فایننشال‌تایمز: در پی تهدیدهای ترامپ، اروپایی‌ها فشار را بر ایران افزایش دادند

ارک خبر- روزنامه فایننشال‌تایمز نوشت در پی تهدیدهای اخیر رئیس‌جمهور آمریکا علیه برجام، کشورهای اروپایی فشارهای خود به ایران به علت برنامه موشکی و اقدامات منطقه‌ای آن را افزایش دادند.
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی نوشت: کشور‌های اروپایی در واکنش به تهدید دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، به برچیدن توافق هسته‌ای با تهران، فشار‌ها را بر برنامه موشکی بالستیک ایران افزایش داده‌اند.

در این گزارش آمده است: وزارت امور خارجه آلمان در برلین اعلام کرد وزرای امور خارجه آلمان، فرانسه و انگلیس به همراه فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، موافقت کردند «گفتگو‌هایی فشرده و بسیار جدی» را با ایران درباره برنامه موشکی و نفوذ منطقه‌ای این کشور برگزار کنند. زیگمار گابریل، وزیر امور خارجه آلمان، پس از آن که مقامات اروپایی هفته گذشته در بروکسل با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، دیدار کردند، رکس تیلرسون، همتای آمریکایی خود، را در جریان این برنامه قرار داد.

فایننشال‌تایمز: در پی تهدیدهای ترامپ، اروپایی‌ها فشار را بر ایران افزایش دادند

آن نشست یک روز قبل از آن برگزار شد که ترامپ -همزمان با تمدید تعلیق تحریم‌های اعمال شده بر ایران برای آخرین بار- به امضا کنندگان اروپایی توافق هسته‌ای سال 2015 هشدار داد این «آخرین فرصت» آن‌ها برای اصلاح توافق هسته‌ای است. ترامپ این توافق را «بدترین توافقی که تاکنون حاصل شده است»، توصیف کرد و در ماه اکتبر از تأیید پایبندی ایران به توافق هسته‌ای خودداری کرد و آینده این توافق را در هاله‌ای از ابهام قرار داد. او ایران را به دست زدن به اقدامات افراط‌گرایانه در سراسر خاورمیانه متهم کرد و همچنین برنامه موشکی بالستیک این کشور -که مشمول توافق هسته‌ای نمی‌شود- را تهدیدی برای امنیت منطقه بر شمرد.

بر اساس توافق هسته‌ای،که ایران آن را با آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه و چین امضا کرد، تهران موافقت کرد تا فعالیت‌های هسته‌ای خود را در ازای برداشته شدن بخش زیادی از تحریم‌های اعمال شده بر ایران، محدود کند.

دیپلمات‌های اروپایی در حال حاضر به صورتی فوری در تلاش برای دریافت اطلاعات بیشتر از مقامات کاخ سفید هستند تا دقیقا دریابند ترامپ چه می‌خواهد و آن‌ها چگونه باید بتوانند ظرف ضرب‌الاجل صد و بیست روزه تعیین شده از سوی رئیس جمهور آمریکا، مطالبات او را بر آورده کنند.

یک دیپلمات اروپایی گفت: «اساسا این یک اولتیماتوم برای اتحادیه اروپا محسوب می‌شود. اگر ما این مطالبات را ظرف چهار ماه آینده بر آورده نکنیم، در آن صورت باید منتظر اقدام نهایی باشیم و این موضوع را در نظر بگیریم که آن‌ها می‌گویند شما طرف ایران را گرفتید و از ما حمایت نکردید.»

یک دیپلمات دیگر نیز گفت: بخش زیادی از آنچه که ترامپ در پی آن است، «تقریبا در حال برآورده شدن است. یک دوره زمانی منطقی در اختیار ما قرار داده شده است تا درباره این موضوع فکر و با آمریکایی‌ها درباره این موضوع گفتگو کنیم.»

در ادامه این گزارش آمده است: دیپلمات‌های اروپاییی خاطرنشان کردند اتحادیه اروپا مدت زمان زیادی درباره دست زدن به اقدام بر سر فعالیت‌های غیرهسته‌ای ایران از جمله آزمایش‌های موشکی و مداخله‌هایش در درگیری‌ها در سوریه و دیگر کشور‌های خاورمیانه ابراز تمایل می‌کرد. اما آن‌ها همچنین بر این موضوع تأکید کردند که تغییر مفاد توافق هسته‌ای بدون دست کشیدن از آن امری غیر ممکن است.

دیپلمات‌ها اعلام کردند همچنان به شفافیت بیشتری درباره جزئیات مرتبط با مطالبات مطرح شده از سوی کاخ سفید نیاز دارند، اما یک مقام آمریکایی اعلام کرد گفتگو با اروپایی‌ها «با کمی پیشرفت» همراه بوده است.

یک مقام دولت ترامپ گفت: این مطالبات شامل مفاد توافقی با اروپایی‌ها برای اعمال تحریم‌های جدید و مشترک اتحادیه اروپا و آمریکا علیه ایران در صورتی می‌شود که این کشور یکسال با دستیابی به یک سلاح هسته‌ای فاصله داشته باشد. ترامپ همچنین گفته است خواهان یک سازوکار دائم برای اعمال تحریم‌ها در صورتی است که ایران موشک‌های دوربرد آزمایش کند یا در روند بازرسی‌های هسته‌ای اختلال ایجاد کند.

فایننشال تایمز در انتهای گزارش خود آورده است: تهران در تلاش برای حفظ روابط خود با اروپاست تا مانع از شکل‌گیری یک جبهه بین‌المللی گسترده‌تر علیه ایران بر سر سیاست‌های منطقه‌ای این کشور شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا