یزد برای دومین بار در سال ۹۶ جهانی شد.

پایگاه خبری ارک خبر-یزد:

یزد برای دومین بار در سال ۹۶ جهانی شد.

ارزش های معماری و فرهنگی یزد یکبار در تیر ماه امسال به تایید سازمان جهانی یونسکو رسید و در کمتر از ۶ ماه در هجدهمین اجلاس بنیاد جهانی انرژی جایزه ویژه special prize خود را به یزد با عنوان شهر پایدار اختصاص داد.
جایزه ویژه انرژی گلاب به عنوان مهمترین جایزه جهانی محیط زیستی، در ۲۶ دی ماه ۱۳۹۶ بواسطه توانمندی های بالقوه ی شهر تاریخی یزد و همچنین برنامه های جامع شهرداری در قالب کار گروه شهر پایدار شهرداری یزد به شهردار یزد و رئیس شورای اسلامی شهر یزد اهدا شد.

بنیاد جهانی انرژی از سال ۱۹۹۹ فعالیت خود را با هدف معرفی و حمایت از پروژه های سازگار با محیط زیست و توسعه پایدار تاسیس شده است.
آقای کوفی عنان دبیرکل سابق سازمان ملل و خانم مانکا گاندی وزیر سابق محیط زیست هند از چهره های سرشناس بین المللی عضو هیئت رئیسه این بنیاد هستند.
این بنیاد سالانه جوایزی را در دو سطح ملی و بین المللی به پروژه های موثر در صرفه جویی انرژی و افراد تاثیرگذار در توسعه پایدار اهدا میکند. برندگان این جوایز در یکی از مقوله های زمین، آتش، آب، هوا و جوانان، توسط پنلی از اعضای سازمان توسعه صنعتی سازمان ملل متحد، بانک جهانی و شورای انرژی های تجدید پذیر اروپا انتخاب می شوند.
مبتکر این جوایز ولفگانگ نویمان، مهندس اتریشی و طرفدار محیط زیست است. او معتقد است یزد قرن ها پیش بر اساس اصول سازگاری با محیط زیست و پایداری ساخته شده است. بادگیر های یزد نمادی خیره کننده از این معماری بی نظیر است و باید شهر یزد را اولین نمونه شهر پایدار در جهان نامید.
همچنین ریاست هیات داوران جایزه جهانی انرژی را خانم مانکا گاندی عضو فعلی پارلمان و وزیر سابق هند در حوزه محیط زیست بر عهده دارد.
نزدیک به ۲۰۰۰ پروژه از ۱۷۸ کشور برای دریافت جوایز آن تحت عنوان “انرژی گلاب” به رقابت می‌پردازند.
این بنیاد تاکنون به سه شخصیت بین المللی نیز به عنوان اشخاص حقیقی جایزه اعطا کرده است که سومین آنان دکتر معصومه ابتکار است. نفرات اول و دوم به ترتیب میخائیل گورباچف و آرنولد شوایتزینگر به خاطر فعالیت های گسترده زیست محیطی و افرادی که صدایشان در جهان شنیده می شود، بوده است.
با این حساب یزد به عنوان اولین شهر پایدار و دکتر معصومه ابتکار به عنوان اولین شخصیت تاثیرگذار در حفظ محیط زیست در تاریخ این جوایز از کشور ایران ثبت شدند

IMG_20180116_214822

IMG_20180116_214829 IMG_20180116_215157IMG_20180116_214612

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا