مناسب سازی، مهمترین رویکرد حوزه توانبخشی بهزیستی است.

پایگاه خبری ارک خبر-اصفهان:

مناسب سازی، مهمترین رویکرد حوزه توانبخشی بهزیستی است.

سحر مشایخی:مدیر کل بهزیستی استان اصفهان (دکتر فرشاد) در نشستی با اعضای اسنانیوز، مهمترین برنامه خود را در سال نود و هفت تلاش برای مناسب سازی معابرشهری و خارج کردن معلولین از انزوا و حضور در جامعه عنوان کرد.

در ابتدای این جلسه ،منصور گلناری عضو موسس باشگاه خبری معلولین ضمن تبریک سال جدید و تهنیت میلاد امیرالمومنین به نکاتی در مورد باشگاه اشاره کرد و گفت یکی از عائله مندترین ارگانهای خدماتی بعد از اموزش پروش نهاد بهزیستی است که با توجه به گستردگی و زیرشاخه هایی که تحت کفالت و سرپرستی خود دارد از امکانات بسیار محدود و ناچیزی برخوردار است.
گلناری افزود:برای یاری رساندن به این محموعه عظیم، نهادهای غیر دولتی، انجمن های خودجوش و سمن ها بازوی بهزیستی محسوب می شوند و باید این بازوها را برای تحمل ان بار تقویت کرد. وی در ادامه گفت: مهمترین مشکل این قشر وجود ضعف فرهنگی در جامعه است و در صورتی که گامی در راه حل این مشکل برداشته شود امکان تسهیل بقیه مشکلات اعم از اقتصادی، اجتماعی ،اشتغال و مالی نیر فراهم می گردد. او اولین گام فرهنگی را اصلاح دیدگاه نسبت به معلول دانست و اظهار کرد: نگاه امیخته به ترحم باعث از بین رفتن اعتمادبنفس، گوشه گیری و پنهان شدن این قشر از انظار می شود.

در ادامه ،فرشاد ضمن تایید این سخنان ،اذعان کرد:نباید اجازه دهیم معلولین خانه نشین شوند بلکه اداره بهزیستی با مشارکت سایر ارگانهای ذی ربط از جمله شهرداری، سازمان اتوبوس رانی، نهادهای اجتماعی، همراهی و مشارکت مردم بستر لازم برای حضور انان را در جامعه فراهم کنند.
وی یاداور شد: اثبات توانمندی و وادار کردن جامعه به تغییر نگاه موضوعی نیست که با گفتمان امکان پذیر باشد. وی افزود: در واقع بازخورد رفتار احساسی مردم با معلولین از رفتار مسوولین با این قشر تاثیر می پذیرد. بنابراین در ابتدا لازم است مسوولین و متصدیان امور معلولین با دغدغه خاطر بیشتر و جدی تری این امر مهم را پیگیری کنند و با سعه صدر، بردباری و صبر به امر فرهنگسازی مبادرت ورزند.
وی با اشاره به مناسب سازی محیط شهری برای رفت و امد معلولین تاکید کرد: وقتی از واژه مناسب سازی مخصوص این قشر صحبت به عمل می اید منظور تنها رمپ، اسانسور و بالابر نیست بلکه مناسب سازی دنیای دیجیتال و فضای مجازی برای نابینایان و همینطور به رسمیت شناختن زبان اشاره و بکار گیری مجدانه ان در صداسیما و دیگر ارگانها هم مد نظر است.

در خاتمه فرشادضمن ابراز خرسندی از برگزاری این جلسه حمایت همه جانبه خود را از این باشگاه. تایید و تصریح کرد: اعضای باشگاه باید با بهزیستی تعامل بیشتری داشته باشند تا این نهاد بتواند از توان فکری و جسمی اعضای باشگاه کمک بگیرد و در نتیجه این همکاری و استفاده از تجربیات یکدیگر گامهای بزرگ فرهنگی برای حل مشکلات بردارند و در سایه عدالت اجتماعی، تلاش و کوشش اینده ای مملوء از امید، ارامش، درک متقابل وهمدلی را پیش نظر همگان ترسیم کنند.
گفتنی ست بهمن تکلی فرد خبرنگار روزنامه فن اوران،بهروان مدیر مسوول روزنامه عصر اصفهان ،صادق هادی،سردبیرباشگاه خبرنگاران، اعضای افتخاری باشگاه خبری معلولین در این جلسه حضور داشتند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا