معاون دادگستری: آذربایجان شرقی کمترین جرم سرقت را در کشور دارد

ارک خبر- معاون پیشگیری از وقوع جرم رئیس کل دادگستری آذربایجان شرقی اعلام کرد: طبق آخرین آمار، این استان طی سال جاری به لحاظ جرم سرقت نسبت به تعداد جمعیت، کم سرقت ترین استان کشور بوده و رتبه ۳۱ را کسب کرده است.
معاون دادگستری: آذربایجان شرقی کمترین جرم سرقت را در کشور دارد
رضا مسعودی فر روز شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه، با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون ۱۳ هزار و ۹۱۰ فقره سرقت در آذربایجان شرقی به وقوع پیوسته است، افزود: در حالی که در میان جرم ها، جرم سرقت در سطح کشور به لحاظ فراوانی رتبه نخست را دارد، این جرم در آذربایجان شرقی در ردیف ششم جرایم قرار دارد.
وی اظهار کرد: رتبه استان به نسبت تعداد جمعیت، در جرایم مواد مخدر و تصادفات رانندگی نیز با اختصاص رده های ۲۶ و ۲۴ جزو استان های کم آسیب به شمار می رود.
مسعودی فر ادامه داد: طبق همین آمار، آذربایجان شرقی در جرم کلاهبرداری در رده چهارم، تخریب در رده هشتم، توهین در رده یازدهم، ضرب و جرح عمدی رتبه سیزدهم و تهدید در رده ۱۸ کشوری قرار دارد که در حوزه جرایمی مثل ضرب و جرح و توهین میزان این جرایم در استان نسبت به متوسط کشوری بالاتر نیز است.
وی، متوسط اتهام به ازای هر یکصد هزار نفر جمعیت در سطح کشوری را شش هزار و ۳۳۴ مورد اعلام کرد که این رقم در آذربایجان شرقی معادل شش هزار و ۴۴ فقره است و به این جهت استان در رده بیستم کشوری جای دارد.
مسعودی فر، وضعیت پرونده های حقوقی به ازای هر یکصد هزار نفر جمعیت کشور را سه هزار و ۴۲۱ نفر بیان و اظهار کرد: این آمار در آذربایجان شرقی به ازای هر یکصد هزار نفر جمعیت برابر با سه هزار و ۶۰ مورد است که رتبه ۲۱ کشوری را به خود اختصاص داده است.
وی، میزان متوسط رشد جرایم در کشور را بین یک تا ۳۰ درصد اعلام کرد که در این حوزه نیز آذربایجان شرقی با میزان رشد ۱۲ درصدی در رتبه هشتم استان های کشور قرار دارد.
مسعودی فر، مهمترین و بیشترین فراوانی جرایم و دعاوی مطروحه در دادگستری آذربایجان شرقی را به ترتیب مربوط به توهین به اشخاص با ۳۲ هزار فقره پرونده و ۲۰درصد افزایش نسبت به سال گذشته، ضرب و جرح عمدی با ۳۰ هزار فقره پرونده با ۱۰ درصد افزایش، تهدید با ۱۸ هزار فقره پرونده و ۱۷ درصد رشد، تصادفات با ۱۷ هزار و ۵۰۰ پرونده و ۲۹ درصد رشد و تخریب اموال با ۱۵ هزار پرونده و ۱۵ درصد افزایش اعلام کرد.
وی از افزایش چشم گیر جرایم فضای مجازی در آذربایجان شرقی طی سالجاری خبر داد و با بیان اینکه در این حوزه شاهد رشد ۳۳ درصدی بوده ایم، گفت: انتشار تهمت و افترا به اشخاص، انتشار مسایل تهدیدآمیز و اسرار شخصی از جمله عناوین جرایم مربوطه است که در زمینه افشای اسرار محرمانه شخصی طی امسال افزایش ۹۹ درصدی نسبت به پارسال را شاهد هستیم.
مسعودی فر به مردم استان توصیه کرد بیش از حد به فضای مجازی اعتماد نکرده و اطلاعات محرمانه و تصاویر خانوادگی خود را در شبکه های اجتماعی انتشار ندهند، زیرا این فضا پر از مخاطره است و هر لحظه امکان هک شدن اطلاعات شخصی وجود دارد.
وی با ارایه آماری از وضعیت دعاوی حقوقی محاکم قضائی آذربایجان شرقی، گفت: اولین دادخواست با تعداد ۱۲هزار و ۱۹۰مورد به مطالبه وجه مربوط است که نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش ۱۸ درصدی دارد.
مسعودی فر، مطالبه چک با ۱۰ هزار پرونده و رشد ۱۳ درصد و طلاق توافقی با هفت هزار و ۹۳۵ پرونده و رشد هشت درصدی در رده های دوم و سوم قرار دارند.
وی به برنامه های مختلف معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری آذربایجان شرقی اشاره کرد و گفت: اجرای ۴۸ برنامه ملی، ۱۰ مصوبه شورای عالی اجتماعی کشور با ابلاغ ریاست جمهوری و ۱۶ برنامه استانی از جمله این برنامه هاست.
مسعودی فر گفت: ساماندهی بنگاه های معاملاتی املاک و خودرو، آموزش های پیش از ازدواج، اجرای طرح ملی نماد، ایجاد موسسات داوری، راه اندازی کمیته بهداشت محیط و محیط زیست، طرح ریجستری تصادفات رانندگی با حمایت سازمان بهداشت جهانی و پیگیری طرح کاداستر برای تعیین تکلیف اراضی ملی و دولتی از عناوین مهم اقدامات حوزه پیشگیری از وقوع جرم دادگستری آذربایجان شرقی در سالجاری بود.

دکمه بازگشت به بالا