درخواست تحویل3پیکرجان باخته کشتی سانچی/ احتمال ارسال پروفایل ژنتیکی خانواده‌ها به چین

پایگاه خبری ارک خبر-تهران:

رئیس سازمان پزشکی قانونی در گفت و گو با ایرنا

درخواست تحویل3پیکرجان باخته کشتی سانچی/ احتمال ارسال پروفایل ژنتیکی خانواده‌ها به چین

 رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: درخواست تحویل پیکرهای کشف شده سه تن از جان باختگان کشتی سانچی به چین ارائه شده است، اما تا زمان حاضر جوابی در این خصوص دریافت نکرده ایم.

ارک خبربه نقل ازایرنا:احمد شجاعی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تا این لحظه هیچکدام از پیکر های جانباختگان حادثه کشتی سانچی به ایران ارجاع داده نشده است .

وی ادامه داد: شاید چین از ما بخواهد که برای شناسایی این پیکر ها نمونه آزمایش ژنتیک خانواده های جانباختگان به چین ارسال شود.
وی تاکید کرد: اگر این پیکر ها که باید از طریق آزمایش ژنتیک و تطبیق آن با نمونه ژنتیک خانواده ها شناسایی شوند به ایران تحویل داده شود در ایران شناسایی می شوند و در غیر این صورت در چین شناسایی و تعیین هویت خواهند شد.
شجاعی گفت: از خانوداه های این جانباختگان آزمایش ژنتیک گرفته شده است و در حال تکمیل این آزمایش هستیم.
وی در پاسخ به اینکه به طور معمولی هرجا که حادثه باشد معاینات اولیه برای شناسایی هویت جانباختگان همان جا صورت می‌گیرد،اعلام کرد: از آنجایی که مشخص است پیکر های پیدا شده مربوط به ایران است می بایست تحویل ما داده شود ،اما در این مورد هنوز جوابی دریافت نکرده ایم .
در پی حادثه آتش سوزی نفتکش ایرانی در آب‌های چین و یافتن جسد سه تن از خدمه این کشتی، سازمان پزشکی قانونی کشور با هماهنگی سازمان بنادر و کشتیرانی از روز پنجشنبه 21 دی ماه کار اخذ نمونه ژنتیکی از خانواده خدمه کشتی را آغاز کرد.
به گزارش ایرنا 16 دی یک کشتی فله بر چینی حامل 64 هزار تن گندم در سواحل شانگهای به نفتکش ایرانی سانچی که حامل بیش از 130 هزار تن میعانات گازی بود، برخورد کرد.
در این حادثه، نفتکش سانچی با 30 تبعه ایرانی و دو بنگلادشی دچار حریق و انفجارهای سنگین شد که کار امداد رسانی در منطقه را با مشکل مواجه و در برخی مواقع ناممکن کرد.
با دستور و تاکید رییس جمهوری علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان مسئول ویژه رسیدگی به این واقعه تعیین شد و گروههای کارشناسی و امدادی از جمله تکاوران ارتش به منطقه اعزام شدند تا با هماهنگی مقامات و مسئولان چینی و همکاری برخی کشورهای دیگر کارهای مربوط انجام گیرد،اما اقدام های فوریتی و ضربتی برای خاموش کردن شعله ها و تعیین وضعیت خدمه نفتکش ایرانی به دلیل گستردگی دامنه انفجارها و همچنین دمای بسیار زیاد حاصل از آتش سوزی بی ثمر ماند، زیرا نزدیک شدن به کشتی سانچی و حضور طولانی مدت در آن برای بررسی وضعیت میدانی ناممکن شده بود.
سرانجام، روز یکشنبه خبر جان باختن همه کارکنان و غرق شدن تانکر نفتکش ایرانی «سانچی» اعلام شد. رهبر معظم انقلاب اسلامی در این زمینه پیام تسلیتی صادر کردند و هیات دولت نیز روز دوشنبه را به این مناسبت عزای عمومی اعلام کرد.
بررسی های کارشناسی در این زمینه با هدف تعیین بروز علل واقعه در دست اقدام است .

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا