سفر هیأت شورای امنیت سازمان ملل متحد به افغانستان، نتایج و خواسته ها

پایگاه خبری ارک خبر-کابل:

سفر هیأت شورای امنیت سازمان ملل متحد به افغانستان، نتایج و خواسته ها

 هیأت 15 نفری شورای امنیت سازمان ملل متحد که بعد از ظهر شنبه این هفته تحت تدابیرشدید امنیتی وارد کابل پایتخت افغانستان شد و در سکوت خبری مذاکراتش را با مقامات دولت وحدت ملی این کشور در کاخ ریاست جمهوری پبش برد، امروز دوشنبه چکیده گفت وگوهایشان منتشر شد.

به گزارش ارک خبربه نقل ازایرنا، این هیأت در حالی دیروز یکشنبه در جلسات رسمی حضور یافت که تمام راه های منتهی به منطقه سبز دیپلماتیک «وزیرمحمد اکبرخان» در شهر کابل مسدود بود و حتی افراد پیاده نیز هنگام ورود به این منطقه مورد بازرسی بدنی قرار می گرفتند.
ریاست جمهوری افغانستان امروز با انتشار اطلاعیه ای مطبوعاتی اعلام کرد که رئیس جمهوری، معاون دوم رئیس جمهوری ، رئیس دادگاه عالی و شمار دیگری از اعضای دولت در دیدارهای هیات سازمان ملل حضور داشتند.
در این اطلاعیه آمده است که در جریان دیدار اعضای دایمی شورای امنیت سازمان ملل نمایندگان آمریکا، چین، انگلیس، روسیه، فرانسه، سوئد، هلند، قزاقستان، بولیوی، ایتوپی، کویت، پرو، گینه استوایی و ساحل عاج حضور داشته اند.
ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرد که دو طرف در رابطه به اوضاع امنیتی افغانستان و منطقه، همکاری‌های منطقه ای، مبارزه با تروریسم، فساد اداری، مواد مخدر و قاچاق آن، تسریع روند صلح، آمادگی‌ برای انتخابات، اصلاحات در حکومت ‌داری، تقویت نظام، مشارکت زنان، نقش سازمان ملل متحد در افغانستان به ویژه در زمینه‌های امنیتی و توسعه طی سه ‌سال گذشته بحث و تبادل نظر کرده اند.
این اطلاعیه افزوده است که در این دیدار پیرامون همکاری‌های منطقه ای گفت وگو شد تا هدف برقراری ثبات در افغانستان از مسیر افزایش فشار بر پاکستان تامین شود و در عین ‌حال، اقدامات مشترک برای گفت ‌و گوها نیز صورت گیرد.
به نقل از محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان آمده است که او در این نشست گفته افغانستان در مناسبات منطقه ای و در بخش روابط اقتصادی با کشورهای آسیای ‌میانه، روسیه، چین و ایران، دست‌آوردهای خوبی داشته و با اشاره به روابط افغانستان و پاکستان گفت که تلاش‌ها بخاطر بهبود روابط صورت گرفته، اما از جانب پاکستان در همکاری‌ های منطقه ‌ای، نتیجه ‌ای حاصل نداشته ‌است.
رئیس‌ جمهوری افغانستان، به فعالیت‌های گروه‌های تروریستی در این کشور اشاره کرده و شواهدی دال بر تحرک، فعالیت‌های آموزشی و حمایت مالی از گروه‌های تروریستی شامل داعش در خارج از افغانستان به اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد ارایه کرده است.
بر اساس مطالب این اطلاعیه مطبوعاتی غنی همچنین از اقدامات نیروهای افغان در ارتباط با نابود سازی کارخانه ‌های تولید مواد مخدر گزارش هایی ارائه کرده و تاکید کرده است تروریسم تهدید مشترک برای همه کشورهای جهان است.
او در این نشست درباره انتخابات آتی از اراده قوی دولت برای برگزاری آن خبر داده و گفته که از کمک های گذشته در ارتباط با انتخابات استفاده خوب صورت نگرفته است.
رئیس جمهوری افغانستان راهبرد جدید آمریکا برای کشورش و جنوب آسیا را موثر دانسته و در عین حال به گفت وگوهای بین افغان ها برای صلح و گفت و گوی دولت با دولت پاکستان تأکید کرده است.
در اطلاعیه ریاست جمهوری افغانستان آمده است که «خیریت عمروف» در این دیدار گفته که پس از سال 2010 این نخستین هیات بلند پایۀ شورای امنیت سازمان ملل متحد است که به افغانستان سفر می ‌‌کند و شورای امنیت سازمان ملل متحد، از دیدگاه دولت و مردم افغانستان در باره برقراری صلح حمایت می‌ کند.
عمروف گفت که به ‌منظور بررسی پیشرفت‌ها در بخش های مختلف در افغانستان به ویژه روند صلح و چگونگی پیشرفت‌ها و تسریع آن به کابل سفر کرده اند.
به گفته وی این هیأت راه ‌هایی را برای هماهنگی و همکاری بیشتر بین سازمان ‌های منطقه ای و بین‌المللی در افغانستان، جستجو می کند.
در اطلاعیه مطبوعاتی دولت افغانستان به نقل از «نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد آمده که او در جلسه هیات سازمان ملل با مقامات دولتی افغانستان گفته امنیت و ثبات افغانستان برای امنیت منطقه مهم است و هیات شورای امنیت سازمان ملل متحد برای حمایت‌ های بیشتر از افغانستان، به کابل سفر کرده‌ است .
هیلی از شجاعت و فداکاری نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان در راستای مبارزه با تروریسم نیز قدردانی کرده است و افزوده آمریکا با مردم افغانستان کار می ‌کند و ما می ‌خواهیم اصلاحات و توسعه واقعی را در این کشور مشاهده کنیم، تا از نتیجه همکاری‌های خویش اطمینان حاصل کنیم.
به نقل از هیات سازمان ملل در این اطلاعیه آمده است که هیات دیدار را مهم ارزیابی کرده و گفته با توجه به مذاکرات انجام‌ شده در کابل بعد از بازگشت به مقر سازمان ملل متحد، برروی کمک‌های بیشتر آن سازمان به افغانستان بخصوص در عرصه‌های امنیتی و توسعه تمرکز خواهند کرد.
همچنین امروز عبدالله عبدالله رئیس اجرایی دولت افغانستان در نشستی مطبوعاتی با اشاره به سفر هیات سازمان ملل به کابل گفت که در گفت وگو با این هیأت درباره تقویت همکاری سازمان ملل متحد با افغانستان بحث و تبادل نظر شده است.
وی افزود: در نتیجه گفت و گوها دریافتیم که یک اجماع در شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره همکاری و حمایت از افغانستان وجود دارد و این موضوع جای خوشی دارد و در عین حال سفر این هیأت کمک می کند که شورای امنیت در مورد تصمیم گیری های خود در مورد افغانستان گزارش دقیق تری داشته باشند.
او گفت که ما توقع داریم درباره پناهگاه تروریست هایی که با ما در جنگ هستند، توجه جدی شود و این موضوع در صدر توجه قرار گیرد.
عبدالله افزود : هیأت وعده داد که به موضوع افغانستان توجه مستمر خواهند داشت و مسائل حقوق بشری نیز در مباحث مطرح شد و از آنها خواستیم که توسعه، ارتباطات و توسعه اقتصادی نیز در اولویت قرار گیرد و جامعه بین المللی نیز بهبود وضعیت بشری را فراموش نکند.
از طرف دیگر امروز «عبدالروف ابراهیمی» رئیس مجلس افغانستان نیز در نشست علنی مجلس به نمایندگان گفت که در نشست با هیأت شورای امنیت روی سه موضوع صلح، تامین امنیت و انتخابات افغانستان بحث و تأکید شده است .
او گفت که دراین نشست برضرورت همکاری در این راستا با مردم افغانستان صحبت شده است و تاکید شده است که افغان ها در این سه موضوع بشدت نیازمند همکاری هستند.
سفر هیات شورای امنیت سازمان ملل اگر چه در نظر برخی مانند نمایندگان سنا به یک فرصت طلایی برای بهبود شرایط تعبیر شده است اما برخی کارشناسان فعال حوزه سیاسی افغانستان تا این حد به آن خوش بین نیستند.
برخی معتقدند این هیات تنها با یک طرف موثر بر وضعیت پیچیده امنیتی در افغانستان یعنی دولتی که خود حاصل ائتلافی چند وجهی است ؛ دیدار داشته و از طرف های دیگر که اتفاقا بعضی در بدنه خود دولت نیز هستند غافل شده یا به عمد برای رسمیت نبخشیدن ، به آنها توجه نکرده است ؛ که نتیجه هر دو علت یکی است و آن ایجاد ابهام در موفقیت تحقق برنامه های اصلاحی به علت تردید در همراهی جمعی عوامل موثر در تامین امنیت است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا