شکارچیان خرس قهوه‌ای در طالقان به اشد مجازات محکوم شدند

پایگاه خبری ارک خبر-البرز:

شکارچیان خرس قهوه‌ای در طالقان به اشد مجازات محکوم شدند

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان طالقان از دستگیری شکارچیان خرس قهوه‌ای در این شهرستان خبر داد و گفت: متخلفان به اشد مجازات محکوم شدند.

ارک خبربه نقل ازمهر:حشمت‌الله کشیری در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: پنجم آبان ماه گزارشی از سوی همیاران و دوستداران محیط‌زیست به اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان طالقان ارسال شد که حکایت از حضور سه نفر با اسلحه شکاری در ارتفاعات روستای «میر» حدفاصل مناطق آزاد و شکارممنوع داشت.

وی با اشاره به اعزام سه اکیپ در محل موردنظر، گفت: انجام عملیات دستگیری شکارچیان خرس قهوه‌ای با کمک نیروهای اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان ساوجبلاغ و اداره جهاد کشاورزی انجام شد.

کشیری با اشاره به اینکه عملیات دستگیری شکارچیان خرس قهوه‌ای سه ساعت به طول انجامید، گفت: همکاران ما درنهایت توانستند دو نفر از متخلفان را دستگیر کرده و لاشه یک قلاده خرس قهوه‌ای، فشنگ و دوربین شکاری و یک دستگاه مسافت یاب را کشف و ضبط کنند.

حکایت شکارچیانی که از حق اقامت در طالقان محروم شدند

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان طالقان با اشاره به اعتراف متخلفان، گفت: محیط‌زیست استان تهران از متخلفان دستگیرشده در طالقان تعدادی از گونه‌های حمایت‌شده مانند تاکسیدرمی  پلنگ، کبک دری و حیوانات غیر حمایت‌شده مانند کَل و بز و قوچ وحشی و مقداری گوشت شکار و اسلحه غیرمجاز کشف و ضبط کرده بودند که تحویل مراجع قضایی شده و قرار منع تعقیب نیز صادرشده بود.

وی با تأکید بر اینکه مستندات موجود به همراه آلات شکار غیرمجاز و لاشه مکشوفه در زمان بررسی پرونده تخلف تحویل مقام قضایی شد، گفت: با توجه به آلات مکشوفه و گزارش اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان طالقان، نحوه دستگیری متخلفان، شهادت محیط‌بانان، همیاران و بررسی‌های دقیق قضایی متخلف شکار غیرمجاز و صاحب اسلحه به سه سال حبس تعزیری محکوم شدند.

کشیری با اشاره به اینکه متخلف همراه که راهنمای محل بوده به دو سال حبس تعزیری محکوم شد، گفت: شکارچی غیرمجاز نیز محکوم شد که به مدت دو سال حق استفاده از سلاح شکاری را نداشته باشد همچنین متخلفان به مدت دو سال حق اقامت در شهرستان طالقان را ندارند.

متخلف زنده گیری پرنده وحشی در طالقان دستگیر شد

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان طالقان بابیان اینکه متخلفان به پرداخت پانصد میلیون ریال ناشی از تخلف شکار غیرمجاز یک قلاده خرس قهوه‌ای محکوم شدند، گفت: متخلفان با اظهارات متناقض سعی در منحرف کردن مسیر قانونی پرونده را داشتند که با هوشیاری قاضی به اشد مجازات محکوم شدند.

وی در بخش دیگری به گزارشی مبنی بر تردد یک خودرو حوالی شهرستان طالقان آن‌هم با ادوات غیرمجاز صید پرندگان اشاره کرد و گفت: شخصی که اقدام به زنده گیری پرندگان وحشی کرده بود، دستگیر شد.

کشیری با اشاره به اینکه فرد متخلف اقدام به صید غیرمجاز چهار قطعه پرنده سهره کرده بود، گفت: متخلف با پهن کردن دام و با استفاده از نوار کاست که صدای سهره در آن ضبط‌شده بود اقدام به زنده گیری چهار قطعه پرنده غیر حمایت‌شده سهره کرده بود.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان طالقان با اشاره به ضبط آلات صید غیرمجاز فرد متخلف، گفت: وی برای تشکیل پرونده تحویل مقامات  قضایی شد.

وی با تأکید بر اینکه متخلف دستگیرشده محکوم‌به پرداخت هشت میلیون ریال جریمه ناشی از صید غیرمجاز چهار قطعه سهره طلایی شد، گفت: پرندگان کشف‌شده در زیستگاه خود رهاسازی گردیدند.

جواز حمل سلاح شکاری متخلفان ابطال شد

کشیری در بخش دیگری گفت: پیش‌ازاین گزارشی مبنی بر مشاهده یک دستگاه خودروی مشکوک در منطقه شکارممنوع بالا طالقان به ادامه حفاظت محیط‌زیست شهرستان طالقان ارسال‌شده بود که محیط‌بانان و کارشناسان این اداره برای بررسی دقیق به محل اعزام شدند.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان طالقان با اشاره به بازرسی از خودروی موردنظر، گفت: لاشه یک رأس کلچه دوساله و دوقبضه اسلحه شکاری گلوله‌زنی و ساچمه زنی کشف و تحویل مقام قضایی شد.

وی با اشاره به اینکه علی‌رغم عدم اعتراف صاحب سلاح شکاری مبنی بر انجام ندادن شکار غیرمجاز با مستندات ارائه‌شده توسط اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان طالقان مجبور به اعتراف شدند، گفت: قاضی پرونده متخلفان را به اشد مجازات شامل ابطال پروانه حمل سلاح و محرومیت از شکار و صید به مدت پنج سال محکوم کرد.

کشیری با تأکید بر اینکه هر یک از متهمان به مدت شش و سه ماه حبس تعزیری محکوم شدند، گفت: بنا به شرایط خاص متخلفان حبس تعزیری آن‌ها به ترتیب به ۱۸ و ۹ میلیون ریال جریمه نقدی تبدیل شد.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان طالقان اضافه کرد: متخلفان مبلغ  یک‌صد میلیون  ریال جریمه ناشی از شکار غیرمجاز یک رأس کلچه وحشی را  نیز به‌حساب سازمان حفاظت محیط‌زیست  واریز کردند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا