وزیر علوم اندونزی خواستار تقویت روابط علمی با ایران در حوزه های مختلف شد

پایگاه خبری ارک خبر-شیراز:

وزیر علوم اندونزی خواستار تقویت روابط علمی با ایران در حوزه های مختلف شد

 وزیر علوم، تحقیقات و آموزش عالی اندونزی گفت: روابط علمی اندونزی و ایران باید از شرایط موجود به سطح بالاتری ارتقا یابد و ما علاقه مندیم تقویت این روابط را در حوزه های مختلف پیگیری کنیم.

به گزارش ارک خبربه نقل ازایرنا محمد نصیرکه باهیاتی بلندپایه از مسئولان آموزش عالی کشور اندونزی به ایران سفر کرده است، سه شنبه در نشست مشترک با هیات رئیسه دانشگاه شیراز، با ابراز خرسندی از حضورش دراین دانشگاه، بیان داشت: امیدوارم این سفر، زمینه مناسبی برای همکاری های علمی میان دانشگاه شیراز و دانشگاه های اندونزی فراهم کند.
وی افزود: در زمینه های مختلف از جمله حمل و نقل، علوم، کشاورزی، ‌فناوری اطلاعات،‌ فناوری نانو، بیو تکنولوژی، هوا فضا، انرژی های تجدیدپذیر، ‌انرژی خورشیدی، بهداشت و صنایع دارویی، شرایط مناسبی برای همکاری های مشترک وجود دارد و این همکاری ها می تواند در قالب طرح های مشترک تحقیقاتی و تبادل استاد و دانشجو اجرایی شود.

** فعالیت های علمی بین المللی دانشگاه شیراز گسترش می یابد
قائم مقام رئیس دانشگاه شیراز هم در این نشست، با اشاره به برخی از توانمندی ها و ظرفیت های این دانشگاه گفت: بر اساس رتبه بندی موسسه بین المللی تایمز،‌ دانشگاه شیراز، ‌برترین دانشگاه جامع جمهوری اسلامی ایران به شمار می آید و در رتبه بندی موسسه علمی نیچر ایندکس (Nature Index) دانشگاه شیراز، اولین دانشگاه ایران است.
رتبه بندی تایمز یکی از مشهورترین نظام های رتبه بندی بین المللی است که هر ساله دانشگاه های برتر دنیا را بر اساس 13 شاخص عملکردی در قالب پنج معیار کلی آموزش، پژوهش، استنادات، درآمد صنعتی و وجه بین المللی برای انجام مقایسه های جامع و متوازن مورد ارزیابی و رتبه بندی قرار می دهد.
تایمز برای رتبه بندی دانشگاه ها، بخشی از اطلاعات مورد نیاز خود را از پایگاه استنادی اسکوپوس و بخشی دیگر را از دانشگاه ها و به صورت خود اظهاری گردآوری می کند. همچنین اطلاعات حاصل از نظرسنجی شهرت از متخصصان آموزش عالی که در سطح جهانی صورت می گیرد نیز بخش مهمی از اطلاعات این پایگاه جهت رتبه بندی به شمار می آید.
موسسه نیچر ایندکس نیز هر سال به رتبه‌بندی موسسه‌ ها در سراسر جهان بر پایه دستاوردهای پژوهشی آنها در سال گذشته، می‌پردازد. این رتبه‌بندی بر پایه بخش محدودی از دستاوردهای پژوهشی موسسه‌ها انجام می‌شود.
سید علی اکبر صفوی افزود: بیش از نیمی از دانشمندان برتر جهان اسلام کشورمان نیز‌ در دانشگاه شیراز مشغول تدریس و پژوهش هستند که این امر بیانگر پایبندی دانشگاه شیراز به ارزش های آکادمیک است.
وی بیان کرد: دانشگاه شیراز قراردادهای متعدد علمی با کشورهای مختلف منعقد کرده و گسترش فعالیت های علمی بین المللی در دستور کار این دانشگاه قرار گرفته است.
وی، با تاکید بر آمادگی دانشگاه شیراز برای انتقال تجربیات به همتایان اندونزیایی گفت: دانشکده ها، مراکز تحقیقاتی و پژوهشی دانشگاه شیراز می توانند در این زمینه نقش آفرینی کنند و امیدواریم سفر وزیر علوم اندونزی، نقطه عطفی برای پیشرفت های آتی باشد.
همچنین در این نشست، روسای دانشگاه های اندونزی و روسای دانشکده های دانشگاه شیراز به معرفی اجمالی مراکز علمی تحت مدیریت خود پرداختند و مقرر شد برای اجرایی شدن تفاهم نامه ها، نشست های بعدی با حضور مسئولان دانشگاه های اندونزی و دانشگاه شیراز برگزار شود.
سرپرست دانشگاه شیراز در این دیدار، لوح و هدایای فرهنگی به وزیر علوم، تحقیقات و آموزش عالی اندونزی و هیات همراه اهدا کرد.
جمهوری اندونزی به مرکزیت جاکارتا در جنوب شرقی آسیا قرار دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا