نمایش «من اوچونجو نفریدیم» روی صحنه می‌رود/ استفاده از هوش مصنوعی در تئاتر برای اولین بار

ارک خبر- کارگردان نمایش «من اوچونجو نفریدیم» گفت: برای نخستین بار در تئاتر از هوش مصنوعی استفاده می‌شود.

به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، یاشار نوری در نشست خبری با بیان این‌که زنگ نمایش من اوچونجو نفریدیم یکم اردیبهشت ماه نواخته می‌شود، اظهار کرد: این نمایش که شش بازیگر در آن نقش آفرینی می‌کنند، نوشته «محمد رمضانی» و‌ برگرفته از داستان «آپارده سئللر سارانی» است و در آن از هوش مصنوعی استفاده است.

وی ادامه داد: وقتی حرف از داستان فولکلور به میان می‌آید، لباس سنتی و گروه موسیقی عاشیق در ذهن‌ها تداعی می‌شود، اما برخلاف تصور در نمایش من اوچونجو نفریدیم خبری از چنین فضاسازی نبوده و نمایش‌نامه در فضای مدرن اجرا می‌شود.

نوری با بیان این‌که نمایش زن محور پیش می‌رود، گفت: یکی از اهداف نمایش نشان دادن جایگاه زنان در خطه آذربایجان است و همچنین ایستادگی زنان آذربایجان در برابر سختی‌ها به نمایش گذاشته می‌شود.

کارگردان نمایش من اوچونجو نفریدیم ادامه داد: این نمایش به زبان ترکی اصیل خطه مغان بوده و مدت زمان آن یک ساعت است.

وی در خصوص استفاده از چهارپایه‌های متحرک، بیان کرد: چهارپایه‌ها فضای نمایش را تشکیل دادند و بدون استفاده از آن‌ها نمی‌توانستیم مفهوم مورد نظر را به مخاطبان برسانیم.

وی ادامه داد: معتقدم تئاتر اراضی خالی است که می‌توان با بهره‌گیری از تکنولوژی فضای آن را پر کرد‌.

نوری با بیان این‌که مخاطبانی که به دنبال تماشای اثر متفاوت هستند، نمایش ما را انتخاب کنند، خاطرنشان کرد: تنها از سوی شهرداری تبریز حمایت مالی شده‌ایم.

محمد رمضانی – نویسنده نمایش من اوچونجو نفریدیم نیز با بیان این‌که پیش از این سه بار تجربه حضور در گروه نمایش‌های مرتبط با آپارده سئللر سارانی را در کارنامه دارم، گفت: نمایش‌نامه من اوچونجو نفریدیم بعد از مطالعه و با وسواس خاص نوشته شده است که سه تفاوت عمده با نمایش‌های قبلی دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا