باغ فدک واداره کل زندانهای اصفهان بنام اوقاف سند خورد/۵۰ درصد از واقفان اصفهان خانم هستند

پایگاه خبری ارک خبر-اصفهان:

مدیرکل اوقاف و امور خیریه اصفهان:

۵۰ درصد از واقفان اصفهان خانم هستند/باغ فدک واداره کل زندانهای اصفهان بنام اوقاف سند خورد/

۵۰ درصد از واقفان اصفهان خانم هستند

مدیرکل اوقاف اصفهان گفت: فضل آباد شامل باغ فدک، تاکسیرانی، اداره کل زندان‌های اصفهان و قسمتی از زمین‌های زراعی در خیابان بعثت از جمله موقوفاتی است که امسال به نام اوقاف سند خورد.

به گزارش ارک خبر، حجت‌الاسلام رضا صادقی  در نشست خبری که به مناسبت هفته وقف برگزار شد، ضمن تسلیت به خانواده جانباختگان زلزله کرمانشاه و با اشاره به اینکه شب گذشته ۴۰۰ پتو و تشک به همراه یک تریلی آب معدنی از محل خیرات و مبرات برای کمک به زلزله‌زدگان ارسال شد، اظهار داشت: این کمک‌ها همچنان ادامه دارد.

وی در ادامه با بیان اینکه از ۲5 آبان تا چهارم آذرماه به عنوان دهه وقف نام‌گذاری شده است، ابراز داشت: روزهای این دهه به نام وقف، علم و فناوری، وقف، اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال، وقف، محیط زیست و سلامت، وقف، اجرای امینانه نیات واقف، وقف، رسانه و بسیج مردمی، وقف، سنت نبوی و سیره اهل بیت (ع)، وقف ترویج فرهنگ قرآنی، وقف، بقاع متبرکه و زیارت، وقف، خانواده و سبک زندگی اسلامی نام‌گذاری شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان با اشاره به ثبت بیش از ۸۵ وقف جدید در استان اصفهان از ابتدای سال جاری تاکنون ابراز داشت: باید توجه داشت که ۵۰ درصد واقفین خانم‌ها هستند و امروز نیز وقفهای جدیدی به نام بانوان وقف شده است.

وی با بیان اینکه اداره کل اوقاف استان اصفهان در مرز چذابه موکبی راه‌اندازی شد که روزانه هفت هزار غذای گرم طبخ می‌شد و حدود ۵۰ نفر نیز خدمت‌رسانی میکردند، تصریح کرد: بیش از ۲۰۰ میلیون تومان در این موکب‌ هزینه شد.

حجت‌‌الاسلام صادقی با اشاره به اینکه ۹ موکب دیگر نیز از امامزادگان استان اصفهان برای راهپیمایی اربعین راه‌اندازی شده بود، اضافه کرد: خدمات ارائه شده در این موکب‌ها نیز بسیار ارزنده بوده است که از جمله میتوان به نصب ماشین‌های لباسشویی برای تمیز کردن لباس زائران نام برد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان اضافه کرد: همچنین در راستای تبدیل بقاع به قطب فرهنگی برنامه‌هایی مانند آرامش بهاری، بصیرت عاشورایی، اجرای نیات واقفین با موضوع مساجد، نشاط معنوی، سوگواره یاس نبوی، ایجاد مشاوره‌های وقف در اداره کل و ادارات شهرستان‌ها، اجرای طرح قدم‌های آسمانی تا میقات الرضا اجرایی شده است.

وی در ادامه با اشاره به میزان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای فعالیتهای عمرانی در بقاع متبرکه ابراز داشت:خوشبختانه در استان اصفهان همکاری خوبی بین اوقاف و بخش خصوصی وجود داشته که از آن جمله می‌توان به ساخت بناهای تجاری و مسکونی در موقوفه‌هایی همچون مدح‌خوان، حسین شاهی خیابان ولی عصر، زینت ذکایی، سید العراقین در اصفهان و بدیع الصنایع کاشان اشاره کرد.

حجت‌الاسلام صادقی همچنین به راه‌اندازی نخستین پارک رایانهای کشور به همت بخش خصوصی و اداره اوقاف شهرستان گلپایگان اشاره کرد و افزود: این پارک در موقوفه خدیجه خانم گلپایگان راه‌ندازی می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون ۶۵۰ سند برای موقوفات استان اصفهان دریافت شده است، تصریح کرد: با این آمار علی رغم همکاری خوب اداره ثبت اسناد و املاک تاکنون ۲۰ درصد از سهمیه استان اصفهان محقق شده است و امیدواریم تا پایان سال به تحقق ۶۰ درصدی ثبت موقوفات استان برسیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان با اشاره به اینکه از ۳۶ هزار رقبه استان اصفهان نزدیک به ۱۰ هزار و ۵۰۰ مورد سنددار شده‌اند، گفت: مابقی رقبه‌ها فاقد سند است که باید هر چه سریعتر در راستای تثبت مالکیت این رقبات اقدامات مورد نیاز صورت گیرد.

وی با بیان اینکه موقوفه فضل آباد شامل باغ فدک، تاکسیرانی، اداره کل زندان‌های استان اصفهان و قسمتی از زمین‌های زراعی در خیابان بعثت اصفهان از جمله موقوفاتی است که در سال جاری به نام اوقاف سند خورده است، تصریح کرد: این موقوفه دارای وسعت ۸۰۰ هکتاری است و از ۲۰۰ سال گذشته به عنوان موقوفه با نیت روضه خوانی، کمک به طلاب فقیر و خیرات و مبرات توسط علی اکبر خان ثبت شده است.

صادقی با بیان این که 2 هزار و 300 هکتار در سال 96 زمین تثبیت وقفی شدند، تأکید کرد: این دلیل نمی‌شود که کسانی که ساکن هستند را خارج می‌کنیم، با تعدادی از ساکنان هم از گذشته قرارداد اجاره وجود داشته است.

وی با بیان این که 154 آرا قضایی در خصوص موقوفات صادر شده عنوان کرد: پرونده بهارستان همچنان ادامه دارد و دچار اطاله دادرسی شده امیدواریم به زودی رأی صادر شود.

صادقی با بیان این که رتبه ششم را در موقوفات کل کشور داریم، خاطرنشان کرد: 818 امامزاده در استان وجود دارد و از این جهت رتبه سوم یا چهارم را داریم.

وی با اشاره به اینکه استان اصفهان به لحاظ تعداد موقوفات رتبه ششم را در بین استان‌های کشور به خود اختصاص داده است، ابراز داشت: این استان از نظر تعداد امامزادگان نیز رتبه سوم  را دارد.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا