بزرگداشت روز جهانی بهداشت، ایمنی و محیط زیست

پایگاه خبری ارک خبر-اصفهان:

با محوریت و میزبانی فولاد مبارکه انجام شد

بزرگداشت روز جهانی بهداشت، ایمنی و محیط زیست

آیین بزرگداشت روز جهانی بهداشت، ایمنی و محیط‌زیست (HSE) بــــا محوریت و میزبانی فولاد مبارکه و با حضور معاون نیروی انسانی و مدیران ایمنی، بهداشت و محیط‌زیست فولاد مبارکه، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی، مدیرکل مدیریت بحران، رئیس اداره بازرسی کار استان اصفهان، مدیر گروه مهندسی بهداشت حرفه‌ای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اعضای هیات علمی گروه مهندسی بهداشت حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی استان و مسئولان و کارشناسان بهداشت حرفه‌ای معاونت بهداشتی و مراکز بهداشتی شهرستان‌های استان اصفهان در محل برگزاری همایش‌های مجتمع نگین نقش جهان برگزار شد.

به گزارش ارک خبربه نقل ازصمت: در این آیین پس از قرائت پیام دکتر هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و ایاز اسماعیلی معاون نیروی انسانی فولاد مبارکه ضمن تبریک این روز در سخنانی گفـــت: برگزاری ایــن همایش‌ها فرصت ارزشمندی فراهم می‌آورد تا با همفکری یکدیگر، برنامه‌ها و راهبردهای بهتری برای ارتقای ایمنی صنعت و حتی جامعه ارائه شود.
وی با اشاره به اهمیت ایمنی افزود: هنگام ورود به محیط کار یک شرکت، نخستین شعاری که جلب توجه می‌کند این است که ایمنی و کار بر همه چیز مقدم است و در واقع هم همین طور است اما اینکه در عمل به چه میزان در این راه گام برداشته‌ایم و چقدر توانسته‌ایم ایمنی و بهداشت محیط کار را رعایت کنیم، مهم است.
اسماعیلی با تاکید بر اینکه فقط با برنامه‌ریزی، اقدام و عمل می‌توانیم در این عرصه پیشرفت کنیم، تصریح کرد: مهم این است که کارکنان سازمان بعد از ۸ تا ۱۲ ساعت کار به سلامت به خانه برگردند. وقتی قرار باشد صدها و هزاران ساعت کاری در یک شرکت سپری شود و کوچکترین حادثه‌ای اتفاق نیفتد، باید در پشت صحنه تفکری ویژه حاکم باشد و عملیات بسیار گسترده‌ای انجام شده باشد تا نتیجه مطلوب به‌دست آید. این یک مسئولیت اجتماعی است که همه شرکت‌ها باید آن را در نظر بگیرند و رعایت کنند تا بتوانند تولید و خدمتی پایدار ارائه کنند.
معاون نیروی انسانی و سازماندهی فولاد مبارکه با بیان اینکه در این شرکت حدود ۱۴هزار نیروی کار مستقیم و حدود ۵هزار نیروی پیمانکار دائم و موقت در حال کار هستند، افزود: هر جایی که جمعیت بیشتر باشد، احتمال حادثه بیشتر است. در این حالت، موضوع ایمنی بسیار مهم‌تر، حیاتی‌تر و جدی‌تر مطرح می‌شود. باید در نظر بگیریم که موضوع ایمنی و سلامت کارکنان، ریشه در عوامل دیگری نیز دارد یعنی فردی که وارد محیط کار می‌شود باید از نظر ذهنی و روحی هم آمادگی حضور در محل کار را داشته باشد. جامعه بزرگ و جامعه کوچک خانواده که هرکدام از ما در آن زندگی می‌کنیم، در ایمنی و بهداشت کار بسیار تاثیرگذار است؛ بنابراین باید برای افزایش سطح سلامت روحی و روانی جامعه نیز برنامه‌ریزی کنیم.
وی خاطرنشان کرد: فولاد مبارکه در زمینه افزایش سطح سلامت روحی و روانی جامعه نیز اقدامات موثری انجام داده که برگزاری دوره‌های آموزش خانواده و همچنین تلاش برای توسعه رابطه خانه و کارخانه، بخشی از این اقدامات است. اسماعیلی در بخش پایانی سخنان خود گفت: به منظور بهبود عملکرد ایمنی در سازمان‌ها و صنایع باید با استفاده از تجربه همه متخصصان و کارشناسان حوزه ایمنی، برنامه‌ریزی‌های بهتری داشته باشیم و فراموش نکنیم گاهی فرهنگ از جامعه به کارخانه منتقل می‌شود و گاهی فرهنگ از کارخانه به جامعه؛ در این باره می‌توان دستاوردهای ایمنی به‌دست آمده در صنایع را به جامعه منتقل کرد.

انسان سالم، محور توسعه پایدار
بنابر این گزارش، در ادامه این همایش، شیشه‌فروش مدیرکل مدیریت بحران استان اصفهان نیز ضمن قدردانی از زحمات شرکت فولاد مبارکه در برگزاری این همایش گفت: برگزاری این نشست‌های تخصصی می‌تواند نقطه عطف یا تلنگر و انگیزه‌ای باشد برای افرادی که قرار است ایمنی، بهداشت حرفه‌ای و تاب‌آوری شبکه‌ها در برابر حوادث را پیگیری کنند که کار ارزشمند و مهمی برای جامعه است. اینکه در پایان این نشست بتوانیم با ایده‌ای جدید، اقدامات خود را کامل کرده و پیگیری کنیم، بسیار باارزش است.
وی با اشاره به این مطلب که بر اساس توافق و تعهد کشورهای مختلف مقرر شده تا سال ۱۴۰۹خورشیدی (۲۰۳۰ میلادی) اقدامات مهمی در راستای افزایش ضریب ایمنی همه شهرها و روستاها در جهان انجام شود، گفت: این اقدامات که برای کاهش آثار حوادث و با شعار ایمنی همه جانبه با مشارکت مردم در حال اجراست، به یک سند تبدیل شده است. این سند به کشورها ابلاغ شده و هر یک از آنها در حال انجام اقدامات لازم در حوزه‌های کاری خود هستند.
شیشه‌فروش با بیان اینکه در ۱۰ سال گذشته حدود ۷۰۰ هزار انسان در سراسر جهان جان خود را در حوادث از دست داده‌اند، افزود: در این عرصه نیز لازم است اقداماتی را انجام دهیم و به خاطر بیاوریم در موقعیت‌های بحرانی، نقش انسان بسیار مهم است.
مدیرکل مدیریت بحران استان اصفهان تصریح کرد: محور توسعه پایدار، انسان سالم است و برگزاری این نشست‌ها می‌تواند در توسعه پایدار موثر باشد. به طور قطع، با اقداماتی که در مراکز تولیدی و صنعتی انجام می‌دهیم، می‌توانیم از بروز بسیاری حوادث پیشگیری کنیم.

فولاد مبارکه، پیشرو در (HSE)
در ادامه این همایش، حبیب‌اله مقصودی رئیس اداره بازرسی کار استان اصفهان زحمات و اقدامات شرکت فولاد مبارکه در برگزاری این آیین و ارتقای ایمنی را ارزشمند اعلام کرد و گفت: اهمیت ایمنی، بهداشت و محیط‌زیست (HSE) بر هیچ کسی پوشیده نیست.
در چند سال‌ گذشته، کارفرمایان و کارگران کشور به اهمیت این مقوله پی برده‌اند و مواردی را که قانون‌گذار در سال‌های گذشته بر آن تاکید کرده است، در واحدهای صنعتی خود اجرا کرده‌اند و با جدیت آن را پیگیری می‌کنند.
وی با بیان اینکه در بخش مدیریت ایمنی، بهداشت و محیط‌زیست (HSE) شرکت فولاد مبارکه یکی از واحدهای پیشرو و نمونه است، گفت: به طور مشخص، مدیران و کارشناسان این حوزه در این شرکت با تعهد کامل، مباحث مربوط به حفظ و صیانت نیروی انسانی و محیط کار را پیگیری کرده و آن را در سطح شرکت ساری و جاری کرده‌اند و شایسته است از مدیریت ارشد، معاونان و مدیران و همچنین کارکنان این شرکت قدردانی کنیم.
مقصودی در پاسخ به پرسشی درباره اهمیت بزرگداشت روز جهانی ایمنی افزود: تمام کارشناسان حوزه ایمنی در صنایع و شرکت‌ها همواره دغدغه حفظ و حراست جان و بهبود شرایط و محیط کار کارکنان را دارند و در چنین آیینی از زحمت‌های ایشان به نحو مقتضی قدردانی می‌شود. وقتی زحمت‌های این عزیزان دیده شود، انگیزه ایشان در ارائه خدمات بهتر و ایمن‌تر افزایش می‌یابد.
رئیس اداره بازرسی کار استان اصفهان با بیان اینکه روند ایمنی در فولاد مبارکه همواره رو به رشد بوده است، تصریح کرد: از این نظر، وضعیت فولاد مبارکه مطلوب است اما باید در نظر بگیریم که ایمنی پایانی ندارد و هر لحظه ممکن است در اثر شرایط و انجام کار به صورت ناایمن، ایمنی کارکنان و تجهیزات به مخاطره افتد؛ بنابراین کارکنان باید با رعایت شیوه‌نامه‌ها و بهره‌گیری از آموزش‌های کافی از بروز هرگونه حادثه جلوگیری کنند.

به‌روزرسانی، برنامه ایمنی فولاد مبارکه
در همین باره، حسین مدرسی‌فر مدیر ایمنی، بهداشت و محیط‌زیست (HSE) فولاد مبارکه با ارائه گزارشی از عملکرد بهداشت حرفه‌ای و ایمنی شرکت فولاد مبارکه گفت: به منظور ارتقای فرهنگ ایمنی و قدردانی از زحمت‌های پیشگامان و تلاشگران این عرصه و با هماهنگی شبکه بهداشت و اداره بازرسی کار استان تصمیم گرفته شد در همایشی با محوریت فولاد مبارکه، این روز را که بر شعار «نسل ایمن و سالم» تاکید دارد، گرامی بداریم و از زحمت‌های شرکت‌ها و کارشناسان پیشگام استان در این حوزه نیز قدردانی کنیم.
وی افزود: بنا بر ارزیابی‌های بنیاد مدیریت کیفیت اروپا (EFQM) و با توجه به نتایج به‌دست آمده از عملکرد مدیریت و کارکنان در حوزه‌های مختلف ازجمله ایمنی، بهداشت و محیط زیست، فولاد مبارکه همواره به عنوان یک شرکت سرآمد مطرح بوده است تا جایی که این شرکت از نظر تور تعالی و مواردی که می‌تواند به سایر سازمان‌ها یاد دهد نیز همواره الگو بوده است.
مدرسی‌فر با تاکید بر اینکه برنامه ارتقای ایمنی فولاد مبارکه همواره در حال به روز شدن و ارتقاست، ادامه داد: در سال ۱۳۹۶ شرکت فولاد مبارکه از نظر ارتقای ایمنی در ضریب تکرار حوادث به عدد ۱/۸ و در ضریب شدت حوادث نیز به عدد ۰/۰۲ رسید که برای بسیاری از صنایع، دستیابی به چنین جایگاهی همانند یک رویاست. وی افزود: هیچ موفقیتی اتفاقی نیست. تمام موفقیت‌هایی که در کشورهای مختلف به‌دست می‌آید، ناشی از تفکر و برنامه‌ریزی درست و مدون است؛ از این رو تمام سازمان‌ها باید محورهای اساسی خود را در زمینه بهینه‌سازی ایمنی مشخص کنند تا بتوانند هر سال شاهد برگزاری جشن نتایج حاصل از موفقیت‌ها در برنامه‌های ارائه شده باشند.
مدرسی‌فر در بخش پایانی سخنان خود با تاکید بر اینکه تمام کارها را باید با برنامه‌ریزی هدفمند انجام دهیم، افزود: فولاد مبارکه در همه زمینه‌ها تا افق سال ۱۴۰۴ برنامه‌های مدونی را در نظر دارد و برنامه ارتقای ایمنی خود را نیز طراحی کرده است.
گفتنی است در این آیین که به مناسبت بزرگداشت روز جهانی بهداشت، ایمنی و محیط‌زیست (HSE) (۸ اردیبهشت همزمان با ۲۸ آوریل) به میزبانی فولاد مبارکه برپا شده بود، مهندس مشایخ مدیر گروه مهندسی بهداشت حرفه‌ای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و دکتر حیدری معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز درباره اهمیت ایمنی و بهداشت محیط‌زیست سخنرانی کردند و در پایان از نفرات برگزیده بهداشت، ایمنی و محیط‌زیست (HSE) صنایع استان در سال ۱۳۹۶ قدردانی شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا