اقدام «یو اس اس دیویی» به ضرر مذاکرات دریای چین جنوبی تمام شد

پایگاه خبری ارک خبر-چین:

وزارت خارجه چین:

اقدام «یو اس اس دیویی» به ضرر مذاکرات دریای چین جنوبی تمام شد

وزارت خارجه چین در واکنش به نقض حریم آبی این کشور از سوی نیروی دریایی آمریکا، تداوم اقدامات مشابه را به ضرر روند مذاکرات برای حل مناقشه در دریای چین جنوبی اعلام کرد.

به گزارش ارک خبربه نقل از مهر، وزارت امور خارجه چین امروز پنجشنبه هشدار داد که اقدام اخیر ناو آمریکایی «یو اس اس دیویی» به گشت زنی در فاصله ۱۲ مایل دریایی از جزایر مصنوعی «اسپارتلی» روند مذاکره بر سر مناقشات دریای چین جنوبی را با تهدید جدی مواجه ساخته است.

در همین راستا، «لو کانگ» سخنگوی وزارت خارجه چین از آمریکا خواست تا با جبران اشتباه خود، از اقدام مجدد به گشت زنی در قلمرو ممنوعه پکن بپرهیزد چرا که ادامه این روند می تواند به تقابل دریایی یا هوایی ناخواسته منجر شود.

گفتنی است اقدام یو اس اس دیویی با ادعای برخورداری واشنگتن از آزادی حق کشتیرانی و با انگیزه به چالش کشیدن مالکیت پکن بر حدود ۹۰ درصد از دریای چین جنوبی انجام شد حال آنکه سال گذشته، دیوان بین المللی لاهه به سلب این حق تاریخی از پکن  رای داد.

این اقدام که در دوره «باراک اوباما» رئیس جمهوری سابق آمریکا نیز چند بار تکرار شده بود، برای اولین بار از ماه اکتبر سال گذشته (۲۰۱۶) است که اتفاق می افتد و با توجه به اینکه ترامپ می کوشد تا چین را در اعمال فشار برای مهار برنامه هسته ای- موشکی پیونگ یانگ با خود همسو کند، می تواند خشم مضاعف پکن را به دنبال داشته باشد

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا