اجرای طرح مدیریت چرا در مراتع قشلاقی

پایگاه خبری ارک خبر-اصفهان:

اجرای طرح مدیریت چرا در مراتع قشلاقی

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان نائین گفت : با آغاز فصل پاییز، چرای دام در مراتع ییلاقی(سردسیر) به پایان رسیده و با هماهنگی های بعمل آمده تمامی دام ها از این مراتع خارج و تا اواسط آبان ‌ماه وارد مراتع قشلاقی (گرمسیر) می‌شوند.
کیوان لوکی انارکی  افزود: اجرای پروژه مدیریت چرا و کنترل دام به‌عنوان اقدام حفاظتی مهم در ایجاد تعادل دام و مرتع مطرح بوده و بعنوان یکی از سیاست های راهبردی در دستور کار قرار دارد.
وی ادامه داد: با هدف حفظ پوشش گیاهی و منابع پایه (آب و خاک) و فراهم شدن بستری مناسب برای تجدید حیات گیاهان مرتعی و جلوگیری از تخریب و ارتقای اکوسیستم عرصه های طبیعی اجرای پروژه مدیریت چرا از اهمیت ویژه ای برخوردار است که به جدیت دنبال و اجرا می شود.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان نائین خاطر نشان کرد: با توجه به فرارسیدن فصل چرا در مراتع قشلاقی(گرمسیر) و به پایان رسیدن فصل چرای دام در مراتع ییلاقی (سردسیر) و به منظور بهره برداری اصولی و بهینه از مراتع و حسب قوانین و مقررات مربوطه و در راستای اجرای این پروژه تمامی دامداران و بهره برداران باید از ورود زود هنگام احشام و دام و همچنین دام مازاد بر ظرفیت پیش بینی شده در پروانه چرا و یا طرح های مرتعداری به مراتع خودداری کنند.
لوکی  تأکید کرد: در صورت مشاهده هرگونه تخلف از قوانین و مقررات مربوط به چرای دام در مراتع با متخلفین طبق مقررات رفتار خواهد شد و با معرفی به مراجع قضایی پروانه بهره برداری آنان باطل و از درجه اعتبار ساقط می شود.
وی یادآور شد: شماره تلفن رایگان امداد جنگل و مرتع به شماره 1504 به صورت شبانه روزی آماده دریافت گزارش های مردمی در ارتباط با چرای غیر مجاز دام، تخریب و تصرف اراضی ملی، بوته‌کنی، قاچاق چوب و ذغال جنگلی است.
لازم به ذکر است شهرستان نایین دارای 55 هزار واحد دامی است و  هیچگونه دام غیر مجازی در این شهرستان وجود ندارد . با توجه به خشکالی های پی در پی سالیانه  حدود 2 کیلو گرم در هکتار علوفه خشک تولید مراتع این شهرستان است و ارزش ریالی آن 15 میلیارد ریال برآورد میگردد .

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا