نحوه پناهگیری در کاهش یا افزایش خسارت های جانی هنگام زلزله موثر است

پایگاه خبری ارک خبر-قزوین:

نحوه پناهگیری در کاهش یا افزایش خسارت های جانی هنگام زلزله موثر است

 کارشناس مدیریت بحران استانداری قزوین گفت: نحوه پناهگیری در ساختمان ها در کاهش یا افزایش خسارت های جانی هنگام بروز زلزله موثر هستند.

ارک خبربه نقل ز ایرنا:محمدرضا علیمی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: امروزه با توجه به اینکه بیشتر ساختمان ها آپارتمان و دارای چندین طبقه هستند و در هنگام بروز زلزله عملا امکان فرار وجود ندارد، پناه گیری مناسب هنگام وقوع این بلای طبیعی در حفظ جان و پیشگیری از آسیب دیدگی ها بسیار موثر است.
این کارشناس مدیریت بحران استانداری قزوین گفت: آشپزخانه و دیوارهای رو به کوچه و حیاط و دارای پنجره جای مناسبی برای پناهگیری در هنگام زلزله نیستند چرا که به دلیل وجود شیشه و مقاومت کمتر در معرض ریزش قرار دارند و احتمال آسیب دیدگی افراد پناه گرفته در این مکان ها بیشتر از سایر نقاط ساختمان است.
وی با بیان اینکه بهترین مکان برای پناه گیری در ساختمان هنگام بروز زلزله دیوارهای بغل ساختمان که به ساختمان های دیگر چسبیده و یا کنج دیوارهای نزدیک به راه پله ها هستند، افزود: این نقاط از ساختمان استقامت بیشتری دارند.
کارشناس مدیریت بحران استانداری قزوین گفت: اگر محل پناه گیری در وسط ساختمان باشد باید مراقب بود تا زیر لوستر نباشد چرا که امکان سقوط آن و صدمه دیدن به سر و بدن وجود دارد.
علیمی همچنین بر ایمن سازی وسایل غیرسازه ای مانند تابلوها و کمدها و دیگر اجسام در منازل مسکونی تاکید کرد و گفت: باید از استقامت این وسایل مطمین بود چرا که در هنگام زلزله امکان پرتاب آنها و آسیب دیدگی به سر و صورت وجود دارد.
وی همچنین خواستار توجه مردم به مقاومت سازی منازل مسکونی خود شد و اظهار کرد: اصل نخست در پیشگیری از خسارت های جانی و مالی هنگام بروز زلزله مقاوم سازی ساختمان است.
علیمی گفت: در هنگام بروز بلایای طبیعی مانند زلزله، شهروندان باید خونسردی خود را حفظ کرده و از هرگونه ازدحام خودداری نموده و راه را برای گروه های امدادی باز کنند و به توصیه های انان توجه داشته باشند.
زلزله 7.2 ریشتری غرب کشور در شب گذشته یکبار دیگر لزوم تقویت آموزش های مدیریت بحران به جامعه را یادآور شد.
استان قزوین دارای 35 گسل لرزه زا است و تاکنون سابقه زلزله هایی با قدرت تخریب بالا را داشته است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا