رتبه 14 ایران در تولید برق جهان

خبرگزاری ارک:  وزیر نیرو گفت: ایران با ظرفیت اسمی 73 هزار مگاوات تولید برق و صادرات به 4 همسایه خود در رتبه چهاردهم در تولید برق در جهان قرار دارد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، حمید چیت‌چیان وزیر نیرو در بیست و سومین کنفرانس مهندسی برق ایران با اشاره به جایگاه ویژه صنعت برق برای توسعه زیرساخت‌های اقتصادی کشور گفت: همه بخش‌های اقتصادی اعم از صنعت، خدمات،‌ کشاورزی، بانکداری، بهداشت و درمان همه نیازمند برق هستند و همچنین صنعت برق نقش مهمی را در ایجاد رفاه برای مردم ایفا می‌کند.

وی در ادامه به دستاوردهای عظیم صنعت برق اشاره و بیان داشت: ایران در حال حاضر میزان 73 هزار مگاوات ظرفیت نامی تولید برق را دارد که این به معنی رتبه 14 ایران در جهان است.

وزیر نیرو در ادامه اظهار داشت: در حال حاضر 32 میلیون مشترک برق داریم که این به معنی اتصال تمام شهرها و روستاهای بیش از 20 خانوار و قسمتی از روستاهای کمتر از 20 خانوار متصل به سامانه برق کشور هستند.وزیر نیرو در ادامه افزود: تمام تجهیزات دستگاه‌ها با 400 ولت در داخل کشور تولید می‌شود همچنین برق تولیدی ما به چهار همسایه ترکیه، عراق، افغانستان و پاکستان صادر می‌شود همچنین این مزیت ایران را به هاب انرژی در منطقه تبدیل کرده است.

وزیر نیرو در ادامه تصریح کرد: ایران جزء هفت کشور دنیا در توانایی ساخت نیروگاه گازی است به گونه‌ای که این نیروگاه‌ها با وضعیت بالا و راندمان قابل توجهی در حال فعالیت هستند.

وی با اشاره به اینکه این فعالیت‌های نشان‌دهنده حرکت رو به جلو در این صنعت است،گفت: خوشبختانه پس از پیروزی انقلاب فعالیت‌های قابل توجهی در این صنعت صورت گرفته که ما برای آینده نیز باید آن را الگوی رفتاری خود کنیم و با سرعت بیشتری به پیش رویم.

چیت‌چیان در ادامه به بیان صنعت برق در کشورهای دیگر پرداخت و گفت: کشورها به سمت کاهش تلفات شبکه انتقال و توزیع تا کمتر از پنج درصد هستند این در حالی است که این رقم فقط در شبکه توزیع برای ایران از 15 درصد به 12.8 درصد رسیده است که تلاش ما برای کاهش این رقم تا کمتر از 10 درصد است.

همچنین در زمینه توربین گازی راندمان‌هایی به بالای 60 درصد وجود دارد که توربین‌های تولیدی ما در شرایط ایزوله راندمان 50 درصدی را دارد و همچنین میزان خاموشی در شبکه در طول سال در برخی کشورها به 11 دقیقه رسیده که در ایران متأسفانه این رقم بالای 15 دقیقه است و اینها نشان دهنده فاصله صنعت برق ایران با ایده‌ال جهانی است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا