کاخ سفید به گزارش آژانس انرژی اتمی درباره ایران توجه کند/وارونه نمایی بازی خطرناکی است

پایگاه خبری ارک خبر-نیویورک:

مقام پیشین آمریکایی:

کاخ سفید به گزارش آژانس انرژی اتمی درباره ایران توجه کند/وارونه نمایی بازی خطرناکی است

 دستیار وزیر خارجه پیشین آمریکا در امور امنیت بین المللی و هسته ای با تاکید بر ملاک عمل بودن گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی برای ارزیابی پایبندی ایران به برجام، هشدار داد طرح ادعاهای بی اساس علیه تهران به انزوای بین المللی آمریکا می انجامد.

به گزارش ارک خبربه نقل از ایرنا، ‘توماس کانتری من’ با انتشار مقاله ای در تارنمای سی. ان. ان.، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا و نیکی هیلی نماینده این کشور در سازمان ملل را متهم به بی توجهی به واقعیت ها کرد و از کاخ سفید خواست به جای بهانه تراشی علیه برجام، به گزارش های آژانس بین المللی انرژی اتمی توجه کند.
وی به آخرین گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره پایبندی ایران به تعهدات خود در توافق هسته ای اشاره کرد و نوشت: این نهاد بهتر از هر کشور دیگری جزئیات برنامه هسته ای ایران را می داند و منطقی است که همه اعضای آژانس، جز دولت ترامپ، این گزارش را پذیرفته اند.
این مقام وزارت خارجه دوران اوباما به دروغ پردازی های دولت بوش درباره جنگ افزار کشتار جمعی عراق اشاره کرد و ادامه داد: این یک بازی خطرناک است که دولت ترامپ پیش می برد. ما هنوز با پیامدهای ویرانگر وارونه نمایی واقعیت ها برای اهداف سیاست خارجی آمریکا دست به گریبان هستیم.
کانتری من افزود: تکرار یک تلاش برای دستکاری در واقعیت ها، اعتبار و توانایی ما را نزد متحدانمان برای مقابله با ایران، از بین خواهد برد.
نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل، هفته گذشته با متهم کردن تهران به نقض برجام، تایید پایبندی ایران به توافق هسته ای را منوط ‏به رعایت خود توافق، قطعنامه 2231 سازمان ملل و همچنین رابطه رئیس جمهوری آمریکا با کنگره این کشور دانست‎.‎
‏«نیکی هیلی» که در اندیشکده «امریکن اینترپرایز» وابسته به محافظه‌کاران سخنرانی می‌کرد، ‏برجام را توافقی پر اشتباه دانست و گفت: این توافق فقط درباره مساله هسته ای بود در حالی که اکنون قدرت و نفوذ ایران در ‏منطقه بیشتر شده است‎. ‎
وی درباره پایبندی ایران به برجام که هر 90 روز یکبار باید از سوی دولت آمریکا به کنگره اعلام می شود، با تاکید بر اینکه ‏این اعلام پایبندی جزو الزامات برجام نبوده، بلکه مربوط به قوانین داخلی آمریکاست، گفت: نمی دانم تا ماه بعد ترامپ با برجام ‏چه می کند‎.‎
بر اساس قانون آمریکا، دولت این کشور موظف است که هر 90 روز یکبار به کنگره درباره پایبندی ایران به برجام گزارش دهد.‏
ترامپ، در جریان رقابت های انتخابات ریاست جمهوری وعده داده بود که برجام را پاره می کند.
با این حال، وی پس از ورود به کاخ سفید از موضع خود عقب نشینی کرده و تاکنون دو بار به پایبندی ایران به توافق هسته ای رسما اعتراف کرده است.
رفتار متناقض دولت ترامپ در قبال توافق بین المللی برجام با واکنش منفی طرف های دیگر این توافق روبه روشده و به عقیده کارشناسان به انزوای بیشتر دولت واشنگتن در میان متحدانش بخصوص ارروپایی ها منجر شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا