صادرات اردبیل با ۱۷ درصد افزایش به ۳۲ میلیون دلار رسید

پایگاه خبری ارک خبر-اردبیل:

رئیس سازمان صنعت و معدن اردبیل:

صادرات اردبیل با ۱۷ درصد افزایش به ۳۲ میلیون دلار رسید

 رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل از رشد ۱۷ درصدی صادرات این استان در نیمه نخست سال جاری و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته خبر داد.

به گزارش ارک خبربه نقل از مهر، سید حامد عاملی در حاشیه بررسی آخرین وضعیت و موانع توسعه صادرات اردبیل تصریح کرد: بر اساس آمار دریافتی از گمرکات استان در نیمه نخست سال جاری ۳۱.۹ میلیون دلار صادرات از استان انجام شده است.

به گفته عاملی از این میزان ۱۶.۸ میلیون دلار صادرات کالا و ۱۵.۱ میلیون دلار نیز صادرات چمدانی بوده و میزان صادرات در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۷ درصد رشد یافته است.

وی محصولات عمده صادراتی را شامل مصنوعات پلاستیکی، سیب‌زمینی، پروپیلن، بیسکوییت و برخی کالاهای صنعتی برشمرد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اضافه کرد: عمده کشورهای هدف صادراتی این استان شامل عراق، آذربایجان، ترکمنستان، افغانستان و گرجستان است.

وی متذکر شد: با وجود اینکه محصول کشاورزی اصلی صادراتی استان سیب‌زمینی است اما محصولات جدیدی با ارزش افزوده بالا در استان تولید می‌شود.

وی افزود: کشت محصولاتی همچون زعفران و پسته در استان نتیجه‌بخش بوده و اردبیل محصولات شاخص باغی دارد که با برنامه‌ریزی مطلوب می‌توان زمینه صادرات آن ها را فراهم ساخت.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تأکید کرد: از سویی سرمایه‌گذاری در فرآوری محصولات باغی و میوه‌های تولیدی استان می‌تواند منجر به ایجاد ارزش افزوده باشد.

عاملی با تأکید به اینکه مقوله بسته‌بندی اهمیت ویژه در کسب سهم از بازارهای جهانی دارد، اضافه کرد: علاوه بر این در توسعه صادرات محصولات کشاورزی نیازمند راه‌اندازی سردخانه، تولید کنستانتره و آب میوه هستیم.

سنگ‌های قیمتی پتانسیل صادراتی اردبیل

وی در بخش دیگری از سخنان خود از جمله مزیت‌های دیگر صادراتی استان را حوزه معادن عنوان و اضافه کرد: به ویژه در مصالح ساختمانی وضعیت مطلوبی در مقایسه با سطح کشور داریم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان متذکر شد: در معادن فلزی نیز مطالعات زون‌های معدنی از سال‌های اخیر آغاز شده و بررسی‌ها چشم‌انداز مطلوبی برای معدن طلا، نقره، مولیبدن و مس نشان می‌دهد.

به گفته عاملی جغرافیای این استان ظرفیت‌های معدنی متعددی را نشان می‌دهد و در صورتی که عملیات اکتشاف و بهره‌برداری زون‌های مطالعه شده و امیدبخش آغاز شود، می‌توان در خصوص صادرات محصولات معدنی نیز برنامه‌ریزی مطلوب داشت.

وی از جمله قابلیت‌های صادراتی استان را سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی عنوان و تأکید کرد: این استان توانمندی‌های متعددی در این خصوص دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا