مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان: آموزش و پرورش باید اولویت اصلی دولت باشد

پایگاه خبری ارک خبر-اصفهان:

ارک خبر:محمد حسن قائدی‌ها پیش از ظهر سه‌ شنبه در نشست خبری با خبرنگاران که به مناسبت بازگشایی مدارس برگزار شد با اشاره به اینکه در سال تحصیلی جدید حدود ۸۶۰  هزار  نفر انش آموز به مدرسه می‌روند، اظهار داشت: ثبت‌نام بیش از ۹۸ درصد از این دانش‌آموزان در سامانه «سنا» انجام شده است.

وی با بیان اینکه دانش آموازن استان اصفهان در شش هزار مرکز آموزشی تحصیل می‌کنند، اضافه کرد: ۵۱ هزار نفر فرهنگی حقوق بگیر و دو هزار همکار فر هنگی حق‌التدریس به این دانش‌آموزان آموزش می‌دهند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان در ادامه با اشاره به اینکه در سال جاری زنگ شکوفه‌ها روز چهارشنبه ۲۹ شهریور ماه و به صورت نمادین در مدرسه شهدای فرهنگی نجف آباد برگزار می‌شود، اضافه کرد: این مدرسه محل تحصیل شهید محسن حججی بوده است.

وی در ادامه در بخش پرسش و پاسخ و در جواب به سوالی در خصوص اعتبارات آموزش و پرورش گفت: باید توجه داشته باشیم که سهم اعتبارات آموزش و پرورش تعیین کننده روند حرکت این نهاد است و از این رو یاد آور می‌شوم که اعتبارات آموزش و پرورش در زمان دولت آقای خاتمی ۱۴ درصد  بوده و این در حالی است که در دولت نهم و دهم به ۹ درصد تقلیل یافته است.

یک سوم از اعتبارات آموزش و پرورش کم شده است

 مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: میزان سهم آموزش و پرورش از دولت می‌تواند تعیین‌کننده روند آن باشد که در دولت فعلی سهم آموزش و پرورش 12.5 درصد از اعتبارات دولتی است و تا زمانی که آموزش و پرورش اولویت دولت‌ها نباشد مشکلات ادامه خواهد داشت.

وی میانگین اعتبارات آموزش و پرورش در کشورهای پیشرفته را ۲۰ درصد از بودجه کشور اعلام کرد و گفت: البته میانگین بودجه تخصیص یافته به آموزش و پرورش در سطح بین‌المللی ۱۷ درصد است که ما هنوز با این میزان فاصله زیادی داریم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان با تاکید بر اینکه امروز ۱۸.۴ درصد از اعتبارات آموزش و پرورش استان اصفهان هزینه پرسنلی می‌شود، اضافه کرد: تنها ۱.۶ درصد از اعتبارات آموزش و پرورش در اختیار ما قرار می‌گیرد.

تنها ۱۰ درصد از سرانه مدارس اصفهان پرداخت می‌شود

قائدی‌ها با بیان اینکه سهم سرانه مدارس استان اصفهان ۲۰ میلیارد تومان است، افزود: دولت تنها ۱۰ درصد از این سرانه و معادل دو میلیارد تومان بودجه را پرداخت می‌کند و از این رو دست مدارس مناطق برخوردار در جیب والدین است.

وی با بیان اینکه متاسفانه در برخی از مدارس مدیران مازاد بر آنچه مصوب شده است را دریافت می‌کنند، تصریح کرد: از این رو از مدیران درخواست داریم که همه مخارج سال گذشته همراه با درآمدها را استخراج کرده و در اختیار والدین قرار دهند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان در ادامه با بیان اینکه یک سوم فضاهای آموزشی استان اصفهان نیازمند بازسازی و مقاوم سازی است، افزود: در حاضر تنها در شهر اصفهان   ۳۸ مدرسه را تخلیه و ۱۳ مدرسه را نیز باید سال آینده تخلیه و بازسازی کنیم.

وی با اشاره به اینکه  تنها ۲۰ درصد از پروژه‌های جدید آموزشی راه‌اندازی شده در استان اصفهان در مسکن مهر قرار دارد، ابراز داشت: بر اساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش انبوه‌سازانی که نسبت به ساخت بیش از ۲۰۰ واحد مسکونی اقدام می‌کنند باید مدرسه را نیز بسازند و در اختیار آموزش و پرورش قرار دهند که این اقدام به خوبی اجرایی نشده است.

تعدد مدارس از نگرانی‌های مسئولان آموزش و پرورش است

 قائدی‌ها در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر تعدد مدارس یکی از نگرانی‌های آموزش و پرورش در کشور و به ویژه در استان اصفهان است، اضافه کرد: بارها این موضوع را در جلسات مدیران کل آموزش و پرورش در وتهران مطرح کرده‌ام و از این رو شورای عالی آموزش و پرورش باید در این زمینه مصوباتی را داشته باشد.

وی با بیان اینکه در خصوص جلوگیری از تعدد مدارس در استان اصفهان اقداماتی را در سطح استانی در دستور کار قرار داده‌ایم، ابراز داشت: در این زمینه تعداد مدارس هیات امنایی را کاهش داده‌ایم و از سال تحصیلی ۹۸-۹۷ مدارس نمونه دولتی را در اصفهان نخواهیم داشت.

 مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان همچنین در خصوص تعداد دانش‌آموزانی که ترک تحصیل کرده‌اند، اضافه کرد: در این زمینه یادآور می‌شوم که در آخرین گزارش ارائه شده از سوی معاون ابتدایی  در سال جاری کمتر از ۷۰۰ نفر در دوره ابتدایی ترک تحصیل کرده‌اند که این امار نسبت به چهار سال گذشته با کاهش خوبی روبرو بوده است.

وی در ادامه با بیان اینکه برای شناسایی دانش‌آموزانی که ترک تحصیل کرده‌اند، برش منطقه‌ای را در استان اصفهان تعریف کرده‌ایم، ابراز داشت: در این زمینه یادآور می‌شوم که برای  شناسایی این دانش آموزان نیازمند همکاری دیگر دستگاه‌ها و در برخی مناطق نیاز به همکاری دستگاه قضایی هستیم.

کمبود دو هزار و ۴۰۰ معلم در دوره ابتدایی و ۸۰۰ معلم در دوره متوسطه اول و دوم در اصفهان

قائدی‌ها همچنین در خصوص خرید و فروش لوازم التحریر دولتی توسط مدیران مدارس با قیمتی بالاتر از قیمت دولتی نیز ابراز داشت: در این خصوص بخشنامه‌ای را برای مدیران ابلاغ کرده‌ایم که در این زمینه وارد حاشیه‌ها نشوند.

وی همچنین به کمبود دو هزار و ۴۰۰ معلم در دوره ابتدایی و ۸۰۰ معلم در دوره متوسطه اول و دوم در استان اصفهان اشاره کرد و گفت: در این راستا برای تامین این کمبود نیرو حدود ۷۰۸ نفر  فارغ التحصیل دانشگاه فرهنگیان، ۲۷۸ نفر جدید الااستخدام، ۱۷۰ نفر سرباز معلم و همچنین یک هزار و ۴۰۰ نفر نیرویی که سال‌های قبل به دلایلی با آموزش و پرورش خداحافطی کردند را برای سال تحصیلی جاری جذب کردیم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان در ادامه با تاکید بر اینکه هنوز ۲۶۰ مدرسه در استان اصفهان دو نوبته است، افزود: میانگین نرمال جمعیت در هر کلاس درس ۲۵ نفر است و این در حالی است که در استان اصفهان در برخی مدارس میانگین دانش آموزان در هر کلاس ۲۸ نفر است.

رئیس اداره ارزیابی عملکرد آموزش و پرورش اصفهان گفت: امسال و برای اولین بار اجرای پروژه مهر به استان‌ها واگذار که بر اساس تجربیات سال‌های قبل آسیب‌شناسی لازم انجام شد.

 حبیب‌الله عسگری با اشاره به اینکه امسال و برای اولین بار اجرای پروژه مهر را به استان‌ها واگذار کرده‌اند، اظهار داشت: ما نیز بر اساس تجربیات سال‌های قبل آسیب‌شناسی مورد نیاز را انجام داده و برنامه‌ریزی‌هایی را نیز برای این امر تعریف کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه ما برای ارزیابی فعالیت‌های مدارس و ادارات آموزش و پرورش استان اصفهان به چهار منطقه تقسیم‌بندی کرده‌ایم، اضافه کرد: از این رو عملکرد این ادارات را ارزیابی می کنیم.

رئیس اداره ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات مردمی اداره‌ کل آموزش و پرورش استان اصفهان با اشاره به اینکه بازرسی در دو مرحله و در مرحله اول از ۱۰ شهریور تاکنون انجام شده است، تصریح کرد: مرحله دوم بازرسی‌ها نیز از دو تا ۱۵ مهر ماه اجرایی خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه امروز آموزش و پرورش را به عنوان تنها عنصر تعلیم و تربیت می‌دانند، ابراز داشت: باید توجه داشته باشیم که این نهاد در این راه به تنهایی نمی‌تواند عمل کند و باید دیگر نهادها نیز در کنار آموزش و پرورش قرار گیرند.

عسگری با بیان اینکه شش کارگروه پروژه مهر را در استان اصفهان  اجرایی می‌کنند، افزود: یکی از این کارگروه‌ها کارگروه ارزیابی و نظارت است و امسال نیز تغییراتی در نحوه کار به وجود آمد و دبیرخانه به اداره ارزیابی عملکرد واگذار شد.

وی با اشاره به اینکه در این راستا ۲۴ محور را تعریف و ۴۷ شاخص مشخص کردیم، افزود: بسیاری از این شاخص‌ها در آموزش و پرورش قابل رصد و بسیاری دگیر نیز در نواحی و مناطق رصد می‌شوند.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا