آغاز تور کنسرت گروه دف نوازان حیران در آذربایجان شرقی

ارک خبر- تور کنسرت گروه دف نوازان حیران در شهرستان های اهر، ارومیه، شبستر و‌ مراغه برگزار می شود.

به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، سرپرست گروه حیران در نشست خبری، از برگزاری تور کنسرت گروه حیران در چهار شهرستان آذربایجان شرقی خبر داد و گفت: اولین تور کنسرت این گروه، ۲۸ دی ماه در شهرستان اهر، ۲۹ دی ماه در ارومیه، پنجم بهمن در شهرستان شبستر و ششم بهمن در شهرستان مراغه برگزار می شود.

حامد علیپور با بیان این‌که حدود ۱۵ سال در عرصه ی موسیقی فعالیت داشته است، اظهار کرد: هنر از مرحوم پدربزرگم که نقاش فرش بود، برای من به ارث رسیده است، ابتدا هنر موسیقی را از ساز سه تار شروع کردم و بعد از پنج سال فعالیت و نوازندگی با ساز سه تار با اساتید مجرب دف و گروه دف نوزان سماع در تبریز آشنا شدم.

وی افزود: با ورود به گروه دف نوازان سماع به کمک استاد یونس تارپود فعالیت کرده و با گروه های مختلف همکاری کردم، ولی بعد از مدتی پی بردم که فضای مناسبی در تبریز برای فعالیت های موسیقی فراهم نیست و خود را مانند پرنده ای در قفس حس می کردم به همین دلیل به فعالیت در گروه ساسای ایرانی میراترای تهران پرداخته و تجربه های زیادی را در این گروه به دست آورده و در این گروه به اوج پیشرفت رسیدم، چرا که در این گروه نگرش اعضای گروه نسبت به افراد شهرستانی مثبت بود و از هر قومیت در کشور اعم از عرب، کرد، عجم و لر در این گروه فعالیت می کرد.

وی با بیان این‌که برای اولین بار در تبریز برخی از قطعات دف را روی نت درج کرده ام، عنوان کرد: هماهنگی صدا و ریتم یکی از مزایای نت نویسی دف در دف نوازی گروهی محسوب می شود، قطعاتی مانند حیران، شوق و اشتیاق جزوی از این‌ قطعات هستند.

وی با بیان این‌که نام گروه دف نوازان حیران از نام کتاب شعرم «عاشقانه حیران» برگرفته شده است، گفت: با تشکیل گروه حیران، دف نوازان زیادی، قطعات بنده را به نحو احسن اجرا کردند و بعد از اخذ مجوز، تور کنسرت گروه آغاز شد.

وی با انتقاد از این‌که در استان گروه های موسیقی بومی و سنتی حمایت نمی شوند، افزود: رسانه ها می توانند گروه های سنتی و بومی موسیقی را مورد حمایت خود قرار دهند، چرا که می توان به وضوح مشاهده کرد که برخی از رسانه ها در برگزاری کنسرت های پاپ تهران در استان، اطلاع رسانی های گسترده و زیادی را در این زمینه انجام می دهند در حالی که گروه های سنتی در استان مورد بی مهری رسانه ها قرار می گیرند.

وی ابراز امیدواری کرد، با اطلاع رسانی گسترده می توانیم فعالیت های خود را در عرصه ی موسیقی اجرا کرده و نوای موسیقی خود را به گوش همشهریان و هم استانی های خود برسانیم.

وی با بیان این‌که به احتمال زیاد در سال آینده در تبریز اجرایی متفاوت خواهیم داشت، اظهار کرد: در تور کنسرت آذربایجان شرقی ملودی ها از لحاظ آهنگ سازی متفاوت هستند و از سازهای تار، کمانچه و عود، بالابان و سرنا استفاده می کنیم و آواز خوان های این کنسرت “امید بهرا و رضا اصغری” خواهند بود.

وی با بیان این‌که انتظار همکاری از موسیقی دانان و نوازندگان هم استانی را داریم، تاکید کرد: از هنرمندان حوزه ی موسیقی انتظار داریم با ما همکاری کنند متاسفانه در این خصوص برخی ها در زمینه ی برگزاری کنسرت در استان، ادعای کمک و همکاری می کنند، در حالی که در تهران به محض برگزاری کنسرتی، اطلاع رسانی و تبلیغات گسترده ای با همکاری اهالی موسیقی به نحو احسن انجام می گیرد. ولی متاسفانه در شهرستان‌ها، زمانی که فردی می خواهد در زمینه ی موسیقی پیشرفت کند، کسی حمایتش نکرده و بر عکس درصدد تخریب او هستند که این امر پیشرفتی برای موسیقی دانان در عرصه ی موسیقی در بر نخواهد داشت.

و‌ی ادامه داد: معتقدم باید هنرمندان موسیقی، فعالیت های خود را اجرا کنند و‌مخاطبان نظرات خود را در خصوص فعالیت های موسیقی خود ارائه دهند و موسیقی دانان نباید همدیگر را دلسرد کنند تا فعالیت ها در عرصه ی موسیقی در استان ما نیز تداوم داشته باشد.

نوازنده ی تار این گروه نیز در این نشست با بیان این‌که گروهای سنتی و‌ بومی در استان ما غریب مانده اند، افزود: علی رغم وجود استعدادها و اقدامات عالی در حوزه ی موسیقی استان، همکاری بین هنرمندان موسیقی محدود است که امیدوارم تمامی هنرمندان با همکاری یکدیگر بتوانند در راستای پیشرفت گروه های موسیقی تبریز و استان، گام موثری بردارند.

مازیار قره قوچ ادامه داد: چرا باید گروه های مختلف موسیقی استان های دیگر در شهر ما، با برگزاری کنسرت مبالغ هنگفتی درآمد کسب کنند، در حالی که موسیقی دانان ما برای برگزاری کنسرت در استان از جیب خود نیز هزینه‌های زیادی خرج می‌کنند.

رسا خداوردی لو، نوازنده ی کمانچه در گروه حیران نیز در این نشست با بیان اینکه بنده به عنوان نوازنده ی کمانچه نزدیک به ۱۲سال در عرصه ی موسیقی فعالیت می کنم، اظهار کرد: در تبریز گروه های سنتی و بومی علی رغم این‌که دارای قطعات بسیار زیبایی هستند ولی مورد حمایت قرار نمی گیرند در حالی که در مقایسه با گروه های موسیقی استان های دیگر بهترین هستند.

دکمه بازگشت به بالا