سمینار آموزشی مدیریت بحران وپدافند غیر عامل دراصفهان برگزارشد

پایگاه خبری ارک خبر-اصفهان:

به گزارش ارک خبر:صبح امروز سمینار آموزشی مدیریت بحران وپدافند غیر عامل باحضور مدیران کل راه وشهرسازی وروسای عمران وبهسازی شهری استانها دراصفهان برگزار شد

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان در ابتدای این سمینار آموزشی گفت:کشور ما یکی از کشور های بلاخیز است واز 43 بلای طبیعی و انسان ساز که در جهان شناخته شده  35 بلا از این تعداد در کشور ایران روی می دهد.بنابراین بلایای طبیعی و پدافند غیرعامل را باید از موضوع های اصلی در زندگی کنونی خود قلمداد کنیم.

وی خاطرنشان کرد: 14 هزار هکتار بافت فرسوده در سطح استان اصفهان وجود دارد که در هر سه ماه 110 تا 150 زلزله خفیف در آنها رخ می دهد.
غلامی افزود: بافت های فرسوده و حاشیه ای در ایران به گونه ای است که زمین لرزه هایی با مقیاس کمتر از پنج ریشتر آسیب های جدی و تخریب را برای آنها رقم می زند.

رضا اسلامی اظهار کرد: در یک سری از استانهادر منطقه مرکزی که شامل استان‌های اصفهان و یزد ،سمنان واراک می‌شود گسلی وجود ندارد  ومیزان خط پذیری زلزله کمتر است اما این به معنی این نیست که هیچگاه در اصفهان زلزله نخواهد آمد.

مدیر مرکز زمین شناسی استان اصفهان گفت: در استان اصفهان 6 تا 7 ریشتر زلزله‌های معدود بوده اما کمتر از 5 ریشتر زیاد رخ داده؛ راه فراری از زمین لرزه نداریم و تنها راه ما مثل ژاپن اقدامات پیشگیرانه است.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت:  به طور معمول در هر دهه یک زلزله بالای 7 ریشتر داشته‌ایم که در شهرهای زیر 100 هزار نفر بوده و اگر در شهرهای پرجمعیت‌تر اتفاق می‌افتاد، می‌توانست ابعاد فاجعه را افزایش دهد.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: عمق زلزله 18 تا 24 کیلومتر شناسایی شده و توسط 102 دستگاه شتاب نگار ثبت شده، حتی بجنورد در فاصله یک هزار کیلومتر زلزله را ثبت کرده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: توجه به شتاب در مهندسی از اهمیت ویژه ای برخورداراست و حدود 20 سال از عمر دستگاه های شتاب نگار در کشور می گذرد که باید در این زمینه هم برای به روز رسانی آن دستگاه ها اقدام شود.
وی تصریح کرد: قدرت پیش بینی زلزله را نداریم اما فقط می توانیم 5ثانیه قبل از وقوع زلزله با توجه به امواجی که وجود دارد سامانه های حیاتی را از مدار خارج کنیم.

وی تصریح کرد: شتاب زلزله در نقاط مختلف فرق می‌کند به همین دلیل است که زلزله کرمانشاه در عراق خسارت کمتری داشت، همچنین قصر شیرین نسبت به سرپل ذهاب فاصله کمتری تاکنون زلزله داشت اما خسارت‌ کمتری دید.

شکرچی‌زاده با بیان این که کیفیت بتن و بنا کردن ساختمان روی خاک دستی از عوامل مهم در آسیب دیدن ساختمان‌های مسکن مهر شهید شیرودی بود، گفت: در کل در این مجموعه سه نفر کشته شدند، این سه نفر هم در یک ساختمان جان خود را از دست دادند.

وی با اشاره به کارآمد بودن اقدامات پیشگیرانه ابراز داشت: علی‌رغم شدت بالای زلزله در سرپل ذهاب نیمی از ساختمان‌ها سالم مانده و این یعنی هر اندازه موارد ایمنی را رعایت کنیم جواب می‌دهد.

شکرچی‌زاده خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات ما در اکثر پروژه‌های خصوصی اجرای نقشه‌ای به غیر از نقشه مصوب است که با کمیسیون 100 در شهرداری‌ها امکان پذیر شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا