قدرت‌های جهانی بر خلاف ترامپ از برجام حمایت می‌کنند

پایگاه خبری ارک خبر-تهران:

بی بی سی خبر داد؛

قدرت‌های جهانی بر خلاف ترامپ از برجام حمایت می‌کنند

یک رسانه غربی با پرداختن به واکنش کشورهای مختلف به اظهارات روز گذشته «دونالد ترامپ»، عنوان داشت که قدرت های جهانی از برجام حمایت می کنند.

به گزارش ارک خبربه نقل از مهر ، قدرت های جهانی به رغم عدم تائید پایبندی ایران به توافق هسته‌ای از سوی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، کماکان به اجرای برجام متعهد هستند. ترامپ روز گذشته گفت او آماده است به خاطر آنچه اقدامات ایران نامید، به مشارکت آمریکا در این توافق هسته‌ای پایان دهد. سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اما تاکید کرده است که این کشور در برجام می‌ماند.

به نوشته بی بی سی، ترامپ تنها در حال حاضر عدم پایبندی ایران به برجام را اعلام کرده و به کنگره مهلت داده تا اعمال تحریم‌ها علیه ایران را از سر گیرد.

اما حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران در واکنش به اظهارات ترامپ گفته است آمریکا امروز تنهاتر از همیشه در برابر برجام قرار گرفته است. ایران تا زمانی که از منافع برجام برخوردار است، به آن احترام می‌گذارد.

پانه‌تا: روسای جمهوری را در تاریخ به خاطر پل‌هایی که ساخته‌اند قضاوت می‌کنند نه پل‌هایی که تخریب کرده‌اند.فرانسه، آلمان و بریتانیا نسبت به سخنان ترامپ ابراز نگرانی کرده و بر تعهد خود در قبال برجام تاکید کرده‌اند. این سه کشور گفته‌اند توافق هسته‌ای به نفع امنیت ملی این کشورهاست.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم گفته است برجام یک قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل است و رئیس جمهور هیچ کشوری نمی‌تواند به آن پایان بدهد. روسیه هم از اظهارات ترامپ انتقاد کرده و گفته است چنین روش‌هایی برای حل مشکلات محکوم به شکست است.

در مقابل عربستان سعودی، اسرائیل و امارات عربی متحده از سخنان آقای ترامپ استقبال کردند.

ترامپ پس از پایان سخنرانی خود در پاسخ به سوالی درباره اینکه چرا همین الان به برجام پایان نمی‌دهد، گفت: هر وقت بخواهم می‌توانم برجام را از بین ببرم. در مدت کوتاه خواهیم دید که آیا کنگره عمل می‌کندیا نه. اگر نکند برجام را به هم می‌زنم.

سناتور چاک شومر، رهبر دموکراتها در مجلس سنای کنگره آمریکا با انتشار بیانیه‌ای گفته: ژنرال ماتیس، وزیر دفاع و ژنرال دانفورد، رئیس ستاد مشترک، که هر دو از کابینه ترامپ هستند (هفته گذشته) به نمایندگان کنگره گفتند که به نظر آنها برجام در راستای منافع آمریکاست و تاکید کردند که ما به آن متعهد بمانیم. من با آنها موافقم و فکر می‌کنم همکاران من، چه دموکرات و چه جمهوریخواه، به توصیه آنها توجه خواهند کرد.

فرانسه، آلمان و بریتانیا نسبت به سخنان ترامپ ابراز نگرانی کرده و بر تعهد خود در قبال برجام تاکید کرده‌اند. این سه کشور گفته‌اند توافق هسته‌ای به نفع امنیت ملی این کشورهاست.اشاره شومر به جلسه هفته گذشته وزیر دفاع و رئیس ستاد مشترک آمریکا با نمایندگان کنگره است که طی آن هر دو مقام ارشد نظامی ضمن تایید پای‌بندی ایران به برجام، در پاسخ به سناتورها گفتند از نظر آنها آمریکا نباید برجام را ترک کند.

پانه‌تا، وزیر دفاع سابق آمریکا هم به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت تصمیم ترامپ نگران‌کننده است چرا که در اذهان جهان رئیس‌جمهوری را ترسیم می کند که با عصبانیت می‌خواهد یک توافق را ملغی کند اما برنامه مشخصی برای بعد از آن ندارد.

پانه‌تا در ادامه گفت: روسای جمهوری را در تاریخ به خاطر پل‌هایی که ساخته‌اند قضاوت می‌کنند نه پل‌هایی که تخریب کرده‌اند.

با وجود این، رکس تیلرسون، وزیر خارجه دولت ترامپ که از او به عنوان معمار اصلی استراتژی جدید کاخ‌سفید برابر ایران یاد شده، روز جمعه تاکید کرد که آمریکا قصد خروج از برجام را ندارد.

تیلرسون، در کنار جیمز ماتیس، وزیر دفاع و ژنرال جوزف دانفورد، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا، هر سه بارها تصریح کرده‌اند که ایران به تعهداتش پای‌بندی بوده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا