شرکت های زنجیره ای توزیع سوخت براساس اصل 44 قانون اساسی ایجاد شده اند

پایگاه خبری ارک خبر-اصفهان:

مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران:

شرکت های زنجیره ای توزیع سوخت براساس اصل 44 قانون اساسی ایجاد شده اند

مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران گفت: طرح ایجاد شرکت های زنجیره ای توزیع سوخت براساس اصل 44 قانون اساسی اجرا شده است.

ارک خبربه نقل ازایرنا:بر اساس اصل 44 قانون اساسی، بخش‌ های عظیمی از اقتصاد دولتی ایران به منظور توسعه بخش‌ های غیردولتی و جلوگیری از بزرگ شدن بخش دولتی به بخش خصوص واگذار خواهد شد.
‘ سید محمدرضا موسوی خواه ‘ مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران روز چهارشنبه در نشست با عضای انجمن صنفی جایگاهداران اصفهان درباره طرح ایجاد شرکت های زنجیره ای توزیع سوخت گفت: شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران طی 90 سال از صفر تا صد فرایند تامین، انبار و توزیع سوخت را انجام داده و در این مدت طولانی مسئولیت کنترل کمی و کیفی سوخت در درون انبار، از انبار به جایگاه ها و در درون جایگاه ها را بر عهده داشته است.
وی با اشاره به اجرای اصل 44 قانون اساسی افزود: از طرفی باید دولت بخشی از فعالیت های خود را به بخش خصوص واگذار کند و تحقق و اجرای طرح ایجاد شرکت های زنجیره ای توزیع سوخت نیز بر همین اساس پایه ریزی شده و در حال اجراست.
مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران ابراز امیدواری کرد که با اجرایی شدن این طرح، شرکت های زنجیره ای بعنوان شرکت های توانمند حقوقی بتوانند جایگزین شرکت ملی پخش از انبار به بدنه جامعه شوند.
موسوی خواه تصریح کرد: اطلاع رسانی درباره اجرای این طرح مهم، کافی نبوده و باید با اطلاع رسانی دقیق در این زمینه موجب شفاف سازی و آگاه سازی جامعه شویم.
خاطرنشان می شود، معاون مدیر بازرگانی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی مهر امسال اعلام کرد: بر اساس قانون و شیوه‌نامه ارزیابی شرکت‌های صاحب صلاحیت (برند) که از سوی وزارت نفت ابلاغ شده، تاکنون به 75 شرکت زنجیره‌ای توزیع سوخت مجوز فعالیت داده شده است.
به گزارش ایرنا، با توجه به شیوه اداره جایگاه های عرضه سوخت در کشور به شکل سنتی و فردی، قرار شده است با استفاده از تجربه سایر کشورها، طرح برندسازی پمپ بنزین ها اجرا شود.
اکنون نزدیک به 3600 جایگاه عرضه فرآورده نفتی (بنزین و گازوییل) و 2400 جایگاه عرضه سی.ان.جی (گاز مایع) در کشور فعالیت می کنند؛ به عبارتی 6 هزار جایگاه، به خودروها سوخت رسانی می کنند که همگی آنها طرف حساب وزارت نفت به شمار می روند اما نظارت منسجمی بر آنها وجود ندارد.
با اجرای برندسازی، چند شرکت شماری از جایگاه های عرضه را زیر پوشش خود قرار می دهند.
به گفته مدیر بازرگانی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی، شرکت هایی که به عنوان برند، تاییدیه ایجاد جایگاه های زنجیره ای را دریافت کرده اند می توانند در قالب طرح برند فعالیت خود را آغاز کنند.
در طرح برندسازی، شرکت های زنجیره ای توزیع سوخت، ابتدا قیمت یکسانی را از رانندگان می گیرند اما در آینده، خدمات شرکت ها و جایگاه ها ارزیابی و تلاش می شود فضایی رقابتی بین جایگاه ها در چگونگی ارایه خدمات و اخذ هزینه ها شکل گیرد.
بر اساس این طرح، برندها می توانند 20 درصد جایگاه های کشور، 30 درصد جایگاه های استان و 50 درصد جایگاه های هر شهرستان را در اختیار داشته باشند.

*** جایگاههای کوچک سوخت با هدف کاهش ترافیک ایجاد شده است
مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران در بازدیدی که از پخش فرآورده های نفتی منطقه اصفهان داشت با اشاره به حجم عملیاتی بسیار بالا در تامین و توزیع سوخت در این استان، گفت: جایگاه های کوچک سوخت در اصفهان با هدف کاهش ترافیک و به تبع آن کاهش حوادث ایجاد شده است.
وی با بیان اینکه در کشورمان بطور متوسط برای رسیدن به نزدیک ترین جایگاه سوخت باید 6 کیلومتر مسافت طی شود، اظهارکرد: در کشورهای پیشرفته این مسافت به یک کیلومتر می رسد بنابراین وظیفه ماست که خدمت را به محل سکونت مردم نزدیک تر کنیم البته این بدان معنا نیست که مشکلی برای جایگاهدار و رکود اقتصادی برای آنان به وجود آید.
موسوی خواه در ادامه به ظرفیت های اصفهان در بخش انرژی اشاره گرد و گفت: با توجه به ظرفیت های موجود در اصفهان، می توان این استان را پس از تهران بعنوان قطب انرژی کشور نام برد.
روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه اصفهان در ادامه به نقل از مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران اضافه کرد: روزانه بیش از 37 میلیون لیتر فرآورده های نفتی در استان اصفهان توزیع و بیش از 60 میلیون لیتر عملیات دریافت و رسید فرآورده از طریق تاسیسات نفتی این منطقه انجام می شود.
همچنین به گزارش استانداری اصفهان، موسوی خواه در دیدار با محسن مهر علیزاده استاندار اصفهان، تصریح کرد: اصفهان دومین استان پرمصرف سوخت در کشور است.
وی با اشاره به اینکه در این استان فراوده های نفتی از لحاظ وجود تاسیسات نفتی اهمیت ویژه ای دارد، گفت: با توجه به وجود پالایشگاه و پتروشیمی در اصفهان، امنیت خوبی در این زمینه شاهد هستیم.
مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران با بیان اینکه تلاش این شرکت در راستای کوچک سازی است، افزود: اصفهان قطب اصلی سوخت رسانی است و به صورت شبانه روزی فعالیت می کند.
موسوی خواه همچنین گفت: سیستم آنلاین پخش فرآورده های نفتی مورد نیاز بخش کشاورزی برای توزیع در این بخش انجام شده و در حال همگانی شدن است.
حدود 250 جایگاه سوخت بنزین، نفت و گاز و 150 جایگاه سی ان جی در استان اصفهان فعال است.

دکمه بازگشت به بالا