو کیلومتر بر روی رودخانه‌های فصلی رشته کوههای عباس آباد آغاز خواهد شد و حجم آب‌گیری آن ۳۰۰ هزار مترمکعب خواهد بود. این پروژه سیلابهای قسمتی از حوزه آبخیز بالادست با مساحت ۴۲۰۰۰ هکتار را کنترل و اهداف مهمی ‌چون جلوگیری از فرسایش حوزه آبخیز پایین دست و کنترل سیلاب ، حفاظت آب و خاک ، تغذیه آب‌خوان‌های منطقه، تقویت پوشش‌گیاهی ، اشتغال ‌زایی و جلوگیری از مهاجرت روستاییان را دنبال خواهد کرد.
با اجرای این پروژه حجم عظیمی از رواناب‌های حاصل از بارندگی مهار شده و علاوه بر جلوگیری از خسارت‌های فراوان به قنات روستای چوپانان و مزارع حجت آباد و آشتیان ، باعث تقویت سفره‌های آب زیرزمینی نیز خواهد شد. هم‌چنین تهدید مسیرهای ترانزیتی طول مسیر اصفهان- مشهد مقدس و نیز مزارع و روستای چوپانان نیز با احداث این بند خاکی رفع می‌گردد.
بدیهی است با توجه به بحران‌های خشکسالی چندین سال اخیر استفاده حداکثری از رواناب‌های موجود در مناطق کویری علاوه بر رفع بحران آب باعث ایجاد فرصت‌های شغلی جدید در قطب کشاورزی شهرستان نیز خواهد شد. شایان ذکر است فاز اول این پروژه با اعتباری بالغ بر ۱۳ میلیارد ریال با پیگیریهای فرماندار و نماینده محترم شهرستان‌های نائین و خور و بیابانک  و از محل اعتبارات ملی به انجام خواهد رسید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا