تخریب کوهستان سبلان از سوی گردشگران/تدابیر جدی ضروری است

پایگاه خبری ارک خبر-اردبیل:

با وجود استقبال گرم از کوهنوردان؛

تخریب کوهستان سبلان از سوی گردشگران/تدابیر جدی ضروری است

 با وجود اینکه تمامی امکانات گردشگری استان در دو ماه اخیر تابستان مهیای استقبال از کوهنوردان بوده، امروز شاهد تخریب کوهستان سبلان از سوی گردشگران هستیم.

به گزارش ارک خبربه نقل از مهر، رشته کوه سبلان از دره قره‌سو در شمال غرب اردبیل و در جهت شرقی- غربی به طول ۶۰ کیلومتر و عرض ۴۵ کیلومتر تا کوه قوشا داغ اهر ادامه دارد. ارتفاع چهار هزار و ۸۱۱ متری سبلان کوه آتشفشان نیمه خاموش است که گفته می‌شود دو دوره آتشفشان را سپری کرده ولی در وضعیت فعلی در تمامی طول سال قلل آن پوشیده از برف و یخ است بطوریکه یخچال‌های دائمی این کوه موردتوجه یخچال نوردان سراسر دنیا است.

سبلان سه قله اصلی دارد که از شهر اردبیل به عقاب بال گشوده‌ای تشبیه می‌شود و شهرهای اردبیل، سراب و مشگین شهر را در برگرفته است. این سه قله عبارتند از  «سلطان ساوالان» به عنوان بلندترین قله، «حرم داغ» دومین قله مرتفع و «کسری» که سومین قله آن است.

علاوه بر پوشش کم‌نظیر گیاهی و حیات‌وحش این کوه، در قله کوه سبلان دریاچه‌ای بوجود آمده که اعجاز آن را به عنوان یک کوه آتشفشان دوچندان ساخته است. این دریاچه به قطر ۱۴۵ و ۸۰ متر و عمق تقریبی ۴۰ متر حتی در مردادماه نیز آب سرد و صفر درجه دارد و به استثنای فصل تابستان در مابقی فصول یخ زده است.

قله سبلان سومین قله مرتفع کشور بوده و اثر طبیعی ثبت ملی استان اردبیل و مهمترین میراث طبیعی آن محسوب می شود.

با توجه به پوشش برف قله سبلان در تمامی فصول سال مناسب ترین مکان برای صعود به سبلان سه ماهه تابستان به ویژه تیر و مرداد ماه است.

در دو ماه اخیر صعود گروه های کوهنوردی متعدد به این کوهستان متاسفانه با تخریب طبیعت آن از جمله از بین رفتن پوشش گیاهی، اختلال در زندگی حیات وحش و حتی تخریب صخره ها با یادگاری های کوهنوردان همراه بوده است.

مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان اردبیل با ابراز تاسف از برخی اقدامات گردشگران به خبرنگار مهر گفت: برنامه جامع مدیریت کوه سبلان می بایست اجرا شود.

محمد خداپرست با بیان اینکه این برنامه در واقع وضعیت صعود، ورودی تعداد کوهنورد به کوه در هر روز، مدیریت پسماند و فنس کشی برخی محدوده های صعود را با هدف ایمن سازی مسیر صعود به دنبال دارد، اضافه کرد: در نظر داریم این برنامه از سال آینده در کوهستان سبلان اجرا شود.

وی با اشاره به تشکیل جلسات مشترک با سایر ادارات، افزود: سبلان یکی از مواریث طبیعی استان محسوب می شود و در حفاظت از آن انتظار می رود تمامی نهادهای متولی مشارکت کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا