دریاچه ارومیه در صورت نبود اقدامات دولت خشک می شد

ارک خبر- معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به اهتمام ویژه دولت تدبیر و امید برای احیای دریاچه ارومیه گفت: اگر اقدامات دولت نبود، این پهنه آبی تاکنون خشک شده بود.
دریاچه ارومیه در صورت نبود اقدامات دولت خشک می شد
محمدصادق پورمهدی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: دولت تدبیر و امید در دو سه سال اخیر حدود ۲ هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح های احیای دریاچه ارومیه اختصاص داده است.
وی اظهار کرد: این میزان اعتبار در قالب ۲۷ طرح احیای دریاچه ارومیه در استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و کردستان هزینه شده است.
معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی ادامه داد: بخش عمده ای از اعتبارات گفته شده، برای انتقال آب به دریاچه ارومیه از حوزه های آبریز دیگر هزینه شده است.
وی اضافه کرد: با اتمام طرح های انتقال آب به دریاچه ارومیه، سالانه ۹۰۰ میلیون مترمکعب آب به این پهنه آبی وارد می شود.
پورمهدی گفت: سایر طرح ها و برنامه های احیای دریاچه ارومیه توسط نهادهای دیگر مانند سازمان های تابع وزارت نیرو، جهاد کشاورزی و محیط زیست در حال اجراست.
وی همچنین با اشاره به سفر هفته جاری رییس جمهور به تبریز گفت: خوشبختانه بیش از ۹۰ درصد طرح های عمرانی مصوب سفر نخست استانی رییس جمهور به استان، اجرایی شده و به بهره برداری رسیده است.
وی تعداد این طرح ها را ۲۳ مورد اعلام کرد و افزود: بخش عمده ای از این طرح ها در گذشته به بهره برداری رسید و تعدادی از آنها نیز در روزهای آتی و با حضور دکتر روحانی به بهره برداری می رسد.
وی تشریح کرد: بر این اساس بیمارستان های سراب و هریس، دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی، ساختمان سد کلقان بستان آباد، سامانه گرمایشی ورزشگاه یادگار امام خمینی(ره) تبریز، ۴۵ کیلومتر از جاده بستان آباد – سراب، ۵۰ کیلومتر از بزرگراه اهر- تبریز، شبکه های آبیاری و زهکشی ارس، تصفیه خانه های فاضلاب شهری، خط یک قطار شهری تبریز تا میدان ساعت و عملیات آبخیزداری در سدهای استان از جمله طرح های مهم مصوب سفر قبلی رییس جمهور به تبریز است که مورد بهره برداری قرار گرفته اند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی همچنین ادامه داد: اتمام زیرسازی و ریل گذاری خط آهن میانه – بستان آباد – تبریز تا شهرستان بستان آباد، ایجاد واحد ۶۴ تختخوابی سوانح و سوختگی در محل بیمارستان سینا تبریز، بیمارستان مراغه، دانشکده فنی مرند و چندین طرح مهم دیگر عمرانی و اقتصادی نیز در دور دوم سفر رییس جمهور محترم به استان به بهره برداری می رسد.
به گزارش ایرنا، ‘دریاچه ارومیه’، نام دریاچه‌ای در شمال غربی کشورمان است که میان دو استان آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی قرار گرفته ‌است.
وسعت این دریاچه در تابستان ۲۰۱۵ میلادی حدود ۶ هزار کیلومتر مربع بود و در ردیف بیست و پنجمین دریاچه بزرگ دنیا از نظر مساحت قرار داشت.
دریاچه ارومیه، بزرگ‌ترین دریاچه داخلی ایران و دومین دریاچه بزرگ آب شور دنیا محسوب می شد.
آب این دریاچه بسیار شور بوده و بیشتر از رودخانه‌های زرینه‌رود، سیمینه‌رود، تلخه رود، گادر، باراندوز، شهرچای، نازلو و زولا تغذیه می‌شود.
دریاچه ارومیه از اواسط دهه ۱۳۸۰ شروع به خشک شدن کرد و در مدت کمی وسعت آن به شدت کاهش یافت.
دولت تدبیر و امید از ابتدای فعالیت خود، اهتمام ویژه ای به احیای دریاچه ارومیه داشت و در این راستا ‘ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه’ با دستور شخص رییس جمهور تشکیل شد.
رییس جمهور و اعضای کابینه سه شنبه و چهارشنبه این هفته به مناسبت افتتاح رسمی رویداد بین المللی ‘تبریز ۲۰۱۸’ و نیز دور دوم سفرهای استانی به تبریز سفر می کنند.

دکمه بازگشت به بالا