طراحی و نصب مبلی به ارتفاع 10 متر در اصفهان

پایگاه خبر ی ارک خبر -اصفهان:

سالاریان، مجسمه ساز برجسته کشور تشریح می کند:

طراحی و نصب مبلی به ارتفاع 10 متر در اصفهان

در اصفهان، برخی از خیابان ها کاربری مشخصی دارند و به رشته یا شغل ویژه ای اختصاص یافته اند که این موضوع باعث می شود آن خیابان، هویت ویژه ای داشته و رنگ و بویی متفاوت به خود بگیرد.

یکی از این خیابانها، خیابان شریف یا همان رهنان است که کم و بیش گذر همه اصفهانی ها به آنجا افتاده و برای تهیه وسایل چوبی یا تعویض مبلمان منزل سری به مغازه های آن زده اند.

این روزها اما رهنان حال و هوای متفاوتی پیدا کرده و نمادی ده متری در ورودی آن جلوه گری می کند. نمادی زیبا به شکل مبلی ایستاده که قامت آن، به آسمان کشیده شده است.

این نماد زیبا به گونه ای طراحی و جانمایی شده که برای شهروندانی که به رهنان وارد می شوند یا از مسیر بزرگراه دو طبقه ای امام خمینی (ره) عبور می کنند، جلب توجه می کند؛ فرقی هم نمی کند، سررشته ای در مجسمه سازی داشته باشید یا نه؛ نماد مبل برای لحظاتی شما را با خود به نوستالژی خرید مبل و صندلی می برد!

استاد محمد سالاریان، طراح و سازنده نماد، که 20 سال سابقه مجسمه سازی در ابعاد شهری را در کارنامه کاری خود دارد، معتقد است: «مکان یابی و موضوع این نماد به صورت حرفه ای انتخاب شده است».

اگر گذرتان به رهنان بیفتد، این صحبت استاد را حتما تایید خواهید کرد. سالاریان که یکی از فارغ التحصیلان ممتاز رشته مجسمه سازی دانشکده هنرهای زیبای تهران بوده و سابقه طراحی، 25 نماد در شهرهای مختلف کشور را داراست، برای ما از ظرافت هنری و ویژگی های کم نظیر نماد مبل می گوید.

 

*نمادی که از هنرمند و غیر هنرمند دل می برد

این استاد مجسمه سازی با بیان اینکه انتخاب موضوع و مکان یابی نماد مبل به خوبی انجام شده است، می گوید:« محله رهنان، زادگاه من است و این امر، انگیزه  بنده را برای طراحی این نماد، دو چندان کرد».

وی می افزاید: «زاویه و جانمایی این نماد، به گونه ای  است که برای رانندگانی که از روی بزرگراه عبور می کنند نیز جلب توجه می کند».

سالاریان ادامه می دهد: «در تمام نمادها تلاش کرده ام، حاصل کار نه تنها برای اهل هنر که برای طیف وسیعی از شهروندان جذاب باشد و نماد مبل نیز از این قاعده مستثنا نیست».

وی خاطر نشان می کند: «در ابتدا قرار بود، ارتفاع نماد، 8 متر باشد که برای نمای هر چه بهتر، ارتفاع آن به 10 متر افزایش یافت».

این هنرمند تاکید می کند: «نمادهایی همچون نماد مبل برای موضوع و فضایی خاص تعریف می شوند و از این روست که اهمیت ویژه ای می یابند؛ نماد مبل نیز دقیقا برای این فضا (خیابان رهنان) طراحی شده است و هیچ نمونه مشابهی ندارد.

 

*پیش بینی 40 سال دوام

سالاریان با بیان اینکه این پروژه در بازه زمانی استاندارد به سرانجام رسیده است تصریح می کند: در مجموع، این نماد طی 10 ماه طراحی شده که 4 ماه آن، به ساخت ماکت اختصاص یافته است.

این هنرمند کشور به مراحل ساخت نماد اشاره کرده و می گوید: «طرح این نماد، ابتدا  در ابعاد کوچک به صورت مومی مدلاژ شد، سپس اسکلت بندی با میله انجام گرفت و بعد، سطوح به صورت مقوایی در ابعاد واقعی پیاده و در نهایت این سطوح با اتصال و جوشکاری co2 به نماد کنونی تبدیل شد».

وی همچنین در خصوص حساسیت این طرح خاطرنشان می کند: « برای تکمیل طرح نهایی، ماکت اولیه نماد، سه مرتبه اصلاح شده است.»

سالاریان در پایان، به عمر مفید نماد مبل اشاره و تاکید می کند : «این نماد 8 تنی، با استفاده از ورقه فولادی در ارتفاع 10 متر طراحی شده و در تولید آن، از روکش زینگا (حفاظت کاتدی) استفاده کرده ام که دوام طرح در برابر باران و آفتاب را تا 40 سال تضمین می کند».

گفتنی است نماد مبل از ابتدای سال جاری در شهر اصفهان نصب شده و تاکنون سوژه عکاسی رسانه های مختلفی بوده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا