بمباران بیمارستانهای یمن توسط متجاوزان جنایت جنگی است

پایگاه خبری ارک خبر-یمن:

بمباران بیمارستانهای یمن توسط متجاوزان جنایت جنگی است

معاون وزیر بهداشت یمن، محاصره یمن را مانع تحویل کمکهای بشردوستانه دانست و اعلام کرد که کمکهای خارجی فقط ۱۵درصد نیاز این کشور جنگ زده را رفع می‌کند.

ارک خبربه نقل از مهر، محمد فاطمی زاده: پس از گذشت ۸۰۰ روز از شروع حملات وحشیانه عربستان سعودی و هم پیمانانش به یمن، زنان، کودکان و غیرنظامیان در مقابل سکوت مجامع بین المللی همچنان زیر شدیدترین حملات و تحت محاصره  اقتصادی قرار دارند.

اخیرا سازمان ملل متحد در همین راستا اعلام کرد که از ماه آوریل تاکنون بیش از هزار و ۶۰۰ نفر بر اثر بیماری وبا در این کشور جان خود را از دست داده اند و علاوه بر بیماری فراگیر وبا در یمن، قطحی جان دو سوم مردم یمن را تهدید می کند.

در همین راستا، خبرنگار مهر با دکتر «ناصر العرجلی» معاون درمان وزیر بهداشت یمن گفتگو کرده که شرح آن در ادامه از نظر می گذرد.

*لطفا آخرین آمار افراد مبتلا به بیماری وبا در یمن را اعلام فرمایید. تاکنون چند نفر بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده اند؟

از ابتدای پیدایش بیماری وبا در یمن تاکنون تعداد افراد مشکوک به ابتلا به این بیماری، بیش از ۳۱۳ هزار نفر است؛ همچنین تاکنون حدود ۱۷۵۰ شهروند یمنی جان خود را به خاطر ابتلا به بیماری وبا از دست داده اند. این بیماری در بیست و یک استان و حدود سیصد منطقه از یمن گسترش یافته است. همچنین تعداد شهدا و مجروحان بر اثر تجاوز سعودی ها نیز به بیش از ۳۵ هزار نفر می رسد.

*علت گسترش بیماری وبا در یمن چیست؟ آیا نظام بهداشتی یمن در معرض فروپاشی است؟

از جمله مهمترین علتها برای گسترش بیماری وبا در یمن می توان این موارد را نام برد: ۱. عدم اقدام جدی برای کشف عوامل این بیماری و از بین بردن آن عوامل که نیازمند پژوهش های علمی سریع و دقیق است؛ ۲. اختلالی که در روند مقابله با گسترش بیماری وبا ایجاد شده است؛ ۳. ضعف نظام بهداشتی در یمن و کمبود حمایتهای بین المللی.

درخصوص نظام بهداشتی در یمن باید بگویم که این نظام در معرض فروپاشی است. طبق گزارش هایی که در ابتدای سال جاری میلادی منتشر شد، فقط ۴۵ درصد از نظام بهداشتی یمن کار می کند. این درحالی است که نباید از تاثیر محاصره یمن و تداوم تجاوز به کشورمان در فروپاشی نظام بهداشتی یمن غافل شویم.

*آیاجامعه بین المللی به یمن در حل بیماری وبا کمک می کند؟ چه موانعی بر سر تحویل کمک های بشر دوستانه به شما قرار دارد؟

کمک های بین المللی فقط پاسخگوی ۱۵ درصد از میزان فاجعه ای است که نظام بهداشتی یمن از آن رنج می برد. علاوه بر این شیوه کار مقامات در سازمان های بین المللی و محاصره یمن نیز مانع از تحویل بسیاری از کمک های بشردوستانه به کشورمان شده است.

*آیا اکثر بیمارستانهای یمن توسط جنگنده های سعودی ویران و تخریب شده است؟

بله، متجاوزان بسیاری از بیمارستانها و مراکز بهداشتی یمن را با جنگنده های خود مورد هدف قرار داده و بمباران کرده اند. از جمله مشهورترین بیمارستانهای هدف قرار گرفته شده توسط متجاوزان می توان بیمارستان عبس در استان حجه و بیمارستان حیدان در استان صعده و همچنین به بیمارستان الحوبان در استان تعز را نام برد و نکته جالب توجه این است که این بیمارستانها توسط پزشکان بدون مرز مدیریت می شد. بمباران شهروندان و بیمارستانها در یمن توسط متجاوزان جزء جنایات جنگی محسوب می شود.

*سازمان ملل متحد و جامعه بین الملل چه واکنشی در قبال کشتار مردم یمن داشته اند؟

در ماههای اخیر در مقطعی سازمان ملل نام سعودی ها را در لیست سیاه (کودک کُشان) قرار داد و علت آن هم این بود که سعودی ها مرتکب جنایات جنگی بسیاری در یمن شده بودند که اسناد آن در جامعه بین المللی گردآوری شده بود اما پس از مدتی با فشار سعودی ها نام عربستان از این لیست سیاه خارج شد.

*حمایت ایران از مردم یمن را چگونه ارزیابی می کنید؟

ایران در کمک به بحران یمن حضوری بشردوستانه و رسانه ای دارد اما کمک ایران شامل مباحث نظامی یا لجستیکی نمی شود. ما هر نوع موضعی در حمایت از یمن در هر نقطه ای از جهان باشد را ارج می نهیم. تاریخ شاهد مقاومت مردم یمن خواهد بود و نسلهای بعدی این مقاومت را خواهند شناخت

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا