مصر از ترکیه به شورای امنیت شکایت کرد

پایگاه خبری ارک خبر-تهران:

مصر از ترکیه به شورای امنیت شکایت کرد

تهران- ایرنا- پایگاه خبری روسیا الیوم روز دوشنبه خبر داد: مصر در نامه ای به شورای امنیت سازمان ملل متحد به دلیل توقیف یک قایق متعلق به ترکیه که حامل مواد منفجره به مقصد لیبی بود، از آنکارا شکایت کرد.

ارک خبربه نقل ازایرنا:روسیا الیوم نوشت: ‘طلعت موسی’ استاد امنیت وراهبرد ملی در آکادمی علوم نظامی ‘ناصر’ مصر گفت: قاهره در شکایت خود به شورای امنیت علیه ترکیه خاطر نشان کرده است که یک قایق متعلق به این کشور که به مقصد لیبی مواد منفجره حمل می کرد در یونان توقیف شد که این موضوع نگران کننده است.

به گفته موسی، هر دولتی داخل آب های منطقه ای خود حق بازرسی و اتخاذ اقدامات قانونی به منظور حفظ امنیت خود دارد و یونان نیز همین کار را انجام داده است.
وی افزود: این کشتی و شواهد دیگری که مصر در اختیار دارد نشان می دهد که ترکیه حامی تروریسم است بنابراین باید این اسناد را در جهان افشا کرد تا همه بدانند حامیان گروه های تروریستی چه کسانی هستند.
سرهنگ «احمد المسماری» سخنگوی ارتش لیبی تحت فرماندهی ژنرال «خلیفه حفتر» نیز روز یکشنبه، ترکیه را به دخالت در امور داخلی این کشور و حمایت از تروریسم متهم کرد.
وی افزود: توطئه ای علیه نیروهای ملی لیبی در جریان است و دیدار اخیر «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه از منطقه (سودان) نیز در این چارچوب است.
لیبی از زمان سقوط حکومت قذافی در سال 2011 دستخوش جنگ و ناآرامی است. این هرج و مرج سبب تقویت گروه های تندرو و تروریستی در این کشور شده است و داعش نیز با شکست های پیاپی در عراق و سوریه سعی در تقویت جایگاه خود در این کشور دارد.
اکنون دو دولت در لیبی وجود دارد: دولت وفاق ملی به ریاست «فایز السراج» در طرابلس که مورد حمایت جامعه جهانی است و دیگری دولت طبرق در شرق لیبی(دولت موقت) به ریاست «عبدالله الثنی » . ژنرال خلیفه حفتر فرمانده ارتش این کشور نیز شخصیتی قدرتمند و مورد تایید پارلمان لیبی و مخالف دولت وفاق ملی است.
ژنرال حفتر مورد حمایت مصر، عربستان و امارات است.
دیدار«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه از سودان در اوایل دی ماه که سه روز طول کشید، باعث خشم مصری ها و شعله ور شدن آتش جنگ رسانه ای میان سودان و مصر شد.
سودان طی این دیدار چندین توافقنامه با ترکیه به امضا رساند و اداره جزیره «سواکن» واقع در کرانه دریای سرخ را هم به مدت 99 سال به ترکیه واگذار کرد و این باعث انتقاد شدید مصر از سودان شد.
روابط مصر و ترکیه از زمان برکناری «محمد مرسی» رئیس جمهوری اخوانی مصر از قدرت، بسیار پرتنش شده است و ترکیه از آن زمان پیوسته تاکید می کند مرسی رئیس جمهوری قانونی مصر بوده و به صورت غیر قانونی کنار گذاشته شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا