۳۳ کشتارگاه و ۷ هزار مرکز عرضه برای فرآورده‌های دامی/کاهش کانون‌های بیماری در اصفهان

پایگاه خبری ارک خبر-اصفهان:

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان خبر داد
۳۳ کشتارگاه و ۷ هزار مرکز عرضه برای فرآورده‌های دامی/کاهش کانون‌های بیماری در اصفهان
 در استان ۳۳ کشتارگاه دام ۱۹ کشتارگاه صنعتی دام و طیور، بیش از ۷ هزار مرکز عرضه نیز داریم که توزیع فرآورده‌های خام دامی را بر عهده دارند.

به گزارش ارک خبر: شهرام موحدی پیش از ظهر امروز در نشست خبری اظهار کرد: با نظارت‌های دامپزشکی نزدیک به ۴۰۰ تن فرآورده آلوده دامی سر سفره مردم نیامد، تصور کنید این ۴۰۰ تن مواد غذایی در صورتی که از سوی مردم مصرف می‌شد چه فشاری به وزارت بهداشت می‌آمد؛ با این آمار اگر می‌گوییم چرا به اعتبارات پیشگیری توجهی نمی‌شود حق داریم.

وی افزود: هیچ‌کسی نمی‌تواند نقش بی‌بدیل دامپزشکی را در حوزه سلامت نادیده بگیرد، بجای هزینه یک‌صدم اعتبار در حوزه دامپزشکی برای پیشگیری، چندین برابر هزینه می‌کنیم تا تخت‌های بیمارستان‌ها و … را افزایش می‌دهیم.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان گفت: دو مشکل عمده در دامپزشکی استان داریم که یکی از مهم‌ترین آن کمبود خودروی عملیاتی است، مراکز پرورش آبزیان و مراکز دام و طیور ما در صعب‌العبورترین مناطق استان هستند و با خودروی استیجاری این کار امکان‌پذیر نیست و امروز بیش از ۵۰ درصد خودروهای ما فرسوده است.

وی عنوان کرد: در مورد پرنده فروشی‌ها چند دستگاه باید ورود پیدا کنند، ساماندهی اصناف با اتاق اصناف و شهرداری‌ها است، چندین ساله می‌گوییم این پرنده فروشی‌های میدان امام علی جمع‌آوری شوند و به مرکز مشخصی که شهرداری آماده کند بروند؛ آنفلوآنزا هر سال به ما سر می‌زد و باید این موضوع را جدی پیگیری کنیم.

موحدی ابراز داشت: برای عشایری که از خوزستان می‌آیند تحت پوشش واکسیناسیون قرار می‌گیرند، اما نمی‌توانیم برای دام عشایر قرنطینه قرار دهیم، اما با استان‌های دیگر در حال همکاری هستیم و با این کار میزان کنترل بروز تب برفکی در دام‌های ما افزایش پیدا کرده است.

وی خاطرنشان کرد: حدود ۸۰ واحد مرغداری را با جهاد و دادستانی گلپایگان مهر و موم کردیم، این موضوع تبعاتی نیز دارد و باید ساماندهی شود، باید تفکرات را تغییر دهیم، با زور و فشار نمی‌توان رفتاری را تغییر داد.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان بیان داشت: تب کریمه کنگو جزو بیماری‌های دامی نیست؛ در سال ۹۶، ۲ هزار لیتر و در سال ۹۷ پیش‌بینی کردیم ۳ هزار لیتر سم خریداری کنیم، اما بهترین راه مبارزه با بیماری اصلاح ساختار دامداری‌ها و خانه‌های روستایی ما است.

وی تصریح کرد: بیش از ۹۵ درصد از گوشت مورد مصرف استان گوشتی است که در پیش سرد نگهداری شده، وقتی گوشت در پیش سرد نگهداری شود اگر ویروسی هم در گوشت وجود داشته باشد از بین می‌رود.

موحدی ادامه داد: بروز تب برفکی داریم اما شیوع نداریم، حداکثر حفاظت ناشی از تب برفکی ۳۰ درصد است و واکسن سد نفوذناپذیری نیست و موارد دیگر در نگهداری دام اهمیت بیشتری دارد.

در ادامه محمد کشتکار عنوان کرد: تمامی تلاش دامپزشکی در جهت تأمین سلامت بهداشت دام است، در واقع تمام تلاش ما در جهت تأمین سلامت انسان است، همه وظیفه دامپزشکی بحث درمان و پیشگیری بیماری‌های دام نیست؛ در مجموع این اداره ۵ اداره ستادی دارد.

وی ابراز داشت: در استان ۳۳ کشتارگاه دام ۱۹ کشتارگاه صنعتی دام و طیور، بیش از ۷ هزار مرکز عرضه نیز داریم که توزیع فرآورده‌های خام دامی را بر عهده دارند.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان بیان کرد: بالغ بر ۱۶۰ درمانگاه، ۱۲۰ داروخانه، ۲۴ آزمایشگاه دامپزشکی، ۱۳ شرکت دارو و واکسن، ۱۶ کارخانه تولید دارو و ۴۴ مرکز پخش واکسن داریم.

مصطفی کردآبادی خاطرنشان کرد: از نظر پرورش بوقلمون رتبه نخست کشور را داریم در پرورش شترمرغ رتبه دوم را داریم، رتبه سوم کشوری در مرغ گوشتی و رتبه دوم در تولید تخم‌مرغ را داریم.

وی افزود: ۱۹۹ واحد تخم‌گذار در استان اصفهان هستند که ۱۲۳ واحد آن فعال هستند و ۶٫۵ میلیون قطعه مرغ تخم‌گذار در روز برای ما تخم‌گذاری می‌کنند.

معدوم سازی ۱٫۳ میلیون پرنده

رئیس بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور و آبزیان اداره کل دامپزشکی استان اصفهان گفت: از ابتدای سال ۹۶ آنفلوآنزا آغاز شد، تا برج ۱۰ بیماری در استان ما نفوذ نکرد اما بالاخره وارد شد، در شهرستان‌های کاشان و گلپایگان به خاطر واحدهای غیرمجاز کار بسیار سختی بود؛ در مجموع ۴۲ کانون در استان داشتیم که ۱ میلیون و ۳۴۰ هزار و قطعه پرنده معدوم‌سازی شدند که میزان بسیار کمی است؛ از این تعداد ۲۰۷ هزار و ۸۵۳ قطعه طیور بومی معدوم‌سازی شد.

وی ابراز داشت: مبلغ ۲ میلیارد و ۳۵۹ میلیون تومان خسارتی بود که اداره کل دامپزشکی تا پایان اسفندماه به واحدهای مرغداری و طیور روستایی پرداخت شد؛ در سال ۹۵ از تعداد ۱۷۰ کانون به ۴۲ کانون رسیدیم که تعداد زیادی از آن‌ها هم کانون‌های غیرمجاز بودند.

کردآبادی ابراز داشت: در سال ۹۵، ۷۰ کانون صنعتی داشتیم و نزدیک به ۴ میلیون قطعه معدوم‌سازی داشتیم که به ۲۶ کانون در سال ۹۶ رسیدیم؛ در کانون‌های بومی و روستایی به خاطر افزایش اطلاعات عمومی تعداد کانون‌ها به ۱۵ واحد تقلیل پیدا کرد؛ در طیور رنگی نیز واحدهای غیرمجازی در شهرستان گلپایگان بودند؛ در سال ۹۵، ۳۳۸ هزار و ۳۲۶ قطعه بوقلمون به خاطر بیماری معدوم‌سازی شد و سال ۹۶ اصلاً واحد درگیر برای بوقلمون نداشتیم.

سید رضا موسوی تشریح کرد، رئیس اداره تشخیص و درمان اداره کل دامپزشکی استان اصفهان: در سال ۹۶، ۷۸۲ مورد بازرسی از مراکز درمانی بخش خصوصی، ۶۲۵ مورد بازرسی از داروخانه‌های بخش خصوصی، ۱۹ مورد بازرسی از داروخانه‌های بخش دولتی داشتیم؛ ۴۶۲ قلم داروی تاریخ گذشته نیز جمع‌آوری شد؛ با سامانه ارتباط با گمرک توانمندی داریم تا محموله‌های دارویی که به مرکز اصفهان ترخیص می‌شود را خودمان اقدام کنیم.

منصور کیمیایی اظهار کرد: صادرات و به خصوص صادرات غیرنفتی شاهرگ اقتصاد مقاومتی است و با توجه به اینکه امسال به نام حمایت از کالای ایرانی است، اهمیت وظایف دامپزشکی بیشتر خود را نشان می‌دهد و فعالیت همکاران ما در راستای حفظ کیفیت کالای ایرانی است و فعالیت‌های آن‌ها منجر شده تا امنیت غذایی را حفظ کنیم و به ۲۲ کشور جهان صادرات داشته باشیم.

رئیس اداره قرنطینه و امنیت زیستی اداره کل دامپزشکی استان اصفهان افزود: ۲۶ نوع محموله مثل خوراک طیور، ماهی تازه و … داریم که در برخی توانستیم به رتبه‌های برتر کشوری برسیم؛ این ۲۶ نوع محموله را ۲۲ کشور جهان صادر کردیم و توانستیم بالغ بر ۱۷ میلیون دلار ارزآوری داشته باشیم؛ بالغ بر ۱۸ هزار تن صادرات به ثبت رسیده که برخی از این محموله‌ها برای نخستین بار انجام شده است؛ همکاران ما با نظارت شبانه‌روزی در سال ۹۶ نزدیک به ۱۴۰ هزار مورد نظارت داشتند.

وحیدرضا خامسی پور با بیان این‌که با بکارگیری حدود ۵۰۰ نفر از فارغ‌التحصیلان رشته‌های دامپزشکی این نظارت را انجام می‌دهیم، تصریح کرد: ۲۱ کشتارگاه دام به سالن پیش سرد لاشه‌های دامی مجهز شده است؛ وضعیت ما در زمینه کشتارگاه طیور قابل قبول است، ۳ خط کشتار بوقلمون داریم که رتبه نخست کشور را در این مورد داریم.

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی اداره کل دامپزشکی استان اصفهان تشریح کرد: نخستین کشتارگاه مستقل بلدرچین نیز در سال ۹۷ در استان افتتاح خواهد شد؛ در سال ۹۶ در کشتارگاه‌های دام بالغ بر ۲۶۰ تن لاشه‌های ضبطی داشتیم؛ در کشتارگاه‌های طیور بالغ بر ۶۰ میلیون قطعه کشتار داشتیم که بالغ بر ۱۶ میلیارد تومان معدومی داشتیم؛ طرح نظارت ویژه ماه مبارک رمضان از چهارشنبه آغاز می‌شود.

در انتها سید محمد حسینی معاون بهداشت و بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان اصفهان بیان داشت: از سال ۸۵ کلیه اطلاعات بیماری‌ها در هر نقطه استان پایش می‌شود، ۴۰۰ هزار دام سنگین در استان داریم، استان اصفهان از نظر جمعیت دام سنگین رتبه سوم کشور را دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا